2019. október 12. (szombat) 17:00 - 2020. február 13. Artézi Galéria 1037 Budapest, Kunigunda utca 18
+ 1 kép
2019. október 12. (szombat) 17:00 - 2020. február 13. Artézi Galéria 1037 Budapest, Kunigunda utca 18

Az Artézi Galéria a Szín-tézis kiállítással csatlakozik a 2002 óta megrendezésre kerülő Magyar Festészet Napja programsorozathoz. A hazai kortárs festészet jelentős bemutatkozását együtt ünneplik múzeumok, galériák, utcatárlatok a fővárosban és a vidéki városokban is. Figyelemreméltó, hogy a magángalériaként, külső támogatások nélkül működő óbudai galéria is fontosnak tartotta a szellemi kapcsolódát.

A Szín-tézis a Magyar Képző – és Iparművészeti Szövetség Interdiszciplináris Szakosztályának kiállítása, ezért is vállalta a megnyitását Simonffy Márta textilművész, az MKISZ elnöke. Ugyanakkor a kiállítás tisztelgés Nemcsics Antal (1927-2019) festőművész, egyetemi tanár, a színdinamika tudósa, környezettervező előtt, aki 92 éves korában még új művekkel készült erre a kiállításra, így a halála előtti utolsó képeit láthatjuk (Sötétből a fény felé, rétegelt lemez, akril)

A kiállítók többsége különböző képzőművészeti tevékenysége mellett – Nemcsics Antalhoz hasonlóan – igényes tanári munkát is folytatott itthon és külföldön egyaránt. Mengyán András 1990-2006-ig Bergenben volt professzor, Kelle Antal 2000-2008 között meghívott tanár volt Halléban, majd Indiában tanított.
A kiállítás vizuális nyelvét, a művek karakterét jól jellemzik azok a festő elődök, akikre a kiállítók életrajzaikban és olykor a kiállított művek címeiben is hivatkoznak. Ézsiás István rozsdás vasból készült szobrát Rodcsenkonak ajánlja (Hommage a Rodcsenko), Koppány Attila festményét Piet Mondriannak (Hommage a Piet Mondrian). A klasszikus avantgard, a konstruktivizmus meghatározó volt szemléletük formálásában.
Műfajilag is sokrétű a kiállítás. Ézsiás István festett fa Konstrukció-ja, Mengyán András multimédia enviromentje, Nemcsics Ákos préselt falemezre vegyes technikával létrehozott Triptichon Coliris-a, Kelle Antal kinetikus szobrai (Tükör előtt) és a vászonra akrillal festett képek, valamint Németh Géza és Serényi H. Zsigmond expresszív alkotásai is arról tanúskodnak, hogy a kiállítás jogosan használja az interdiszciplinaritást és megfelel a SZÍN-TÉZIS cím keltette elvárásoknak. (Rajkó Andrea Fenya)

Hozzászólások