Eötvös Péter: Sirens’ Song
Eötvös Péter: Alhambra (III. hegedűverseny) - magyarországi bemutató
Debussy: Egy faun délutánja
Debussy: Ibéria
Ha Eötvös Péterről van szó, nehéz eldönteni, hogy vajon a világhírű, mindig izgalmas művekkel jelentkező zeneszerzővel vagy a nemzetközileg elismert, nagyszerű karmesterrel való találkozás kecsegtet különlegesebb élménnyel. A Concerto Budapest kivételes estjén szerencsére nincs döntéskényszer: a Müpa közönsége egyszerre élvezheti a komponista és a dirigens Eötvös művészetét.
A komponálás és a vezénylés a mai napig azonos intenzitással tölti ki Eötvös Péter életét: darabjait a világ élvonalbeli muzsikusai mutatják be, ő maga pedig dirigensként a legkiválóbb zenekarokat vezényelhette már. Ezúttal két közelmúltban komponált művével találkozhatunk: a 2020-ban írt Sirens’ Songra nemcsak Homérosz Odüsszeiája, de Kafka és Joyce gondolatai is hatással voltak abban, ahogyan a zeneszerző „megpróbálja hallhatóvá tenni” a szirének igéző, végzetes énekét. Eötvös harmadik hegedűversenyét, a 2018-as Alhambrát a Granadában található építészeti csoda, az andalúz táj, valamint a darabot bemutató Isabelle Faust és Pablo Heras-Casado inspirálta. A szerző előszeretettel használ zenei kriptogramokat, így főtémaként az Alhambra betűit kódolta zenébe. A szólót a rendkívüli hegedűs, Baráti Kristóf játssza, aki új műveket is egyre gyakrabban tűz műsorára. Eötvös karmesteri repertoárjában igen korán fontos helyet kapott Debussy zenéje, egy korábbi kritika szerint – épp az Egy faun délutánja kapcsán – interpretációja fényt derít a részletekre is, így minden bizonnyal új megvilágításba kerülnek majd a francia mester népszerű művei.