2021. november 7. (vasárnap) 19:30 - 22:00 Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.

Ár: 2400, 3600, 4800, 5900 Ft
Purcell Kórus előadó
Capella Savaria előadó
Baráth Emőke előadó
Vashegyi György karmester
Balogh Eszter előadó
Cser Krisztián előadó
Megyesi Zoltán előadó
2021. november 7. (vasárnap) 19:30 - 22:00 Müpa 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.

Ár: 2400, 3600, 4800, 5900 Ft
Purcell Kórus előadó
Capella Savaria előadó
Baráth Emőke előadó
Vashegyi György karmester
Balogh Eszter előadó
Cser Krisztián előadó
Megyesi Zoltán előadó

km.: Theodora: Baráth Emőke, Irene: Szutrély Katalin, Didymus: Balogh Eszter, Septimius: Megyesi Zoltán, Valens: Cser Krisztián, Purcell Kórus, Capella Savaria (művészeti vezető: Kalló Zsolt), vezényel:Vashegyi György


Idén negyvenéves a Capella Savaria, Magyarország legrégebbi, korhű hangszereken játszó kamarazenekara. A Vashegyi György vezette Purcell Kórussal, továbbá kiváló szólistákkal közös előadásukban Händel Theodora című oratóriumát hallgathatjuk meg ma este.


„»George Frideric Handel« 1749 nyarán írott és 1750. március 16-án a londoni Covent Gardenben bemutatott Theodorája a szerző utolsó előtti »eredeti« - azaz nem régebben megírt zenék újra felhasználásával készült - oratóriuma, szövegét Thomas Morell tiszteletes írta. Az antiochiai ókeresztény mártírok történetét feldolgozó mű Händel egyetlen tisztán keresztény témájú zenedrámája: bemutatója nem aratott sikert és a továbbiakban is népszerűtlen kompozíció maradt. Míg más, korábban született oratóriumok (elsősorban a Messiás) népszerűsége folyamatosan nőtt, a Theodora előadásait szinte üres nézőtér fogadta: e rendkívül jelentős mű szerzője életében mindössze négy alkalommal szólalhatott meg. Igaz, akadtak kivételek, s véleményüket találóan foglalja össze Shaftesbury grófja, aki a harmadik előadás (1750. március 23.) másnapján így ír levelében: »Nem tudom befejezni levelem és elfelejteni a Theodorát. Háromszor hallottam és ki merem jelenteni: van olyan tökéletes, gyönyörű és kidolgozott kompozíció, mint Handel bármelyik műve. Tudomásom szerint jelentős időt töltött megírásával. A város egyáltalán nem szereti, de Mr. Kellaway és más kiváló muzsikusok hozzám hasonlóan vélekednek.« Ugyanakkor Morellnek köszönhetően tudunk arról, hogy amikor Händelt (élete vége felé) egy társaságban arról kérdezték, hogy - a közvélekedésnek megfelelően - a Messiás Halleluja-kórusát tartja-e legjobban sikerült művének, ezt felelte: »A Theodora második részének végén álló kórustétel messze felülmúlja azt.« Számomra a Theodora Händel talán legnagyobb drámai súlyú kompozíciója: a barokk kor olyan Opus Magnuma, mely Purcell, Bach és Rameau legjelentősebb műveinek is egyenrangú társa: megtiszteltetés volt számunkra, hogy 2004 novemberében mi mutathattuk be Magyarországon.” (Vashegyi György)