Km.: Berecz Mihály, vezényel: Vashegyi György
II. Leonóra-nyitány, op. 72a
III. (c-moll) zongoraverseny, op. 37
III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55
Egyetlen operája, a hűséget és szabadságvágyat dicsőítő Fidelio (1814) számára Beethoven négy különböző nyitányt is komponált, melyek közül a legnépszerűbb és legtöbbet játszott a III. Leonóra-nyitány. A mai estén ritkábban hallható testvére, a II. Leonóra-nyitány szólal meg, melynek különlegessége, hogy ez vezette be a Fidelio megszólalását az 1805. november 20-án lezajlott ősbemutatón. A nyitótételében az akkortájt különösen kedvelt „katonás” hangot megütő III. (c-moll) zongoraverseny (1804) komolyságával, moll hangnemével fordulat Beethoven versenyműveiben – formátuma, léptéke, ereje előre mutat. Jól illik a versenymű militáris modorához a két évvel későbbi III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia heroikus hangvétele. Mint köztudott, ezt a művét Beethoven Napóleonnak kívánta ajánlani, án amikor megtudta, hogy az első konzul császárrá koronázta magát, dühösen széttépte a kézirat első lapját a Bonaparte felirattal, és a Sinfonia eroica – Hősi szimfónia – címet adta a műnek. A Harmadik kulcsfontosságú mű, mert a romantikus kifejezésmódot előlegező négytételes alkotásban nemcsak dimenzióváltás zajlik, de a beethoveni hőskultusznak is ez a partitúra az egyik első dokumentuma. Berecz Mihály (1997) a fiatal magyar zongoristanemzedék egyik legtehetségesebb tagja, Vashegyi György (1970), a Nemzeti Filharmonikusok új főzeneigazgatója a barokk mellett a bécsi klasszikus repertoárnak is az egyik legjelentősebb hazai interpretátora.
Esőnap: július 2., vasárnap