km.: Devich Gergely (gordonka), Győri Filharmonikus Zenekar, vezényel: Rajna Martin
Muszorgszkij: Éj a kopár hegyen
Csajkovszkij: Rokokó variációk
Stravinsky: Petruska (1947-es változat)
A 19. századig az európai kultúrélet lényegében orosz befolyás nélkül létezett.
A 19. századig az európai kultúrélet lényegében orosz befolyás nélkül létezett. Oroszországra mint egy távoli, ismeretlen, veszélyes katonai erőre tekintettek, nem úgy, mint kultúrhatalomra. A romantika idején azonban egycsapásra nagyhatású orosz zeneszerzők, írók, művészek jelentek meg a kultúra látóterében, akik olyan arculatot adtak hazájuknak, mely rengeteg szálon táplálkozik a nyugat-európai hagyományból, ugyanakkor félreérthetetlenül orosz: nagy, szeszélyes, szenvedélyes, túlzó és regényes. Ebből a hagyományból kinövő újszerűségből hallhatunk három szemelvényt ezen a koncerten. Muszorgszkij szimfonikus költeménye egyszerre az orosz mondavilág zenei adaptációja, romantikus programzene és az impresszionizmus előfutára. Csajkovszkij Rokokó variációi a romantikus gordonkaversenyt állítják új fénytörésbe – olyannyira, hogy a megrendelő szólista annyira megrökönyödött a mű erős lírai tónusán, hogy jelentősen átírta a művet, és a szerző akarata ellenére eredetileg ez a változat került be a köztudatba. Stravinsky Petruskája pedig vérbeli 20. századi zene, tematikája és meseszerűsége mégis folytatja az orosz romantikus hagyományt.