Koncert

Virtuóz barokk zene - Ábrahám Márta és az Ábrahám Consort

Ábrahám Márta előadó
Pálúr János előadó
Fasori Református Templom
2019. szeptember 14. (szombat) 18:00

Helyszín:

Fasori Református Templom
1071 Budapest, VII. kerület Városligeti fasor 7.

Km.: Ábrahám Márta (hegedű), Pálúr János (orgona)


Purcell: Pavane és Chaconne
Bach: D-dúr orgonaverseny, BWV 1054
Händel: F-dúr orgonaverseny
Vivaldi: e-moll hegedűverseny (Il Favorito)


A zenekar korhű hangszereken történetileg korrekt szellemben szólaltatja meg a reneszánsz – barokk és klasszikus szerzők műveit, többéves kutatómunkájuk eredménye a mára kialakult letisztult egyéni előadói stílus és maníroktól mentes hangzás. Korhű – ugyanakkor sok tekintetben modern – megközelítésük sok esetben szokatlan, egyéni interpretációkat és különleges, eleven hangzásvilágot eredményez.

A műsort nyitó Pavane és Chaconne-t a barokk kor Mozartja, a végtelen zenei képzelőerővel és fáradhatatlan alkotókedvvel megáldott, ám harminchat évesen elhunyt Henry Purcell írta.

Bach ezúttal orgonán megszólaló D-dúr csembalóversenye a szerző E-dúr hegedűversenyének billentyűs átirata; jellegzetessége, hogy formailag itáliai mintákat követ, kivéve az első tételt, ami rendhagyó szerkezetű: az A címkével jelölhető szakasz után a B rész következik, majd visszatér az A szakasz.


Händel az 1730-as években írta meg a zenetörténet első orgonaversenyeit, azzal a szándékkal, hogy oratórium-előadásainak szünetében közjáték gyanánt hangozzanak el a londoni Covent Gardenben. E hat mű közül a negyedik a mai programban is szereplő F-dúr orgonaverseny, amely 1735. április 1-jén hangzott el először az Athalia oratórium előadásakor; érdekessége, hogy első tételének zenei anyagát – a kor gyakorlatától nem idegen módon – Händel egyik saját operájából kölcsönözte. A hangszer, amelyre Händel a művet írta, úgynevezett kamaraorgona: nagy szekrény méretű orgona pedálsor nélkül, általában egy manuállal.


Vivaldi hegedűversenye joggal kapta az „Il favorito” jelzőt., mert ez az egyik legegyénibb, legizgalmasabb Vivaldi-szólóversenymű, a rendkívül szabad, csapongó, rögtönzésszerű lassú és a roppant eredeti és izgatott, virtuóz szélső tételekkel. Mindezt Ábrahám Márta hegedűvirtuóz hibátlan, rendkívül kidolgozott, mindenféle elnagyoltságot nélkülöző előadásában kapjuk vissza.