Km.: Ensemble Mobile, Kovács Lenke (szoprán), Krulik Eszter (hegedű), Baráth Bálint (zongora)
Nava Hemyari: Sussane
Nikolaus Gerszewski: More Songs on Nothing (részletek) (2018) (ősbemutató)
Christoph Herndler: I SING YOUR NAME – ZOLTÁN JENEY (2020) (ősbemutató)
Jeney Zoltán: Twelve Songs (részletek) (1983)
Kurátor: Nikolaus Gerszewski
„A zeneszerzők megközelítését a notáció és hangzás eltérő meghatározottsága jellemzik, közös jegyük ugyanakkor, hogy a nyelvi anyag tonális tulajdonságaira koncentrálnak.” Nikolaus Gerszewski
Nava Hemyari: Sussane – darab szóló szopránhangra a Names című sorozatból.
A sorozat része a szólógitárra írt Richard, a Jens című zongoratrió, az orgonára és projektorra komponált Konstanz, a hangszalagra írt Margaret és a kisegyüttesre hangszerelt Mario. A téma az, hogy egy kissé őrült nő buliba készül. Mintha elgondolkodna rajta, hogy az őt körülvevő dolgok tudják és szólnak is: még bizony nem készült el. Végül kijelenti, valójában sosem fog elkészülni.
Sussane, Sussane, még nincs kész! A madarak is tudják, és olyanok, mint Shi ….. S … Sussane … Sussane
Sussane, Sussane még nem áll készen, még a szél is tudja, és olyan, mint Hu … Shu … Shu … Shuzhan
Sussane még nem áll készen, még az autó is tudja, és olyan, mint Aaa … Aaa..Su … Sussane
Sussane nincs kész
Még a madarak is tudják … shi … Még a szél is tudja … hu … Még az autó is … Madarak, szél, autó, madárszél Tudja … az orrát?
Orr? orr!
Nooozzz!
Nikolaus Gerszewski: More Songs on Nothing (énekhangra és zongorára) 2018 (25 min) Premier
A mű a „mobil” darabok műfajába tartozik; ezek mozgatható modulokból állnak, amelyeket az előadóművész állít össze a megadott szabályok szerint. Összesen tíz, egymással nem összehangolt oldal készül a zongora és az énekhang számára, amelyek tetszés szerint kombinálhatóak. A tíz darab mindegyikét két sor jelöli, amelyek közül a második mindig az első sor fordított formáját veszi fel. A referencia-hangmagasság szabadon választható, ehhez igazodva rögzülnek az egyes hangok közötti intervallumok. A szöveg úgyszintén szabadon választható, ám lehetőleg az előadó által nem beszélt nyelvek valamelyikén legyen. Így egyes szavak vagy szótagok az énekelhetőség kedvéért a nyelvi kontextustól függetlenül elhagyhatók. A darab az állandó és a változó kapcsolatát vizsgálja a zenében – azt is mondhatnánk, hogy a kompozíció és értelmezés közti kapcsolatot, ahol az értelmezés egyaránt jelenti az előadásmódot és az egyéni befogadást.
Christoph Herndler: I SING YOUR NAME – ZOLTÁN JENEY (énekhangra) 2020 (8 min.) Premier
Christoph Herndler saját médiumot fejlesztett, amelyet notációs grafikának – „Notationsgrafik“-nak – nevez. Ez abban különbözik a grafikus kottától, hogy nem asszociatív módon, hanem mindig egy értelmezési szabállyal kombinálva használják. A grafika felfedi a darab tiszta formáját; a mű darab konkrét hangokban történő kifejeződése, azaz a tényleges kompozíciós cselekmény lényegében az értelmezés hatáskörébe tartozik. Ugyanaz a grafika kombinálható különböző értelmezési szabályokkal, amelyek mind eltérő hangzáshoz vezetnek.
Az „Eléneklem a neved“ notációs grafika lényegében bármilyen névre (sőt bármilyen szöveges objektumra) alkalmazható. Ennek során a hanganyagot a választott név betűinek kombinációs lehetőségeiből állítják elő. Az Átlátszó Hang Fesztivál keretében Christoph Herndler a közelmúltban elhunyt jelentős magyar zeneszerző, Jeney Zoltán nevére egy új darab megalkotására kapott felkérést.
Zoltán Jeney: Twelve Songs (női hangra, hegedűre és zongorára) 1983 (30 min.)
A dalciklus E.E. Cummings, William Blake, Weöres Sándor, Tandori Dezső és Friedrich Hölderlin verseit ülteti át zenébe. A szövegek eredeti nyelven hangoznak el. Jeney mindegyik darabban más kompozíciós technikát alkalmaz, a szöveg ugyanakkor mindvégig a zene központi formáló eleme, a hang és a nyelv elemei olvadnak egységbe.
***
Christoph Herndler orgonát és elektroakusztikus zenét tanult a bécsi zeneakadémián, valamint zeneszerzést Roman Haubenstock-Ramati mellett. Tanulmányutakon vett részt a Stanford Egyetemen, a San Diego-i Egyetem Képzőművészeti Karán és a Los Angeles-i Claremont Művészeti Karán. 1997-ben alapította meg az Ensemble EIS interdiszciplináris projektcsoportot, számos ismert zenész bevonásával. Munkája a notációs grafikákra és az intermedia partitúrákra fókuszál, amelyek zenén kívüli formákban, notációs tárgyakban, zenei installációkban, videomunkákban és köztéri műalkotásokban egyaránt megvalósíthatók.
Jeney Zoltán (1943 – 2019) az 1960-as években Farkas Ferencnél tanult zeneszerzést a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán és a római Accademia Nazionale di Santa Cecilián. Első kompozícióra Bartók és a második bécsi iskola hatottak. Az 1960-as évek végén érdeklődése Pierre Boulez és Karlheinz Stockhausen elméletei, valamint a keleti filozófia felé fordult. Az 1970-es években minimalista stílusban komponált; ez időszakban született műveit gyakran extrém módon takarékos és statikus jellegűnek írják le. 1986-tól a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professzora volt, amelynek zeneszerzés tanszékét 1995-ig vezette.
Nikolaus Gerszewski végzettségét tekintve képzőművész, aki autodidakta módon képezte magát experimentális zenei szerzővé. Az 1980-as évek óta foglalkozik a nonrepresentational art elméletével és gyakorlatával. 2005-ben került először kapcsolatba Cornelius Cardew „Treatise” grafikus partitúrájával, ezt követően önálló zenei jelöléseit fejleszti grafika, szövegek, alternatív jelrendszerek és félig konvencionális zenei jelölések formájában. 2006-tól a Forum Neue Musik at Christianskirche Hamburg vezetője volt, valamint a Blurred Edges kortárs zenei fesztivál kezdeményezője és szervezője. 2013 óta tart kurzusokat „experimental sound-production“ címmel a Magyar Képzőművészeti Egyetemen (MKE) és a Pécsi Tudományegyetemen (PTE). 2017-ben Bartók Györggyel megalapította az Ensemble Mobile-t.
ONLINE BMC közvetítés