>

Téma: Balázs Samu

november 08. 19:59:49
november 08. 19:59:49
(5/5)

Balázs Samu Színész

Született:
1906. május 18. Bánffyhunyad, (Bánfihunyad) Magyarország
ma Huedin, Romania
Elhunyt:
1981. szeptember 25. Budapest, Magyarország

Adatok:
1928 elvégzi a Színművészeti Akadémiát
1928 - 1936 a Kolozsvári Magyar Színház tagja
1938 - 1970 a Nemzeti Színház tagja, nyugdíjaztatásáig
1946 - 1952 tanít a Színház- és Filmművészeti Főiskolán
1970 nyugdíjazzák
1972-től játszik több alkalommal a Madách Színházban

A színészpálya elindul

A Színművészeti Akadémiát 1928-ban végezi el, majd a kolozsvári Magyar Színházhoz szerződik. Tíz éven keresztül tagja a színháznak, ahol többnyire hősszerepeket játszik: Bánk bán (Katona József; címszerep); Ádám (Madách Imre: Az ember tragédiája).
"... Huszonnégy éves voltam, s nem kaptam huszonnégy éves szerepeket, csakis öregebbeket. Magyarázták: egy ilyen hosszú, sovány fiatalember nem lehet hős - mondja Balázs Samu egy interjúban a kolozsvári esztendőkre emlékezve, majd így folytatja - ...de én a Színiakadémián Bánk bánnal és Ádámmal vizsgáztam. Vártam hát... s megkaptam Ocskay brigadérost. Olyannyira hős voltam, hogy a második előadásra teljesen berekedtem. Aztán Földényi László helyett mégis beugorhattam Ádám szerepébe... Bajor Gizi jött le vendégszerepelni, az Azrában, a partnere lettem. Hamletet alakítottam Brassóban, szabadtéren... Vállaltam rendezést is: nagyon küzdelmes volt kevés próbával sokat produkálni. Vállaltam dramaturgfeladatot, de micsoda szerep volt ez is: ha magyar szerző darabját elutasították, rám hivatkoztak... Aztán feljöttem Pestre. Pedig Kolozsvárott már befutott színész voltam..."

A Nemzeti Színház tagja

Különösen nagy kitüntetés számára, hogy visszakerülhet az anyaországba, és a főváros vezető színháza ajánl fel állást. Sas Györgynek, az újságírónak megmutatja személyi igazolványát. Munkáltató neve: Nemzeti Színház. Munkaviszony kezdete: 1938. szeptember 31.
"... akkortájt történt. Nem hívott senki, nem várt itt senki. Gondolnom sem lehetett rá, hogy azokban a nehéz években, Hóman kultuszminisztersége idején, új státus nyíljék meg a Nemzeti Színházban. Csak egyre gondoltam: ha az ember tehetséges, ki kell, hogy jöjjön... Vagy ha nem? Akkor jobb is, ha belepusztul. Egy kis epizódszerepet mégis kaptam a Nemzetiben, egy lengyel darabban felvonásvégre jöttem be. - Doktor úr, doktor úr! - kiáltott értem a főszereplő. S én bejöttem fehér orvosi köpenyben, fejemen cilinderrel. Az ügyelőt megkértem, adjon rám fehér fényt. Egy mondatom volt csak: konstatáltam a főszereplő halálát. Feltűnést keltett az alig perces megjelenésem a színpadon: azt mondták, messze túlléptem az orvos figuráján. Én voltam a halál szimbóluma."
Itt a sok nagy név között rá korántsem kerül akkora fény (az ügyelő ellenére sem... bocsánat), mint azt korábban Kolozsvárott megszokhatta, csak néhány mondatos epizódszerepekben mutatkozhat be akkor. Igazi tehetsége azonban csak 1945 után bontakozik ki, amikor is feltűnik fanyar humorával, és klasszikus darabok méltóságteljes alakjainak ábrázolásával.

Balázs Samu, a színész és a magánember

Nagy formátumú jellemszínész, alkatának megfelelően, fanyar méltósága és kesernyés okossága elsősorban szatirikus és intrikus figurák alakítására predesztinálja. Minden játékon túl azonban érezni a bölcs fölényét szerepeiben, "ítélj, egyszersmind ne mozdulj ki a színpadi figura világából, de ne kötelezd el magad".
Ezt a semlegességét mind színész, mind a magánember vonatkozásaiban érvényre juttatja. Nem jár el kollégáival éjszakai, előadások utáni ünneplésekre, vagy ha épp kikerülhetetlen az ottléte, akkor is a mértéktartás jellemzi...
Magánéletéről nem szeret beszélni. Egyenesen visszariasztja, ha saját személyében kell valahol előállni, szerepelni. Autogramot sohasem ad. Minek? Micsoda nevetséges dolog értéket tulajdonítani egy odafirkantott névnek: Balázs Samu? A színész személye érdektelen, csak akit életre kelt, az a fontos. Meztelennek érzi magát civil emberként a közönség előtt. Kikerül minden olyan kérdést az évek során, amely a privát Balázs Samura vonatkozik. Kiköti a riportok előtt például, hogy az intimebb magánéletére vonatkozó kérdéseket még csak föl se tegyenek neki, mert ezzel ő befejezettnek tekinti a felkészületlen újságíróval a beszélgetést.
Feljegyeztetett Molnár Gál Péter által, hogy nyáron üdüléskor, az ebédlőben, az akkor néhány esztendős fiát, Ádámot magázva figyelmezteti. Kívülállóként megmosolyogni való, azonban ismerve Balázs Samut, a magázás szinte természetes...

"Azonosulj és ítélj. Ne mozdulj ki a színpadi figura világából, de ne add fel magad."

E mögött a nemritkán kínos semlegesség mögött húzódik egyfajta védekezés, különösen az ötvenes évek táján. Tudni való, hogy "...Majláth Máriához, színésznő feleségéhez keménykezű sógora, a belügyminiszter, Erdei Ferenc adta hozzá" - már ahogy Molnár Gál mondja Balázs Samuról írott összefoglalójában. Érdekes felállás már eleve a rendíthetetlen, angol hidegvérrel és objektív kívülállással ("...Még az ördögtől is megtartva a három lépés távolságot" - MGP) apolitikus Balázs Samu, és a politikus, igen rámenős, lobbanékony Majláth Mária házassága. Tetézve a számos miniszteri tárcát időszakosan birtokló, sőt, az 1944-ben újjáalakult magyar kormány egyik alapító miniszterével való rokoni viszonya, ismert a színházában is, amely talán egyfajta védettséget jelent rövid ideig, abban a zűrzavaros időben.
Nem így Majláth Mária... A szakmában szóbeszéd, hogy Major Tamással való tettlegességig fajuló konfliktusa (állítólag arcul ütötte direktorát?!) idején Erdei Ferenc sem tudja megvédeni a vidéki (fegyelmi) áthelyezéstől Majláthot, igaz akkor a hatalmi játszmák okán már Erdei leváltott tisztségviselő...
Balázs Samu viszont talán inkább tudásával, tiszteletet parancsoló megjelenésével vívja ki színházában, hogy sem politikai okból "nem piszkálják", és művészi szempontból sem merül fel ellene semmilyen koncepció. Egyszerűen békén hagyják, s ő ezt maximálisan kihasználva, töretlenül teszi a dolgát. Egy róla írott cikkben így fogalmazza meg önmagával szemben megkövetelt színészi parancsát: "Azonosulj és ítélj. Ne mozdulj ki a színpadi figura világából, de ne add fel magad."

Több info, és forrás: szineszkonytar.hu

2013 febr. 11. - 00:08:01
2013 febr. 11. - 00:08:01
(4/5)

Nekem karakterszínészként a Pygmalion volt a kedvencem vele, Básthy Lajos mellett Pickering ezredest alakította. Sajnos ez csak hangjátékként érhetõ el a neten egy 1953-as Katona József színházi felvételként.

2009 aug. 13. - 23:30:17
2009 aug. 13. - 23:30:17
(3/5)

Köszi.

2009 aug. 13. - 14:29:50
2009 aug. 13. - 14:29:50
(2/5)

Abban én is láttam, köszi a segítséget!:)

2009 aug. 13. - 13:38:18
2009 aug. 13. - 13:38:18
(1/5)

A kormegjelölésem ellenére, mivel nem vagyok ennyire öreg, nem ismerem, örülnék, egykis infónak.Köszönöm, elõre is!