10/10
Lili Marleen 2020 jan. 05. - 22:35:29 10/10
(14/14)
Ma este ismét megnéztem a darabot, amely továbbra is nagyon erős, nagyon ütős.Szikszai Rémusz hiányzott ugyan de Kaszás Gergő feledtetni tudja a hiányát :) Nagypál Gábor, Fodor Tamás egyre zseniálisabb és Király Attila játékát is egyre jobban szeretem :)
10/10
Lili Marleen 2018 szept. 08. - 22:18:49 10/10
(13/14)
Nagyon erős nagyon ütős darab. Fantasztikusan jó rendezés, a jelmezek különösen tetszettek, na és a színészi játék zseniális!Nagypál Gábor szuggesztív játékáról, Fodor Tamás bölcs rabbijáról csak szuperlatívuszokban lehet beszélni!Na és Szikszai Rémusz ,na és Kovács Krisztián, remek volt! :)
10/10
toronyház 2016 nov. 05. - 16:00:45 10/10
(12/14)
Nagyon szuggesztív elõadás, kötelezõ darab. Nagypál Gábor és Fodor Tamás zseniális.
Edmond Dantes 2015 szept. 03. - 17:51:46
(11/14)
Erõs és (erõsen) áthallásos darab, mindig, mindenhol az lesz. Tegnap éppen a Zsidó Kulturális Fesztiválon, a Rumbach S. utcai zsinagógában. Kell-e, lehet-e ennél autentikusabb helyszín egy olyan darabnak, ami "alapindításban" arról szól, szabad-e bevinni a császár szobrát a zsidók templomába. És ha beviszik, (zsidó) templom marad-e? Ha nem, akkor mi értelme az egésznek? Hiszen zsinagógában faragott kép nem lehet, mert akkor az már nem zsinagóga többé. Hol van a lojalitás avagy az ésszerûség határa? S így tovább. Erõs az elõadás, nagy koncentrációt igényel mindvégig, sajnos nem csupán az agynak, de a fülnek is: az autentikus helyszín (valszeg a nagy belmagasság miatt) erõsen visszhangos. De a produkció is az = "visszhangos"! Szikár, össze- és visszafogott, ütõs.
Encikosz 2013 okt. 14. - 09:28:42
(10/14)
Hihetetlenül erõs, okos, bravúros elõadás!
user11 2012 nov. 01. - 16:57:30
(9/14)
Még Zsámbékon láttam a bázison, szegény Huszár Zsolt még játszott benne. Nagyon jó darab, és remek elõadás lett belõle. Mindig nagy élmény. Egy-két vezetõ politikus megnézhetné, vagy az összes. Meccsre járás helyett mondjuk.
10/10
rumci 2012 okt. 29. - 13:18:38 10/10
(8/14)
Remek elõadás! A szimbolikus cigarettajáték meg hihetetlen lelemény!
8/10
ginacska12 2012 febr. 20. - 23:50:22 8/10
(7/14)
Hú, ez de jó volt ma a Koma Bázison!! Nézzétek meg, ha tehetitek! Most különösen aktuális!
finbar 2012 jan. 12. - 18:19:54 Előzmény wötchy
(6/14)
Köszi szépen az infót!!!
wötchy 2011 nov. 28. - 00:04:48 Előzmény finbar
(5/14)
a két Waits szám: God's away on business, A good man is hard to find
finbar 2011 okt. 31. - 18:34:05
(4/14)
Nem tudja valaki, hogy mi a címe azoknak a Tom Waits daloknak, amik elhangzottak az elõadásban? Elõre is köszi. Egyébként nekem nagyon bejött, pár dologtól eltekintve szerintem le a kalappal, a színészek csodásak, semmi felesleges sallang, letisztult, megrázó darab volt.
lietta 2011 júl. 10. - 15:47:34
(3/14)
Érdekelt és fenntartotta az érdeklõdésemet végig. Jó a díszlet, a jelmez és imádtam a zenét. Fodor Tamás zseniális színész. Az ominózus szobor,amit el kellene helyezni egy picinyke bazári mütyûr. Óriási a gondolat mögötte: ettõl a kis diktátorkától féltünk? Ettõl?
leveltetu 2011 júl. 10. - 08:50:32 Előzmény FElepHánt
(2/14)
Élmény volt végignézni a darabot, „telt ház volt”, még a lépcsõn is ültek a rakétabázis szerelõcsarnokában, ahol a darabot elõadták. Kicsit féltem, mivel a Sinkó-Gálffy féle elõadást (amit még a TV-ben láttam), úgy gondoltam nehéz lesz túlszárnyalni. Nem is szárnyalták túl, ennek ellenére nagyon élveztem a darabot. Mindig zavar, ha a rendezõk valami „extravagáns” megoldást produkálnak, aktualizálni akarnak stb., most is volt ilyen, de nem sikerült elrontaniuk az összhatást.
Mindenesetre, olyan vastapsot, mint ami a végén volt, még sosem hallottam, amióta Zsámbékra járok nyári színházba, pedig igen régóta járok.
9/10
FElepHánt 2011 júl. 08. - 18:48:46 9/10
(1/14)
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

CALIGULA HELYTARTÓJA Szikszai Rémusz Zsámbéki Színházi Bázis

Nagyon zavaróak a román színházi stílusból örökölt, funkciótlan szobor-bálványok, a helytartó tisztjei otrombán lökdösik/!?!/ a zsidó királyt és társait, még egy pornó-domina is terpeszkedik a szélen. A furcsa felütés után azonban már az elsõ mondatoknál hitelesen szólal meg Székely János, olvasva is költõien gyönyörûséges, veretes textusa. A cézári szobornak a jeruzsálemi Templomba való felállítása ellen tiltakozó Agrippa király, Tamási Zoltán, a rapid döntésû politikus, Tóth József passzív, illetve hiperaktív ellenállásánál
gyümölcsözõbbnek bizonyul Barakiás fõpap gondolkodásra késztetõ okfejtése. Az ideiglenesen Palesztinában táborozó, megszálló szíriai légiók vezére, Petronius diktátori határozottságát töprengõ filozofálgatás ingatja meg, ám barátja, /Király Attila/ követként a diktátor sürgetõ parancsát hozza, egyre megoldhatatlanabb kérdéssé élezve a "muszáj" és a "lehetetlen" konfliktusát. Lucius és Probius, a két ifjú szárnysegéd, római karrierrõl ábrándozik, melynek érdekében akár a besúgás is szóba jöhet. Huszár Zsolt marcona
patrícius-ivadéka felháborodva utasítja el a kisebbségi, germán származású tiszt nagyívû ábrándjait a hûség és árulás kiélezett vitájában. Kovács Krisztián-nak már elsõ megszólalása, - "tényleg hamu" - is figyelmet kelt, heves mozgással nyomatékosított monológja pedig áradó erejû, átütõen hiteles színészi teljesítmény.
Papp Janó feketében tartott jelmezei, a helytartói köpeny fenségétõl, a zsidó elõkelõségek biblikus ornátusain át a katonák kommandós öltözékéig, csillagdíszek kombinációival élve, méregfiolákkal súlyosbítva, tevékenyen járulnak hozzá a karakterek jellemzéséhez.
Szikszai Rémusz rendezése szakítva az eddigi színrevitelek didaktikus pátoszával, a történelmi drámaiságtól elemelt, kicsit idézõjeles, kicsit ironikus, néha még abszurdba is hajló, minden tekintetben korszerûbb stílust alakított ki. Az értelmezés pontossága, a tempó fegyelmezettsége, a következetes térhasználat tette lehetõvé, az együttes egységén túl, a kiemelkedõ színészi alakításokat.
A két fõszereplõ személyében két korszak, két színész-generáció találkozásának örülhetünk. Az alternatív szcéna õsének tekinthetõ, 70-es évekbeli amatõrszínház-mozgalom vezéralakja, a máig élõ Stúdió K alapítója, aki színészként, rendezõként is egyaránt jelentõs /fél/életmûvet tudhat magáénak: Fodor Tamás nagyformátumú szerepben, hagyományosabb keretek között bizonyítja karakterábrázoló kvalitásait. Szélessávú dinamikai regiszteren játszik, felizzó kitöréstõl az elhaló suttogásig, de hangtalan gesztusai, egy bólintás, egy tétova félrenézés is vizuális fortisszimóként szól. Kérdezõ hanglejtése, bölcselkedõ rábeszélése egészen elfogadhatóvá teszi ajánlatát: - Nekünk Urunk van birodalom nélkül,
Nektek Birodalmatok egy igaz isten nélkül, tulajdonképpen kiegészülhetnénk egy integráló államvallás ideológiájában... Nagypál Gábor, aki Arisztofánész Bárka-beli Igazság-ában Hermész diktátor, a manipulatív demagóg rémképét vetítette elénk, hiteles fokozatossággal változik parancsoló nagyúrból kételyek, ellentmondások hálójában vergõdõ tragikus hõssé. Szuggesztív artikuláció, árnyalt mozgás, bravúros arcjáték, - egyenletes szerepformálás, amely groteszk humorral ízesítve sem veszít férfias erejébõl. /Évekig küszködöm a zsidókkal, majdnem megértem már egy mutatós vértanúságra, hát nem meghal a Cézár.../
A különös adottságokkal bíró színész ezzel a munkájával az évad legjobbjai közé emelkedik, de elmondhatjuk ezt Szikszai Rémusz rendezésérõl is, amely, az egyik legértékesebb magyar dráma invenciózus színpadra állításával, a Zsámbéki Színházi Bázis 2011-es nyarának hátralevõ tíz bemutatóját szenvedélyes várakozásunk fókuszába helyezi.