Téma: Gyulai Nyári Fesztivál

FElepHánt 2014 júl. 17. - 14:47:39
(1/1)
MACBETH---Balti Ház Színház /Szentpétervár/---Shakespeare Fesztivál---Gyula

FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu
Már a gyengécske anyagból készült The Kennedy's gyönyörû elõadása érzékeltette páratlan kvalitásait, de a gyulai X.Shakespeare Fesztivál-on, a Szentpétervári Balti Fesztivál Színház-zal bemutatott Macbeth meggyõzõen bizonyítja helyét a Nagy Rendezõk Világválogatottjában. Luk Perceval csupasz fekete színpadán néhány tréger-rúd függeszkedik, a
tízperces elõjáték a vészboszorkányok sátántangó-lassúságú beosonásával kezdõdik. Hatan vannak, meztelenek, ám bûvös szilfid-testüket bokáig érõ fekete hajzuhatag rejti. Butoh-réveteg lépegetésük, kúszásuk, mászásuk misztikus háttere Macbeth elsõ jelenetének.
Leonid Alimov még nem véres kezét mossa, majd hisztérikus hevességgel háromszor is belevágja fejét a vizesvödörbe. Emésztõ percig fuldoklik, majd hörögve bukkan fel, közben tudattalanjából suttogva hallja a "király leszel" jóslatot. Íjjként feszülõ gesztusokkal, rebbenve toporgó mezítlábasságban sziszeg Lady Macbeth gyilkos noszogatása, a visszatartott tempó és az ingerküszöböt alulról súroló hangerõ fojtott atmoszférát teremt.
Tengermélyi örvénylés, lüktetõ csönd, dübörgõ mennydörgés, hasító villámok. Az elektroakusztikus zene grandiózus effektjeit Lothar Müller jegyzi, gigászi erõterükben cikáznak Pavel Mikhejev tépett gitárhúrjainak vakító robbanásai. Az egyetlen muzsikussal interpretált zene tökéletes szimbiózisban él a cselekménnyel, ahogy az átlósan függesztett fémru-
dak is baljós lengedezésbe fognak a gyilkosság percében, ahogy a banyák mozgása is vergõdõ vitustáncba fokozódik.
A kést borosflaska helyettesíti, a véres tett után enyhítõ mámort hordoz. Bajszos, testes Macbeth-ünk leginkább Bulgakov Rettegett Iván Házmesterére hajaz, virulens kisnyilas, aki gyáva fél-tettének következményeitõl retteg. Rémképeivel küszködik, miközben felesége,
a félelmetes aurájú aktív domina, Marija Suliga ünnepi lakomára invitálja az udvaroncokat.
Luk Perceval feszítõ visszafogottságú rendezésének parallelje Ted Stoffer, önálló produkcióként is megálló koreográfiája. Minden alak önálló létezéssel bír, vannak ugyan párosok, tömegakciók, de a táncosok egyedi mozgásformái a legkülönbözõbb karaktereket jelenítik meg. Hetedikként a csodás szépségû Jelena Karpova csatlakozik hozzájuk, nagyidõs méhében királyi magzatot hordoz.
Iszonyatos a némaság. A Lady-t megõrjíti kínzó lelkiismerete, közeledik a nem anyától szült bosszúálló Macduff, megindul a támadó sereg lándzsáit álcázó birnami erdõ... A végzetet, halálos döfés helyett, a lassúdad táguló gyilkos csönd teljesíti be.
A káprázatos rendezõi látomást a nagy orosz színházi tradiciókhoz méltó szentpéterváriak fantasztikus együttese valósítja meg. A bemutató május végén volt, a Fesztivál igazgatója, Gedeon József, csalhatatlan érzékkel, látatlanban, lábon vette meg a termést, bátorsága most is meghozta az eddig is minden évadban jellemzõ, nemzetközileg is kiemelkedõ produkciót. A hazai színházi élet jelesei nemigen voltak kíváncsiak az ígéretes eseményre, annál inkább a gyönyörûen felújított és most már diszkréten klimatizált színháztermet zsúfolásig megtöltõ, igazi színházbarátok.