Jonka 2010 febr. 02. - 17:43:14 Előzmény kgyuri0
(11/11)
Nem értek egyet azzal, hogy az opera nem él meg a látvány nélkül. Talán nem minden pillanata remekmû, de nagyon jó részei vannak. Nem láttam a filmet, amirõl fórumoztok, ellenben cédén milliószor meghallgattam egy csodálatos szereposztásban: Lord Ruthvent Franz Hawlata, Aubryt Jonas Kaufmann, Malwinát pedig Regina Klepper énekli. Na, ezt a változatot szerintem kár kihagyni!
feketevipera 2009 dec. 06. - 19:17:06
(10/11)
Ne mondj olyanokat, hogy nem vagy mérvadó, mindenkinek a véleménye fontos, és én tiszteletben is tartom. Örülök, hogy Neked tetszett. Tegnap este reménykedve ültem le a tévé elé, hogy talán egy másik változatot fognak adni. Az meg úgyis az én hibám, hogy nem túlzottan szeretem a modern felfogást.
crazyforyou 2009 dec. 06. - 00:40:35
(9/11)
Na errõl jól lemaradtam. Milyen volt? Remélem kiadják dvd-n.
feketevipera 2009 júl. 13. - 09:01:38
(8/11)
Nos, az elejét még láttam, de aztán bealudtam rajta. Pedig zeneileg érdekes volt (legalábbis számomra), tényleg ritkán játszott - és ritkán hallható - mû. Én eddig összesen egyetlen áriát hallottam belõle, és kíváncsi lettem az operára. Jó, persze nem ér fel a zsenik mûveivel, de azért szerintem élvezhetõ. Annyit viszont hozzá kell tennem, hogy személy szerint nem vagyok híve az efféle posztmodern (vagy nem is tudom, minek nevezzem) felfogásnak. Szerintem ragaszkodni kellene ahhoz a koncepcióhoz, amit a szerzõ elképzelt, és talán zavaró lehet, ha megváltoztatják a helyszínt, a cselekmény idejét, szóval ha "modernizálják" a darabot. Nem tehetek róla, de én a régi "iskola" híve vagyok: szép díszletek, hûség az eredeti elképzelésekhez stb. Megértem, hogy A vámpír esetében volt némi létjogosultsága a japán környezetnek, de véleményem szerint ez így ebben a formában már nem tekinthetõ teljes mértékben Marschner mûvének. Õ ugyanis egy adott korba helyezte a cselekményt, és számomra a tegnapihoz hasonló elõadások olyanok, mintha bizonyos szempontból kasztrálnák az operát. Szerintem pl. egy opera úgy komplex, ahogyan a szerzõje megírta. Abban a környezetben, abban az idõsíkban él igazán, amibe beleálmodták. Most biztosan sokan maradinak fognak gondolni, de hát ez van.
9/10
kgyuri0 2009 júl. 13. - 01:57:36 9/10 Előzmény gardelli
(7/11)
Ellentétben gardellivel(3.hsz.),én úgy gondolom, hogy Marschner mûvét nem kell meghallgatni CD-rõl, mert nem érdemes, korunkban hallgassunk Mozartot, Wagnert, sõt pláne Bachot, erre is kevés az idõnk, Marschnert ne hallgassubn, kár rá a drága idõért. De azonban nézzük meg ezt az operafilmet, a látvány nélkül a zene nem él meg. Valamiképpen a fordítottja áll elõ pl a Szöktetésnek, a Cosi fan tuttenak, azokat a zene élteti, ezt a látvány. Helyesebben a zenéhez tökéletesen illesztett látvány.
9/10
kgyuri0 2009 júl. 13. - 01:46:55 9/10
(6/11)
Izgalmas, különleges, ngyszerûélmény volt
thaisia 2009 júl. 12. - 12:27:31
(5/11)
Érdemes megfigyelni a kezek mozgatását, kesztyûtlenségét ill. a gyöngysor használatának a módozatait. A mû végén Aubry a vámpír lényének felfedése miatt önmaga is vámpírrá kell hogy váljon. Miután vámpírrá válik, Malvina az õ áldozata lesz, a folyamatot ne tudják megszakítani. A lélektani dráma érdekes része, mikor a vámpír elmeséli, hogy mitõl lett õ vámpírrá és hogyan próbált szabadulni ettõl az állapottól. A vámpírmester önömaga is áldozat mindamallett, hogy ez az állapot számára részben élvezetes. Érdemes ezekre az elrejtett pici utalásokra odafigyelni, hogy megérthessük a rendezõi koncepciót. A karmester nagyon figyelemre méltõ teljesítményt nyújtott fiatal kora ellenére. Az énekesek is fantasztikusak voltak. Feltétlen újra megnézem.
thaisia 2009 júl. 12. - 12:05:50
(4/11)
Szerencsém volt jelen lenni a szegedi elõadáson. Nagyon tetszett. A japán környezetet elõször én is nagyon furcsállottam, de hamar választ kaptam rá egy japán kultúrát tanító egyetemi ismerõsömtõl. A japán középkori irodalomban nagyon fontosak voltak az európai irodalomban vámpírtörténetnek nevezett mûvek és nagyon sok párhuzamosságot mutatnak (önálló mûfaj volt). A hagyományos japán színház is elõszeretettel adta õket elõ. Az elõadásban különben nem kizárólag a kabuki, hanem egyéb hagyományos színházi mûfaji hatások is elõfordultak (nó, bunraku - japán bábszínház). Mindezeket az elemeket nagyon pontosan a helyükön használta a rendezõ. Azt tartottam helytelennek, hogy nem magyarázták meg a közönségnek röviden a brossúrában a rendezõi koncepció filológiai alapját és megalapozottságát. Miután az japán kultúrában járatos ismerõsömnek ajánlottam az elõadást, õ is megnézte a Mezzo csatornán, és zseniálisnak nevezte a rendezést. Balázs Zoli rendezéseit nem hasonlítgatnám nagy "tanára" rendezéseihez. Aki látta a Bárka Színhházban az általa rendezett darabokat (én mindet!), ilyet nem mondana. A filmet mindenkinek nagyon ajánlom. Remélem, lesz magyar feliratozás, mert a történet kellõen szövevényes. Hosszú évek óta az egyik legizgalmasabb színházi elõadás volt, amit láttam. Sokak szerint ennek a mûnek kellett volna megnyernie a versenyt. Valamiért máshogy alakult. A nyeretes opera nekem speciel nagyon nem tettszett. SEm a darab, sema az Alföldy-féle rendezés.
gardelli 2009 júl. 12. - 08:49:52
(3/11)
Kedves trix1 és mindenki!"A vámpír" nem kortárs zene!!!Heinrich August Marschner 1795-1861 között élt német zeneszerzõ!!!!!A német romantikus opera egyik meghatározó egyénisége volt!Stílusát-a zeneesztéták-a Weber és Wagner közötti áthidaló kapocsként tartják számon!
16 operát írt,és ebbõl "A vámpír" és a "Hans Heiling" repertoárdarabbá vált-német nyelvterületen!Sajnos mára-szinte teljesen-eltüntek mûvei az operaházak szinpadairól!Pedig hatásos és teljesmértékben befogadható és hallgatható mûveket hagyott hátra!Ezért is örültem,amikor láttam,hogy a Szegedi operaversenyen a mûsorba került!Az örömömbe csak akkor vegyült-nem kevés-üröm,amikor megtudtam,hogy az a Balázs Zoltán fogja rendezni,aki Alföldi Róbert legjobb magyar tanítványa....!És nem is csalódtam,hiszen a MEZZÓ Televízióban már megtekinhetõ volt az elõadás!Ezt a vadromantikus történetet,ami XVll. századi Skóciában játszódik,a rendezõ Japánba tette át,és kabuki színházat csinált belõle!Hogy ez miért is van,azt csak õ tudja!!!
Tehát csak az nézze meg,aki feltétlen híve ennek a zseninek kikiáltott rendezõnek!Aki az operát,mint mûfajt szereti,és kiváncsi a régen elfeledett és nem játszott mûvekre,az inkább vegye meg CD-n(egy római elõadás,1980-ból)Marschner-mûvét,és hallgassa,mert érdemes!!!Az ilyen tákolmány elõadásokért kár a 140 perces mûsoridõ!!!!!!!!!
trix1 2009 júl. 12. - 00:40:13 Előzmény VeNoN13
(2/11)
operafilm! kortárs zene. modern rendezés. Csak akkor ülj le nézni, ha komolyak a szándékaid!
VeNoN13 2009 júl. 10. - 01:02:16
(1/11)
szar film?