10/10
Bolond Pierrot 2012 márc. 23. - 11:09:10 10/10 Előzmény FElepHánt
(2/2)
Láttam. Zseniális volt. Nincsen esetleg belõle egy rögzített verzió?
10/10
FElepHánt 2009 aug. 29. - 18:03:44 10/10
(1/2)
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp

NE KÍMÉLD Hajdu Szabolcs Forte Társulat Zsámbék

A botladozó címet lerövidítettük, de ezzel együtt is sokat nyertünk a zsámbéki bemutatón:
egy játékos szellem jókedvû csapongásait. Nincs mese, nincs konfliktus, testre szabott figurák
éltetik az ötletes szituációkat. Már a látvány is telitalálat: a panel-panelek folytonos
mozgással variálják a teret, - szobát, utcát, pultot vagy gyóntatószéket formázva. A hétfõs
Forte Társulat, éppen nem színen lévõ, tagjai realizálják a díszletelemek bravúros koreográfiáját,
hogy aztán pillanatokkal késõbb, újra mint játszó személyek kápráztassanak el. A
lazán sorjázó epizódokban jellegzetes alakok tûnnek fel: az esernyõ-krinolinjában örömtáncot
lejtõ fiatalasszony, kicsapongást keresõ harsonás lány, melák jóember meg kisgonosz
gengszter bajuszban-kalapban és kuplerosné, aki négybetûs elõtagú nevében hordja a kalapot.
Hetykén pattog a szöveg, ülnek a poénok, a fura jelenetek groteszk fordulatokban
csúcsosodnak. A kamaszos Sipos Vera "még egy kis idõt" kér nyilvánosházi beavatásán, inkább
méretes hangszerét markolássza, míg végül vissza is menekül a párkapcsolat unalmába,
melyben nem sok változásat remélhet Kádas József bazaltpuhány némaságától. Földeáki
Nóri alakban, jelmezben, mimikai maszkban tökéletesen formálja meg extrém karakterét,
de a heves szócsatákban is jelekedik. Félidõtájt átkötõ-zene szól: "Most kéne abbahagyni",
majd' kétszer is végighallgatjuk, kuncogva értékelve a rendezõ sokadik frappáns ötletét,
végül a templomba követjük a csöndességében hatalmas energiát sugárzó Simkó Katalin-t,
ahol a gyónás kérdezz-felelek játékát Andrássy Máté-val abszolválja. Utóbbi, az F.asszonysággal
folytatott parázs dialógot követõen, harmadik szerepében is remekel:
Ray Charles-i
zongorista-pantomimje a virtuóz gesztusok enciklopédiája. Krisztik Csaba lézersugarakat
imitáló fonalak pókhálóját leküzdve mutatja meg kivételes mozgás-készségét, a kisstílû gyil-
kos alakja után, absztrakt figuráját is páratlan szuggesztióval jelenítve meg. De a rendezõnek
is van még a tarsolyában: az egész társulattal játszatja el a "nagyon-nagyon kis ember"
õsi bohóctréfáját: lassan kiszállingóznak a szereplõk, de az utánuk csukódó ajtó még
egyszer résnyíre nyílik, hogy az a láthatatlan parány is kimehessen...
Az új tagokkal erõsödött Forte Társulat ismét bizonyította, a korszerû színjátszásban nélkülözhetetlen
sokoldalúságát, Hajdu Szabolcs pedig, egy igéretes elsõfilm, egy remeklés,
egy félzsáner /és egy fiaskó/ után, friss reményeket ébresztett: még mindig tobzódva szikrázik
benne az, ami eredeti színházi és filmes alkotásokhoz szükséges.