szavazat: 10/10 október 11. 15:07:13
október 11. 15:07:13
(44/44)

etalon

június 10. 23:29:27
június 10. 23:29:27
(43/44)

És ez a többször idézett PF.

június 10. 23:26:52
június 10. 23:26:52
(42/44)

Egy másik F-13 egy német repülőmúzeumban (mellette az F-104 vezérsíkja látható), ennek az oldalszáma szimbolikus, talán abban az évben selejtezték le.

június 10. 23:20:43
június 10. 23:20:43
(41/44)

F-13, csehszlovák gyártású, érdekessége, hogy ez a példány nem volt a MH tulajdona, a felségjel és az oldalszám utólag került rá.

június 10. 22:23:29
június 10. 22:23:29
(40/44)

4. Na itt történés fedezhető fel, bejön a kémszál (sajátságosan romantikus stílusban), meglehetősen eltérve egy valós szituációtól.
Az M20 néven emlegetett változat (valójában MiG-21 F-13) jellemzően a kecskeméti ezred alaptípusa volt, a „szuper titkos” MX50 pedig a MiG-21 PF (feltehetően Taszárról) változat volt. Emlékeim szerint összesen egy alkalommal, vontatás közben mutatták (oldalszám: 1514), a jó néhány különbség közül leginkább szembetűnő a pitot-csövet és szögadókat hordozó cső az orr-rész tetején. A régebbi típuson ez alul helyezkedik el. Mivel a repülőterek közül legfeljebb Kecskeméten lehetett elképzelhető forgatási engedélyt szerezni, az egy szem PF valószínűleg az ott működő javítóbázishoz (KÖRÜ) tartozhatott. Ennek megfelelően, a későbbi, immár „MX”-es repülések is F-13-asokkal történtek.
„Nagy távolságból (50 Km) képes megsemmisíteni az ellenséget.” Hát itt egy nagyságrendet tévedett, aki mondta.

Ami csak a film dramaturgiájához tartozik: a (nyugdíjas?) középiskolai tanár luxuslakása. Hadd mondjak annyit (mert akkor már éltem), hogy a magas beosztású vadászpilóták sem engedhették meg maguknak, pedig az ő fizetésük legalább háromszor annyi volt.
A baleset: „Az egész város erről beszél.” Melyik város: Kecskemét? Kaposvár? Pápa? Amelyek kiemelt jelentőségűek a mellettük települt katonai repterek következtében, és büszkék az ott lakó hajózóikra? Akiknek szoros kapcsolatuk volt a városok meghatározó intézményeivel és vezetőivel? Vajon titokban maradhatott volna-e egy baleset kimenetele, és lehetett-e Létay akkora balfácán, hogy nem tudja meg, ha akarja?

Aztán itt van Hermann alezredes. Mi is ő valójában? Névlegesen elhárító tiszt. De látjuk, fellép nyomozóként (ez a Katonai Ügyészség dolga), illetve létezik (létezett) nyomozótiszt az alakulatoknál, de az sosem lehetett tagja a katonai elhárításnak. Tehát itt egy kevert beosztással van dolgunk, amelynek „viselője” messze túllépte a hatáskörét. Az elhárító (gondolom) információt gyűjt és dolgoz fel annak érdekében, hogy katonai titkok ne szivároghassanak ki. Ebbe nem fér bele, hogy egy ezredparancsnoki eligazításon részt vegyen, neki ugyanis a parancsnok nem elöljárója, ha tájékozódni akar, négyszemközti beszélgetésen megteheti. Ugyanígy nem keresheti fel a megfigyelt személyt a lakásán, mert ezzel saját magát kompromittálja. Úgyszintén nem adhat utasítást semmiféle a repülőegység működését meghatározó tevékenységre (Dávid készültségi repülésére).

Vologya, miként feljebb említettem volt, a régi, F-13-as változatot hozza Kecskemétre. Ismét utalnék arra, hogy nevek, beosztások, rendfokozatok és egyéb katonai titkok a rádiózásban nem hangozhattak el, a mikrofont a parancsnok csak alapos indokkal „veheti ki” a repülésvezető kezéből, de ez a repülések irányításának az átruházását is jelenti, azaz a korábbi repülésvezető leváltását.

A készültségi szolgálat abban az időben nappali és éjszakai váltásban működött (és az adott napszakra és időjárási körülményekre kiképzett hajózók adták). A váltás ideje alatt a készültségi épületet (amely a betonnak a fő leszállóirány szerinti elejéhez közel helyezkedett el) nem hagyhatta el az oda beosztott szolgálat. Kivételt az egészségügyi vagy egyéb alkalmatlanság jelentett, ebben az esetben gondoskodtak a repülőgép-vezető pótlásáról.

május 13. 03:36:07
május 13. 03:36:07
(39/44)

Hadd finomítsak a "korrajzon" (csakis az érdeklődők részére) epizódonként, mert néhány turpisság a dramaturgia oldaláról felfedezhető volt .

1. Létai és Dávid Z-226-on repül, amely típus - különös tekintettel a műrepülésre - csak a hátsó ülésből vezethető, az első ülés az oktatóé. Olyan fajta durva szabálytalanságnak, amilyet Dávid elkövetett, nem elismerés ("de kivágta magát a fiú"), hanem örök időre szóló eltiltás volt a jutalma.
Barna megállapítása a MiG-21 kötelék sebességéről (2500 Km/ó) katonapolitikai propaganda, ez a típus alkalmatlan volt erre a sebességre, hangsebesség felett is csak a sztratoszférában repülhetett. (A vágás alapján a becsült sebessége kb. 600 lehetett.)
Az a vélemény Géherről, hogy mániája az utolsó mp-ben nyitni, blöff, egyrészt, mert a földről szemre nem egyszerű megállapítani a nyitás alsó határmagasságát, másrészt ez a szint nem úri kedvtelés kérdése, hanem a kötelező felszerelés egyik elemének, a KAP automata működésének a következménye. Aki ugrott már ejtőernyővel, annak ez nem újdonság, általában 5-600 m-re szokták volt beállítani.
"Musztáng" balesete is nehezen magyarázható, az automata (KAP) élesítő tüskéjét visszadugni nem egyszerű (levegőben lehetetlen, ugyanis a háternyő erre kiképzett "zsebében " lakik a KAP, ráadásul az ugrató parancsnok - milyen furcsa, egyet sem látunk belőle- köteles ellenőrizni a tüske eltávolítását gépelhagyás előtt). Ugyanígy a hallgatók ugrásánál sincs ugrató parancsnok (hajózó ezt a tisztséget nem töltheti be), ráadásul a sorrend sem szabályos, először a nehezebb fiúk ugranak, a végére a könnyűek maradnak. Hogy miért, azt most nem mondom meg. Így azután nem is kerülhetnének oly közel egymáshoz, mint ahogy az operatőr láttatni kívánja.

2. A főiskola Szolnokon volt (van), ki ne tudná, ám gyakorlati repülőképzés ott sosem folyt, kivéve egy csoportot, ahol nem gyűlt össze annyi alkalmas hallgató, hogy fogadták volna őket a Szu-ban, így egy évet Delfinen repültek. Természetesen a szoktató (bemutató) repülés sosem történt géppárban (az már a képzés egy későbbi szakaszának a része volt). Azért a pilóták (akik a gépet valójában repülték) elkövettek egy huncutságot, felszállás (nekifutás) közben a hátsó (kísérő) gép megelőzi a vezért. Ez nem volt ritka ennél a típusnál, az egyébként szerény tolóerejű hajtóművek eltérő teljesítménye indokolttá tehette, ám én inkább gyanakszom arra, hogy a kísérő bekapcsolhatta a "szigetelő szelepet", amely a hajtómű vezérlő automata egy részét kikapcsolja, ezáltal megnöveli a teljesítményt. Természetesen a póttartály felfüggesztése is csak indokolt esetben történt. A repülés nem nélkülözött durva szabálysértéseket, pld. az egymás közötti beszélgetés („telefon”) a rádiócsatornán folyik, ez nem ritka, ha a pilóták eltévesztik a rádió és a telefon gombját, ám nevek rendfokozatok, beosztások és más, akkor még titkos információk semmiképp sem hangozhattak el rádiófrekvenciákon (ennek triviális esetével a 3. és a 4. epizódban találkozhatunk). Ugyanígy a kijelölt repülési elemektől történő eltérés (Kocsis leborítása) is módszertanilag szabálytalan.
Létai első önálló repülése hemzseg a szabálytalanságoktól: a futóművet alacsonyan húzza be, a felszálló irányt nem tartja (már a beton felett fordulóba kezd), a futómű kiengedését nem ellenőrzi a jelzőtüskék helyzete alapján, a bejövetele (leszállás előtti siklás szöge) lapos, oktatója átveszi az irányítást (jogosulatlan beavatkozás a repülésvezető tevékenységébe), és a repülési feladattól eltérő utasítást ad. Természetesen, módszertanilag ennyire eltérő oktatás nem képzelhető el.
Létai oktató repülését nem értem, ha a figurát 3000 m-en kell végrehajtani, hogyan engedhette meg Varga, hogy lesüllyedjen földközeli magasságba, és ott orsózzon. Amint kiderül a vagánykodás, le kellett volna tiltani! Dávid sem kezdhette volna meg a műrepülő kiképzését azelőtt, hogy egyedül repül (amelynek kézenfekvő feltétele a leszállás biztonságos végrehajtása).
Korábban említettem, hogy a gyakorlati repülőképzés a Szu.-ban folyt 3 évig, L-29, MiG-15/17, ill. Mig-21 típuson.

3. Így az sem helytálló, hogy avatás után (a befejező típusképzésről erőst hallgatnak) az alakulatnál készültséget adhattak volna, azt megelőzte egy kb. 2-4 éves képzés különböző időjárási viszonyok között, magasságokon és sebességeken végrehajtott manőverek, kötelékrepülés, stb. elsajátítására.
Az éjszakai kötelékrepülés során ismét megsértik a rádiófegyelmet. A repült típus az F-13 változat, a helyszín a Kecskeméti repülőtér, a többit mint első vonalbeli repülőtereket, nem mutathatták. Az irányítás a harcálláspontról (HÁP) történik, ez nonszensz, hiszen a gépek mozgását csak a repülésvezető toronyból vagy a leszállás irányító kuckójából lehet nyomon követni, így utasítás sem adható a pilótáknak. Egyedül a készenléti riasztás történhet a HÁP-ról, ezt hallhatjuk az esős jelenetnél („Indít, kigurul, felszáll”), de a repülőtéri irányításért már a repvez. felel. A légi cél (Mig-19) gyakorló elfogását az asszonyok Sziráki Szófia rádióján hallgatják, ez több szempontból is technikai nonszensz. A „hullámsávokat” megváltoztatni nem lehet, legfeljebb a frekvencia elosztását, de ezt a VSZ-ben központilag intézték. Az orosz gép hajtómű leállását követő katapultálási parancsot nem tartom követendő (és egészséges) eljárásnak,
A 4. megér egy külön fejezetet.

2016 máj. 18. - 19:08:28
2016 máj. 18. - 19:08:28
(38/44)

Igen, gyanús.

Köszi.

2016 máj. 18. - 08:50:00
2016 máj. 18. - 08:50:00
(37/44)

Valószínûleg Skoda Felicia a 60-as évekbõl.
(Kora gyerekkorunk egyik keleti "álomautója"...)

Az "autószakértõk" biztos többet mondanak majd...

2016 máj. 17. - 23:15:36
2016 máj. 17. - 23:15:36
(36/44)

Jó volt ez a sorozat, de az utolsó rész nem tetszett ezzel a kémkedõs dologgal. Inkább repültek volna többet.

Amúgy milyen márkájú volt Létay kocsija (meg évjáratú)? (a cabrio)

2014 szept. 29. - 21:02:43
2014 szept. 29. - 21:02:43
(35/44)

Voltam katona. Az ingblúz kontra zubbony nem egyszerû átöltözés kérdése, hanem az évszaknak megfelelõen parancsban rendelték el, hogy mikor melyiket kell viselni.
Annyiban igazad van, hogy a film cselekményének egésze szempontjából ez az öltözékdolog tényleg jelentéktelen.

2014 szept. 24. - 11:10:42
2014 szept. 24. - 11:10:42
(34/44)

Nem tudom, voltál-e katona, ilyenen talán nem akadnál fenn. Ott néha annyiszor kellett öltözködni, átöltözni, hogy annyit egy nõ nem öltözködik. Két "program" között is simán parancsba adhatták, hogy mit kell felvenni.

Véletlenül én is összefutottam az elsõ résszel, amit kb. 40 éve gyerekként láttam, érdekes volt, mindenesetre. Kedvencem volt a sorozat is, meg az aláfestõzene is nagyon a fülembe mászott.

2014 szept. 17. - 20:24:26
2014 szept. 17. - 20:24:26
(33/44)

***SPOILER***
A minap vetítették újra az 1. részt. Ott tûnt fel az alábbi folytonossági hiány:
Amikor a fõiskola udvarán várják a fõszereplõk a fõparancsnokot, még ingblúzt viselnek. A fõparancsnok beszéde végén közli, hogy menjenek a vetítõterembe, aholis egy filmet fognak megnézni a repülésrõl. A kép vált, hõseink a vetítõteremben vannak. Immár zubbonyban. lol
***SPOILER***

2013 okt. 19. - 11:49:29
2013 okt. 19. - 11:49:29
(32/44)

Mint láthattad, 4 rész és nem több.
*** SPOILER ***
A 4. rész végén a Létai nevû fõszereplõt hazaárulásért letartóztatják. A másik fõszereplõ, Dávid viszont elfogja az ellenséges pilótát. Ez már olyannyira tetõzése az eseményeknek és az izgalmaknak, hogy innen már nincs tovább.
Mellesleg e két esemény lezárja a négy részen végigvonuló Létai-Dávid rivalizálást is.

Az utolsó epizódban megjelenõ külföldi kém szál egy kicsit erõltetett.
Az, hogy Dávid mintegy véletlenül összetalálkozik egy volt osztálytársa húgával, ez utóbbi pedig egy beszervezett személy, teljesen rendben. Hogy a kémek Dávodra próbálják terelni a gyanút, az is logikus. Az, hogy a fõszereplõk volt középiskola tanára, aki a 3. részben még hátizsákkal kiránduló nyugdíjas bácsika, aki szalonnasütésre hívja volt tanítványait, viszont a 4. részben kiderül róla, hogy kém, aki fejbõl tudja, mennyi is a vadászrepülõgép motorjának percenkénti fordulatszáma, még elmegy. Az viszont, hogy Létai pont akkor okoz balesetet, amikor a kémek meg akarják szerezni az új vadászrepülõk adatait és Létai pont ekkor zsarolható, már egy kicsit erõltetett. Az is igaz, hogy Létai önfejû, de ebbõl nem következnék, hogy hazaáruló legyen. De nyilván kellett a filmsorozat végére egy pozitív fordulat.
*** SPOILER ***

2013 okt. 14. - 22:01:19
2013 okt. 14. - 22:01:19
(31/44)

Army feliratos pilóta, lol

2013 okt. 10. - 13:13:30
2013 okt. 10. - 13:13:30
(30/44)

Nem csoda, egész iparág alakult ki az air frekvenciák vételére (118-137 MHz), és a kiosztás is nyilvános. Ma nagyobb a szabadság, mint 40 évvel ezelõtt. Azonkívül a katonai frekvenciák följebb kúsztak, így már több jut a polgári repülésnek.

2013 okt. 10. - 12:48:01
2013 okt. 10. - 12:48:01
(29/44)

Valóban, nincs benne semmi trükk, csak egy kis elektrotechnika.
Az akkori hírváltás 100 és 150 MHz között folyt amplitúdó modulációval, ezért nem lehetett fogni ún. nyugati hangolású készülékekkel. A rg-ek fedélzetén nem volt hangolható rádió, hanem elõre hangolt csatornákat lehetett váltogatni, és a VSz-ben megállapodás alapján osztották el a repülõterek között a használható frekvenciákat.

2013 okt. 10. - 00:30:16
2013 okt. 10. - 00:30:16
(28/44)

Miért lenne hihetetlen?
Még ma is bele tudsz fülelni a reptéri szövegelésbe, nem kell hozzá olyan különleges cucc..

Apropó az elsõ részét elcsíptem ennek a sorozatnak, aztán lemaradtam róla, most szomorú vagyok, remélem lemegy még nemsokára az egész Lindát, meg a TIR-t is ismétlik mostanában rommá. akkor ez is haddmenjen. :D:D :D

szavazat: 8/10 2013 okt. 08. - 20:24:44
2013 okt. 08. - 20:24:44
(27/44)

Kicsit hihetetlen, hogy a pilóták irányítását, beszélgetését egy kutya közönséges csöves rádióval fogni lehetett.

2013 okt. 08. - 20:13:37
2013 okt. 08. - 20:13:37
(26/44)

****** SPOILER *******
A harmadik részben a Kiss istván által megformált karaktert kissé nem értettem.
A pilóták mindenféle kiképzésen,, vizsgálaton és stresszpróbán átestek é csak a legjobbak maradhattak meg. Ennek ellenére - magánéleti okok miatt - bekövetkezett egy tragédia.
****** SPOILER *******

2013 okt. 05. - 22:20:01
2013 okt. 05. - 22:20:01
(25/44)

Nagyon tetszenek a zenék benne.A 3.& 4. rész már nem olyan jó.