Téma: Redl ezredes

LajtaJ 2013 febr. 10. - 14:34:30
(26/66)
Redl ezredes története a legjobb példa arra, hogy bizonyos beteges hajlamok, aberrációk hódolói milyen hatalmas károkat tudnak okozni egy országnak, hogy az ilyen személyek két lábon járó nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek.

Éppen ezért minden országnak elsõ számú érdekeés kötelessége, hogy a "redl ezredeseket" eltiltsa, távol tartsa bizonyos beosztások, hivatalok betöltésétõl. Remélhetõleg az ún. "C tipusú" nemzetbiztonsági vizsgálatok rávilágítanak és feltárják az ilyen ferde hajlamokat és megakadályozzák, hogy hazánk ilyen jellegû zsarolásnak, támadásnak egyen kitéve.
ceia 2013 febr. 10. - 11:09:28
(25/66)
Ezt a Brandauert látni sem bírom, és akkor még magyar filmben.. Azért van olyan magyar film, amit megnéznék: Ideiglenes Paradicsom, vagy Szamárköhögés. Utóbbit még csak adják hébe-hóba, de az elõbbit mintha elnyelte volna a föld :S
James Uram Benson Madame 2013 jan. 14. - 14:20:45
(24/66)
Mármint, hogy a Mephistóban színészt alakít...
James Uram Benson Madame 2013 jan. 13. - 22:19:57
(23/66)
A Mephistót többször láttam, de ez vmiért eddig kimaradt, remek film nagyszerû magyar színészekkel is kis szerepben, de Brandauer idegbajos, kicsit túljátszott ripacskodása néha nekem sok mindkét filmben. Mondjuk a Mephistóban színész, ott hitelesebb, de itt kevésbé. De végülis mondhatjuk, hogy átlényegül. Poén, hogy Szakácsi Sándor is cameózik egyet, Nagy kár, hogy nem érhette meg, hogy itthon is színpadra kerül a Mephisto, kíváncsi leszek, Stohl mit hoz ki majd a figurából.

A Monarchia történetének ezen szakaszáról általában kevés szó esik, de nem meglepõ, hogy ugyanezt lehet viszontlátni a Svejkben is, csak humorosan. Végülis békeidõben jó karrier a hadsereg.

Nagyon nevettem a kaszinós verekedés jelenet elõtt, az egyik amatõr szereplõt (idõs bácsika egy mondattal) érdemes megfigyelni: külön koncentrál a végszóra, elõrelép, majd a végén vissza, rettenetes :))) Biztos fontos ember vagy annak rokona volt.
vomitorium 2012 aug. 22. - 18:52:39 Előzmény oimuka
(22/66)
Töltsd fel még egyszer.
9/10
oimuka 2012 márc. 04. - 12:01:40 9/10 Előzmény fredi60
(21/66)
A filmet teljes egészében feltöltöttem a youtube-ra. Mindenkinek jó filmnézést!
http://www.youtube.com/watch?v=OqWNkQ7il9U
offtopic
fredi60 2011 márc. 14. - 06:02:37
(20/66)
10/10
desira 2011 márc. 13. - 12:46:57 10/10
(19/66)
Számomra is Szabó csúcsmunkája ez a film. Oscart nem osztanak ilyen témájú mûvekre, a Monarchiát nem értheti egy amerikai, legyen bármilyen intelligens is.
..és ejtenék pár könnyet még az operatõr Koltai Sutyiért, aki ma már nem létezik. A zseniális fényképész sutba vágta osztályon felül végzett hivatását, hogy középszínvonal alatti rendezõ legyen.
Égbekiáltó szégyen hogy nem írták DVD-re a Szabó filmeket, csak 3 volt eddig hozzáférhetõ. Most, a múlt év végén kiadtak még hármat a legrégebbiekbõl. Remélem sorra kerülnek a legfontosabbak is.
uBorka13 2009 febr. 07. - 09:19:40
(18/66)
Köszönöm.Csak az a baj hogy vidéki vagyok, messze a fõvárostól.
uBorka13 2009 febr. 06. - 12:55:21
(17/66)
Valaki nem vette fel véletlen, nagyon szeretném megnézni, de nincs ötletem honnan lehetne megszerezni..
Elõre is köszi
offtopic
feketevipera 2008 dec. 01. - 18:55:24
(16/66)
Köszönöm, megtisztelõ. De tényleg. Még megpróbálok gondolkodni, hátha valamit kifelejtettem. Sõt szinte száz, de annyi mindent belesûrítettek ebbe a filmbe, hogy nehéz felsorolni.
Vinogradov 2008 dec. 01. - 18:45:38 Előzmény feketevipera
(15/66)
Ehhez nem tudok már mit hozzátenni...
Gyakorlatilag a legteljesebb mértékben egyetértek Veled...
feketevipera 2008 nov. 30. - 23:58:41
(14/66)
Nem volt rossz film, habár egyetértek Vinogradovval abban, hogy a gyermekszínészek tényleg nem álltak a helyzetük magaslatán.
Igazából véve nem is nevezhetõ történelmi filmnek, Szabó István a történelmet csak háttérként, díszletként használja, ahogyan sok más filmjében is. Talán azért van benne a lehetõ legkevesebb konkrét történelmi utalás, hogy a témát tágabb idõ- és térintervallumban is értelmezni lehessen, hogy általánosabb érvényû mondanivalót fogalmazzon meg. Ilyen pl. a kisember felemelkedése és törvényszerû bukása (fõleg akkor, ha nem protekcióval kerül magas pozícióba); az a kérdés, hogy meddig lehet feltétel nélkül szolgálni az aktuális hatalmat; mennyire jó az, ha nagy hatalom összpontosul az ember kezében; hogyan lehetnek az "üldözõkbõl" is "üldözöttek" a központi hatalom "jóvoltából". Persze vannak azért speciális kérdések is. Mi a fontosabb: a hatalom szolgálata vagy a gyerekkori barátság? Hogyan lehet a Monarchiát fenntartani a nemzetiségek egymás elleni kijátszásával, és mennyire veszélyes ez? Mennyire veszélyes az, ha a háborút tekintik az egyetlen kiútnak a káoszból? Kinek kell engedelmeskedni, ha két hatalmi központ is létezik (jelen esetben a császár és a trónörökös)? Mit tegyünk, ha a saját fegyverünket fordítják ellenünk, és van-e egyáltalán kiút ebbõl a helyzetbõl? Én legalábbis ilyen problémákat láttam felbukkanni ebben a filmben. Na meg még ami nem jutott eszembe... :))
Vinogradov 2008 nov. 29. - 00:21:07
(13/66)
A Szabó féle, általam csak "Brandauer-trilógiának" vagy "Weimarizálódás-trilógiának" filmes értelemben véve középsõ, történeti értelemben véve utolsó darabja, (mindemellett a legnagyobb kedvencem).

Alighanem ez a leginkább profi kivitelezésû film a három közül, kivéve talán az elsõ tizenöt-húsz percet, amikor ismét tökéletes iskolapéldáját látjuk annak, hogy milyen rosszak a magyar gyermekszínészek. Hülye pofákat vágnak, nem tudnak rendesen artikulálni és a gesztusaik nagyon idegbetegek.

Nem tehetek róla, tényleg ez az igazság...

Úgy érzem az elsõ két-három percben használt megoldás, a szubjektív kamera használata, ilyetén formában sokkal izgalmasabb lehetõségeket kínált volna Redl gyermekkorának bemutatására, mint a filmben szerencsétlenkedõ kölyök idegesítõ makogása.

Az ördögbe is: egy gyerekszínész ezerszer inkább legyen Hollywoodiasan mesterkélt, mint magyarosan idegbeteg.

Viccet félretérve döbbenetes erejû, nagyon szuggesztív filmalkotásról beszélhetünk, ahol a számomra az osztrák színészfejedelem benyomását keltõ Brandauer olyan csodálatosan remekel, ahogy még az õ nagyszerû munkássága során is ritkán láthatjuk sziporkázni.

Látszik, hogy a jó forgatókönyv (remekírónk, Dobai Péter közremûködésének is köszönhetõen) és a kitûnõ rendezés milyen hatékonyan inspirálja új és új mélységek feltárására, lett légyen szó éppen a galíciai garnizon kérlelhetetlen parancsnokáról, a Monarchia teljhatalmú titkosrendõrérõl, vagy a tehetetlen és önmarcangoló homoszexuális karakterrõl.

A film egyik nagy erõssége, hogy nem ismer tabutémát (nem tabudöntögetõ, hiszen nincs már mit döntögetni benne), s így válik - a film elején megfogalmazott állítása ellenére - Dürrenmadt szavaival élve "történelmietlen történelmi" drámává. Valószínûleg még soha sem láthattuk ennyire figyelemreméltó és speciális, ámde épp ezért az eddigieknél hitelesebb módon bemutatva a Monarchia hadseregét filmen: a nemzetiségi ellentéteket, a szexuális kicsapongásokat és tabukat, katonai akadémiai oktató és tanítványa viszonyát, és különösen az utolsó esztendõk teljhatalmú irányítójának, Ferenc Ferdinándnak az alakját.

S mindezt Koltai Lajos gyönyörû, opálos, halovány képein (mi sem illik jobban egy álmos, dekadens világhoz) láthatjuk, a kitûnõ Tamássy Zdenkó zenei aláfestésével...


Redl alakja a kényszerpályára szorult Monarchiáé, amely elkerülhetetlenül halad végzete felé, feltartóztathatatlanul, legnagyobb politikai és katonai elméi ellentétes irányú kísérletei ellenére.

A következmények elkerülhetetlenek: ahogy a fõkarakternek, úgy tulajdonképpen a Monarchiának is tíz percet adnak majd, hogy végezzen magával...

De ez a tíz perc történetének kvintesszenciája, ahogy Redl-é is: az egyedül töltött percek a szobában, ahogy fegyvert szorít halántékához és egyre kétségbeesettebben nyüszít a halálfélelem, vagy ki tudja milyen genetikai ellenállás miatt a közép-európai filmtörténet legszuggesztívebb pillanatai közül való...

Ha ebbõl nem lehet megismerni a Monarchiát, mint történeti-mûvelõdéstörténeti kategóriát, akkor semmibõl sem...

Redl halála - a régi világ halála - szüli majd a háborút, amely Hanussent szüli majd, s szüli Weimart, amelynek agóniáját és következményeit a Mephisto-ban láthatjuk...

Ez a weimarizálódás folyamata, s ez az, amelyet Szabó olyan mesterien, szinte részletekbe menõen analizál trilógiájában, úgy, ahogy sem elõtte, sem utána senki...

A Redl ezredes egyedül, önmagában tehát értelmezhetetlen, hiszen csak részmunkafolyamatát rögzíti a nagy analízisnek, melynek végén minden eddiginél izgalmasabb és pontosabb képet kapunk a folyamat lélektanáról...
Miki1900 2008 nov. 28. - 23:29:22
(12/66)
nem igazán tetszett. a történelemhez sok köze nincsen. még jó, h ki is mondják az elején
norton15 2008 nov. 22. - 20:01:47
(11/66)
Ahajj, köszönöm, jómagam lemaradtam róla.:)
riakockas 2008 nov. 22. - 19:18:47
(10/66)
Az MTV videótárában megnézhetõ/bepótolható. :)
http://www.mtv.hu/videotar/?id=33475
Mianserin 2008 nov. 16. - 21:11:14
(9/66)
És megint adják. Örülök, csak kicsit késõn kezdõdik... Szerintem nem kell a Mephisto-val összevetni. Ez is nagyon jó. Szerintem.
magic 2008 febr. 24. - 01:41:54
(8/66)
Kedves ifjú (jó)filmkedvelõ! E remekmû zárásaként a Radetzky mars hangzik fel. Annak idején - épp néztem, hogy már huszonéves, atyaisten, hogy szalad az idõ - szóval a bemutatója tájékán, bizony igencsak nyomtuk a széket és levegõt is alig kaptunk a filmvetítés után, és nagy segítség volt ez a hosszan tartó levezetés, megteremtve az átmenetet. Még a TV-n is jó, mert késõbb jön a reklám, vagy az ajánló!!!
Dr Milton 2008 febr. 24. - 01:02:35
(7/66)
Lenyûgözõ film. Most megy a végefõcím egy nagyon szép katonai indulóval. Valaki meg tudja mondani kinek a mûve? /az induló/