Téma: Semmelweis

ilali 2010 febr. 04. - 22:11:50
(7/27)
(Semmelweis) „Tragédiája azt bizonyítja, hogy az igazság felismerésének a képessége nem elegendõ, és hogy olykor könnyebb felismerni az igazságot, mint meggyõzni róla a kortársakat. Mivel Semmelweis nem a tudományos kutatók útját járta, erõfeszítései, hogy korának orvosi közvéleményét meggyõzze, kudarccal járt. Amikor azonban egy évszázad távlatából visszatekintünk e makacs, meg nem alkuvó magyar forradalmárra, hiányosságai ellenére meg kell állapítani, hogy az orvostudomány egyik legnagyobb úttörõje volt.”
Lax Henrik: Semmelweis Ignác (1818-1865) története – tanulsága kutatóknak
8/10
aa194545 2010 febr. 04. - 18:29:30 8/10 Előzmény feketevipera
(6/27)
Ja ja ... Az ilyen orvos ... bizony kihalófélben lévõ fajta :)
8/10
aa194545 2010 febr. 04. - 18:11:02 8/10
(5/27)
Már régóta keresem azt a filmet, ami Semmelweisrõl szól. Minden évben elõkerül kémia órán a klórnál. Soha senki nem hallott még róla 14 éves korban. Tudtam, hogy létezik egy film, de semmi mást nem tudtam róla. Azt végképp nem hittem volna, hogy ez egy 40-es magyar film. Most végre fel is vehetem, talán összevághatok belõle egy órára való kóstolót abból, ki is volt Semmelweis. Kíváncsian várom a filmet. Ha tetszik, akkor szavazzatok rá az IMDb-n is: http://us.imdb.com/title/tt0033035/
Vinogradov 2009 jún. 03. - 16:09:23 Előzmény feketevipera
(4/27)
Egyetértek.

Egyébként nem tudom, tudja-é valaki, hogy a film rendezõje, André de Toth, a 40-es, majd az 50-es években vált híressé az USA-ban (és a világon) film noir-jaival, krimijeivel és westernjeivel - sõt, 1944-es Dark Waters (http://us.imdb.com/title/tt0036745/) c. opuszát hivatalosan is az elsõ noir-nak szokták tartani - jellemzõen nálunk be sem mutatták (azóta sem!).

És hozzátenném: itthon készült filmjei közül a két legkiemelkedõbb az 1939-es Két lány az utcán olyan kis urbánus társadalmi dráma (persze vígjátéki elemekkel nyakonöntve), hogy egészen hihetetlen, hogy ekkor, és hogy Magyarországon készült, az ugyanabban az évben bemutatott 5 óra 40 c. híres-neves darabja pedig a "Külvárosi õrszoba" után a második számú magyar krimi (tudjuk: ez a mûfaj nem képviselteti magát nálunk az 1940-es évek elõtt) - ezen filmjeihez képest az egy évvel késõbbi Semmelweis szinte visszaesésnek számít :).

Csak a miheztartás végett. :)
feketevipera 2009 jún. 01. - 18:11:44
(3/27)
Nagyszerû film volt (még ha néhol tényleg közhelyes vagy leegyszerûsített is), nagyszerû színészekkel. Uray, Gózon, Bilicsi, Somlay, hogy csak a legnagyobbakat említsem. Számomra kicsit furcsa volt, hogy ilyen zanzásítva készült el a történet, viszonylag nagy idõbeli ugrásokkal. Így némileg mozaikszerû lett a film, viszont végig kidomborodik a mondanivaló: az emberek, az anyák szolgálata. Ez az, amihez Semmelweis szinte élete végéig hû maradt. És egyetértek az elõttem szólóval: több ilyen film kellene (akár manapság is készíthetnének olyanokat, amelyek nagy emberekrõl, nagy nemzeti "hõsökrõl" szólnak, de értékes módon) és több ilyen orvos.
10/10
Sejce 2009 máj. 31. - 17:22:13 10/10
(2/27)
Bizony nagy hiány van ilyen filmekbõl és nagy hiány van ilyen kitûnõ orvosokból is. Nagyon megérintett ez a film.
Vinogradov 2009 máj. 31. - 17:10:13
(1/27)
Kitûnõ klasszikus életrajzi film a külföldre szakadt magyar rendezõtõl, André de Toth-tól, Bábay József életrajzi regényébõl.

Uray kitûnõ a címszerepben, erõs és szilárd nemzeti karakter - talán kissé sematikus (ahogy az egész film is), de mit számít az: nagy hiány van ma az ilyen remek NEMZETI filmekbõl, szívesen látnék ma is pár ilyet (és itt nem a Koltay-féle bárgyúságokra gondolok!).