10/10
FElepHánt 2013 máj. 29. - 12:38:54 10/10
(1/1)
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu
TRISZTÁN ÉS IZOLDA  Balázs Zoltán Ljubljanai Mini Teater Ódry
Két Trisztán és két Marke király ül a színpadon. Oldalt hajolnak, visszaegyenesednek. Karjukat emelik, fejüket forgatják. A lassított minimálgesztusok egybõl álomszerû lebegést adnak a szótlan cselekvésnek.
Balázs Zoltán nem felejtette el hajdani revelatív stílusát, (Teomachia, Négerek, A vámpír), legsajátabb nyelvezetével alkotta meg az archetipikus történetet. Izolda is két alakban jelenik meg, a legemlékezetesebb jelenet a szõkehajúhoz kapcsolódik. Schubert Szerenádja von romantikus dallamíveket a térbe, a jobbról-balra, fel s alá futkosó primadonnát, mozgását fekve gördüléssel követik a mohó férfi-tekintetek. Nemcsak irányban rezonálnak a látványra, vízszintes piruettekkel könnyedén szökellnek át egymáson is.
A csoda nem szünetel, apró gesztusok, egyszerûségükben artisztikus jelzések érzékeltetik az eseményeket, híven rajzolva meg a belsõ történések modulációit. Nem baj, hogy ismerjük a szerelmese legendáját, de akkor is maradéktalan az élmény, ha csak a látvány szuggesztióját éljük át. - Vagy talán még erõteljesebb!!!
A dramaturg Góczán Judit érdeme, hogy a párhuzamos szerepek, kettõzõdések és a tömörítések ellenére, megõrizte a cselekmény fõvonalát, stiláris egységét. Sokkal jobban átélhetõvé vált az eredeti történet, ellentétben a rendezõ utóbbi alkotásaival, melyekben
a tonnányi szótömeg agyonnyomta a produkciót.
Nagyon szeretnénk, mi Vámpír-imádók, Négerek-funok, hogy a jövõben a Maladypé-vel, avagy más formációkkal, itt nálunk is szülessenek hasonló indíttatású mûvek, hiszen ezek fémjelzik leghitelesebben Balázs Zoltán kivételes alkotóképességét.