Személy

Paddy Chayefsky

forgatókönyvíró, író
  • 1980
    Változó állapotok 8.1 író író, forgatókönyvíró (amerikai sci-fi, 102 perc, 1980)
  • 1980
    Változó állapotok 8.1 forgatókönyvíró (amerikai sci-fi, 102 perc, 1980)
  • 1976
    Hálózat 8.2 forgatókönyvíró forgatókönyvíró (amerikai filmdráma, 121 perc, 1976)
  • 1971
    A kórház 5.2 forgatókönyvíró forgatókönyvíró (amerikai vígjáték, 103 perc, 1971)
  • 1969
    Fesd át a kocsidat 7.6 forgatókönyvíró forgatókönyvíró (amerikai vígjáték, 158 perc, 1969)
  • 1964
    Szerelmi partraszállás 8.0 forgatókönyvíró forgatókönyvíró (amerikai romantikus vígjáték , 110 perc, 1964)
  • 1959
    Az éj sötétje 9.1 forgatókönyvíró forgatókönyvíró (amerikai filmdráma, 118 perc, 1959)
  • 1958
    The Goddess forgatókönyvíró forgatókönyvíró (amerikai filmdráma, 104 perc, 1958)
  • 1955
    Marty 8.5 író író, forgatókönyvíró (amerikai romantikus dráma, 90 perc, 1955)
  • 1955
    Marty 8.5 forgatókönyvíró (amerikai romantikus dráma, 90 perc, 1955)
  • 1951
    As Young as You Feel forgatókönyvíró forgatókönyvíró (amerikai vígjáték, 77 perc, 1951)
  • 1945
    The True Glory forgatókönyvíró forgatókönyvíró (amerikai-angol dokumentumfilm, 87 perc, 1945)
  • Golden Globe-díj (1977) - Legjobb forgatókönyv: Hálózat
  • Oscar-díj (1977) - Legjobb eredeti forgatókönyv: Hálózat
  • Oscar-díj (1956) - Legjobb forgatókönyv: Marty
  • BAFTA-díj (1977) - Legjobb forgatókönyv jelölés: Hálózat

Hozzászólások

Miki1900 2008 aug. 08. - 15:27:23
A Hálózat forgatókönyvét Paddy Chayefsky írta, aki az 1950-es évek amerikai televíziózásának, a „hõskor”-nak az egyik jelentõs alakja volt. Õ írta a forgatókönyvét a Marty (1955) címû drámának, amely eredetileg a televízió számára készült, de kiugró sikere miatt a mozik mûsorára is felkerült, sõt több kategóriában Oscar-díjat is nyert. (Az egyiket Chayefsky kapta a szkriptért.) Voltak olyan vélemények, hogy a Hálózattal Chayefsky durván arcul ütötte azt a médiumot, amelyik tulajdonképpen elindította a karrierjét, ám igazság szerint az író mindig is gyanakvással viseltetett a televíziózás iránt. Olyannyira tartott a tévé negatív hatásaitól, hogy például a fiát mindig is óva intette attól, hogy túl sokat tévézzen. Mivel belülrõl ismerhette a televíziózás kulisszatitkait, Chayefsky fenntartásai az évek múlásával még inkább elmélyültek. Az 1970-es évekre úgy vélte, a televízió teljesen rossz irányba befolyásolja az embereket, és ez a médium akkora társadalmi-politikai-kulturális befolyásra és hatalomra tett szert, hogy politikusokat és más vezetõ személyiségeket tud a csúcsra emelni, vagy éppen letaszítani onnan. A Hálózat premierje után voltak olyan vélemények, hogy valójában maga Chayefsky is ugyanúgy próbálta manipulálni a nézõket, ahogyan szerinte a televízió teszi. Vagyis szélsõséges figurákat teremtett, akiket leginkább szócsõként használt arra, hogy saját személyes (negatív) véleményét adja szájukba a társadalomról, a politikáról, a televíziózásról. Különösen a tévések kritizálták a filmet, mondván, hogy teljesen irreális az, amit bemutat, és maguk a valódi tévések azok, akik megakadályoznák, hogy a filmben látott események a valóságban is megtörténjenek.

A Hálózat forgatókönyvét Chayefsky és Howard Gottfried producer annak ellenére a United Artistsnek ajánlotta fel elõször, hogy nem sokkal korábban elõzõ filmjük (A kórház) kapcsán perben álltak a vállalattal. A United Artists illetékesei a forgatókönyv elolvasása után úgy döntöttek, hogy nem finanszírozzák a produkciót, mert a téma „túl ellentmondásos”. Chayefsky és Gottfried más stúdióknál próbálkoztak, és az MGM hajlandó is volt beszállni a film gyártásába. Nem sokkal késõbb a United Artists is meggondolta magát, hiszen a projekt sikeresnek ígérkezett, ezért felvették a kapcsolatot az MGM-mel. A két gyártó cég a múltban már együttmûködött néhány alkalommal, és a Hálózat kapcsán abban állapodtak meg, hogy a United Artistsé lesz a nemzetközi forgalmazási jog, az MGM pedig fenntartja magának az amerikai jogokat.