Töredék

Bakancslistához adom
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar játékfilm, 86 perc, 2007

Értékelés:

24 szavazatból
Szerinted?

Egy katolikus kolostor mikrovilágra, nem sokkal a második világháború befejezése után. Ezt a zárt, belső világot ugyanúgy fellazította és izgatottá tette a háború utáni élet zűrzavara, mint a falakon kívüli életet. A hierarchia, ha létezik is, már veszített az erejéből. Hitek és kételyek, szenvedélyek és letargia között élnek a konzervatív, öreg, a megszállottan dogmatikus, a fiatalabb reformer, az "erkölcsi züllés" útjára lépett papok. Vagyis: fásultság, zaklatott örömkeresés és az új helyzetben kialakult útkeresés lelkes vagy éppen szkeptikus alakjai.

Adott egy fiatal, aszketikus, megszállott és lényegében Simone Weil filozófiáját hirdető pap, teologikus és spirituális egy másik, aki a szociális fordulatban lehetőséget lát az egyház megújulására. A film további szereplői egy dogmatikus pap, aki mereven ragaszkodik a korábbi normákhoz, és botrányosnak érzi mindazt, ami a házba történik. Inkvizítori elszántsággal bírálja egyes papok részegeskedéseit az apát passzivitását, leginkább persze egyik társuk nőügyeit és számára tűrhetetlen kicsapongásait. Maga az apát valóban megfáradt öregember, akit már csak az élet elmúlása foglalkoztat. Egyetlen válasza: a beletörődés.

Egyetlen figura sem képvisel itt, legalábbis a film látása szerint sem erényt, sem bűnt. Emberileg persze mindannyiuk magatartása érthető. Szerethetőek, vagy talán pontosabb, ha azt mondjuk: árvák. Szenvedélyek, illúziók, kétségek szövik át ezt a világot, amelyet majd könyörtelenül lép át egy másik társadalmi dimenzió "igazsága".
Bemutató dátuma: 2007. december 13. Forgalmazó: Hungarotop

Stáblista:

Díjak és jelölések

Hozzászólások

Szerinted?
mulao 2009 aug. 11. - 12:05:18
Valóban jó, hogy mûsorra tûzte a Duna ezt a filmet.Zsótér Sándor és mindenki nagyon tetszett, talán kiemelni még Trill Zsoltot és Andorait akarom.Nekem Cseh Annamária is tetszett, bár szerintem szegénynek inkább szépnek kellett lennie, legalábbis ilyen céllal választhatták õt a szerepre.
Szerintem jó film volt a maga nemében, örülök, hogy láttam.
8/10
F_E_B 2008 nov. 26. - 16:45:47 8/10
Kár, pedig többre volt hivatott.
perry 2008 nov. 26. - 09:47:42 Előzmény F_E_B
Nagyon rövid ideig volt a forgalmazásban.
8/10
F_E_B 2008 nov. 24. - 14:20:04 8/10
Jatszottäk ezt a filmet a mozikban?
En szemlen lattam, elegge magaval ragadt.
perry 2008 jún. 01. - 19:47:06
A Töredék Maár Gyula utazása az izmusok és eszmék
bonyolult világában a csend és a katolicizmus világának labirintsában.
A film eszméket és embereket mutat meg nekünk a döntés ódiumát ránk hagyva, nagy odafigyelést és gondolkodást igényelve a nézõtõl.
Emberi magatartásformák a kor tükrében, uta és tévutak hitek és tévedések kusza összességét.
Teszi mind ezt fekete-fehérben képi szigorúsággal is aláhúzva a mondani való erejével.
A Zsótér Sándor figurájában - megyjegyzem, nagyszerû színészi megformálásban - talákozhatunk
Simone Weil eszmeiségvel.
/http://hu.wikipedia.org/wiki/Simone_Weil/
A szent nem evilági ember a hit manifesztált harcosának alakja, az emberszeretet elhivatott hordozója egy életút választása.
Szemben a rendfõnök sztoikus beletörõdével, izgalmas kontasztot alkotva.
A komonizmus eszméje Trill Zsolt alakjában érhetõ utól, szerinte össze egyztethetõ a balodali tészisekkel.
Szembesülünk a vesztüket érzõ papok danse macabre-t járó papok lelki és emberi összeomlásának pokoljárásval /Andorrai Péter, Hauman Péter/
Õk az alkohol és a szórakozás démonainak karjaiban keresnek vígyaszt a helyzettel való szembesülés helyett.
Székely B. Miklós dogmatikus papja megint egy másik választás a merev dogmák képviselõje, a hierarchia újra megszlárdításának könyörtelen harcosa, állandó presszúrát gyakorolva a fendfõnökre.
Ezek az eszmék, emberek üzköznek meg a filmen,
magukban hordozva a kor lenyomatát személyes és
egyben a társadalom tragédiáját.
Eközben persze az emberi kapcsolatokra is fény derül, fõként a rendfõnök és Zsótér karakterét ismerhetjük meg behatóbban – úgy tûnik az isteni szeretet egyiküknek sem elég, az elõbbi a múltjába révedve nõi hangokat hall, az utóbbi pedig plátói szerelmet táplál forradalmár paptársa iránt.
A mozi számot ad többek között közerkölcsörõl, magánbûnökrõl,a gyász és változás, a félelem és a hit, az elengedés és emberi kérdésirõl.
Ez a mozi a gondolatiság mozija, ne várjunk tõle a mai korra jellemzõ dinamikát és más "hívságokat".
El kell benne mélyülni, átadni magunkat a sorsok és választások világának.