A Futótűz egy nyomozás története: Nawal a halála után végrendeletben adja gyermekei tudtára, hogy valahol él az apjuk, és van egy bátyjuk is. Azt a feladatot kapják, hogy találják meg a két elveszett családtagot, és adjanak át nekik egy-egy borítékot.
TANMESÉK A 90-ES ÉVEKBŐL Commodore 64, kosaras kártyák, Britney Spears, koszovói háború, Monika Lewinksy, kacsamesék és Antall József halála…Magyarország a kilencvenes években - egy gyerek szemével. Két színész, két táncos, egy grafikus és egy menedzser. Mind egy társulatban dolgoznak 2021 Magyarországán. A karantén alatt közösen felidézték, hogy honnan jöttek, milyen volt felnőni a 90-es években, hogy kiderítsék, milyen örökséget hozott magával a rendszerváltáskor született nemzedék akkori életük legfontosabb helyszínéről, az általános iskolából. Az előadás a szereplők személyes történeteire épül, amelyek egy különleges korszakot idéznek fel: az iskola első napjától a kamaszkor kezdetéig tartó időszakot. A szereplők ma ugyan egy színpadon állnak, sokféle háttérből érkeztek. Van köztük, aki vidéken, van, aki külvárosban, és van, aki budán nőtt fel. Van, akinek a családját tönkretette a ránk köszöntő kapitalizmus, és van, akinek meghozta a szerencsétjét. Van, aki alternatív iskolába járt, van, aki keményvonalas poroszos rendszerben tanult. A történetek olyan, sokak által megtapasztalt jelenségeket mutatnak be, mint az iskolai bántalmazás és rasszizmus; tiltott szerelmek és legjobb barátságok; versengés és kudarcok; beilleszkedési nehézségek és a tanári önkény.
A helyszín egy katamarán, ahol a külügyminisztérium nyolc fontos embere készül egy könnyed hétvégét eltölteni. Victoria, aki alig öt napja foglalta el a külügyminiszteri székét, örömmel fogadja a meghívást a miniszterhelyettese, Barrynek a hajójára, remélve, hogy így jobban megismerheti munkatársait. Egészen kellemesen indul az este, mígnem elő nem kerül egy levél. Innentől kezdve egészen másképp alakul a weekend, mint ahogy eltervezték. Lassan kiderül, hogy senki sem az, akinek látszik, mindenkinek van valami rejtegetnivalója... És a tengerről egyhamar nincs menekvés...
Majmir Production előadása. Egy dráma, amely a híres iráni író, Sadegh Hedayat történelmi darabja (Parveen Daughter of Sasan) alapján készült. Ebben a történetben Parveen és apja férjével, Parvizzel egy iráni család, akik azért küzdöttek, hogy megtörjék városuk ostromát az ellenségektől, Parvizt megölték, miközben ellenségei támadtak. Parveent elfogták, és öngyilkos lett, hogy elkerülje, hogy az ellenség parancsnoka megerőszakolja. Idős apja festő, csatajeleneteket fest, miközben lányát és vejét keresi a csatatéren hagyott holttestek között, hirtelen képzeletében elképzelte lánya gyermekkori lányát, aki felé közeledik... A jelenet közti narrátor követi a történetet és felolvas Ferdowsi Shahname könyvéből néhány verset. Ebben a kísérleti darabban két színész játszik különböző szerepet. Az előadás stílusa a hagyományos iráni színház (Tazieh). A darab során egy zenész kíséri különböző hagyományos hangszerekkel a jeleneteket. Alkotók: Maiid Mirfakhrai,Maral Farjad,Javad Namaki,Samira Sinai Soheila Sohrabi
Lakner Zoltán és Ceglédi Zoltán elemzői párosa kilép a YouTube-ról, egyenesen a Dumaszínház színpadára! Új közös estjükben a rendszerváltástól napjainkig veszik sorra a magyarok választásait, sorsunk útelágazódásait, tüntetéseket és kitüntetéseket; terépcsecsőtől a kekváig minden állomást arról, hogy miként jutottunk idáig, merre kéne tovahaladni és addig mit lehet kinevetni. Csúfolódás, pátosz, személyes történetek VOR-zakók és szilikon karkötők társaságában, egy szórakoztató közéleti páros esten.
Mit akarnak ezek még? – kérdeztük húszévesen, ha az idősebbek szerelméről esett szó. Pedig az ember sohasem túl öreg ahhoz, hogy fiatal legyen! Két remek humorú írónő fordulatos komédiája megmutatja, milyen a romantika az élet második felvonásában. Amikor Peg, a konzervatív madárrajongó egy ismerkedős oldalon rátalál az izgalmakat fémdetektorral kereső Irvingre, megérkezik a szerelem, első látásra. Az első randevú és a másnap reggel után a két idősödő romantikus komplikált helyzetben találja magát: a közös jövőhöz bizony még az ő korukban is fel kell nőni. Addig viszont még rengeteget lehet röhögni. Különösen így, a Hernádi–Kern párossal! Író: Michelle Kholos Brooks – Kelly Younger Látvány: Sós Beáta
Egy este a Mindenhatóval. Isten eljön hozzánk, mert nagyon sok mondanivalója van az Univerzum-projektről, megosztja gondolatait az elmúlt néhány tízezer év történéseiről és tapasztalatairól, válaszol az időközben felmerült kérdésekre és bemutatja a projekt fejlesztésének további lépcsőit. David Javerbaum tizenháromszoros Emmy-díjas szövegíró, producer, a Daily Show, az Agymenők, a Kominsky-módszer és a Disjointed sorozatok forgatókönyv-írójának darabja a Broadwayn Jim Parsons főszereplésével aratott nagy sikert.
Hédi, Abigél és Bori barátnők. Évtizedekkel ezelőtt évfolyamtársak voltak az egyetemen, azóta sok minden történt velük, de barátságuk töretlen. Havonta könyvklubot tartanak, most éppen a Bovaryné a téma. A regényhez való viszonyukat erősen befolyásolja aktuális élethelyzetük: Hédi egy csúnya válás után próbálja összeszedni magát, Abigél képtelen az elköteleződésre, Bori házassága viszont tökéletes. Legalábbis annak tűnik, amíg fel nem bukkan Andris, a volt csoporttárs, és felkavarja az állóvizet. Régi sérelmek, elszalasztott lehetőségek, félreértések, vágyak és indulatok kavarognak. Közben eltűnik egy kulcs, születik egy gyerek, kiszakad egy vallomás. Mihez kell nagyobb bátorság? Nemet vagy igent mondani a szerelemre? Szórakoztató és érzelmes történet, avagy ötven után is van élet.
személyes hangvételű (út)keresés Egy lakótelepen tengődő srác, Peti elhatározza, hogy külföldön próbál szerencsét, megmutatja a többieknek, hogy neki sikerülni fog, kezd valamit az életével. De hamar kiderül, hogy nem ilyen egyszerű az egész: az induláshoz pénz kell, ráadásul nem is kevés. Akár mindenáron. „Elmegyek valami tengerpartra rákhalásznak, milliomos leszek, aztán csak nyírom a füvet, mint a Forest Gump, elhiszed?”
Egy egész estés műsor, azoknak, akik elviselik, ha fúr a felső szomszéd, tudomásul veszik, ha váratja őket a telefonos ügyfélszolgálat, megértik, ha megállítják a biztonságiak a plázában, sőt még az sem zökkenti ki őket, ha valaki mindenből a mindenmentest akarja. Egy előadás azoknak a névtelen hősöknek, akiket nap, mint nap idegesítenek, bosszantanak és irritálnak olyanok, akik amúgy is „nem azért mondták”. Mielőtt a teljes idegösszeomlás szélén agyonvernél valakit egy szívlapáttal, mert azt mondta nyugodjunk le, nézd meg a Szomszédnéni Produkciós Iroda Karinthy-gyűrűs humoristáinak, Bálint Ferencnek és Tóth Szabolcsnak az előadását. A lapát megvár.
A Loupe Színházi Társulás előadása.A színészek improvizációi alapján írta: Horváth János Antal. Két házaspár együtt vacsorázik, ahogy az utóbbi tíz évben minden második héten. A lányok testvérek. Sok éves hagyomány ez, ami a hosszúra nyúlásával nemcsak természetessé, de terhessé is vált, mégsem hagyják el. Ez az alkalom viszont valamiért másnak ígérkezik. Ma van valami a levegőben. Egy amúgy is pattanásig feszült ország levegőjében. Hamarosan értesítések pittyennek a telefonokon: az államfő perceken belül bejelentést tesz. Már megint mi lehet az? Elkezdődik a nemzetiszín zászló előtt felvett nemzetnek intézett videóüzenet. Az országot támadás érte. Egy rakéta csapódott egy határmenti településbe. Négyen meghaltak. Az ország nem nézheti tétlenül honfitársainak igazságtalan halálát. Cselekedni kell. Ez már a mi háborúnk is. Azonnal elrendelik a katonakorú férfi lakosság besorozását. Tizenkét óra múlva pedig lezárják a határokat. Szereplőinknek gyorsan kell döntést hozni, ami az egész életükre hatással lehet. Kérdés, hogy tudnak-e a döntéseikkel együtt élni. Érdemes-e élni haza nélkül? Vagy érdemes meghalni egy hazáért, ami már sosem lesz a miénk? Végül lehet, hogy nemcsak az országból, de a szobából sem jutnak ki.
Kőhalmi Zoltán új önálló estje. Mi köze Kőhalmi Zoltánnak a szobanövényekhez? - A humorista új önálló estjéből ez is kiderül. De nem ez az egyetlen titok, amit leleplez, beszél kertészkedésről, kotyogós kávéfőző bűnözésről és homályos próféciákról. Összeesküvés-elmélet hívőknek kötelező!
A Trojka Színházi Társulás feldolgozásában a színészek több szerepet játszanak. Közvetlen és természetes módon hangolják át a nézőket egy családi történet privát tanúivá.
Vajon ártatlan vagy bűnös Leonard Vole, a jóképű fiatalember, akit egy idős hölgy meggyilkolásával vádolnak? Ráadásul a felesége a vád tanúja! Az ő kezében van a sorsa. Agatha Christie ezúttal is mesterien szövi a szálakat a fordulatokban, meglepetésekben gazdag krimijében, melynek a legfőbb helyszíne a tárgyalóterem, ahol a néző szinte esküdtszéki ülnökként vehet részt az izgalmas nyomozásban.
A "Nem Komplett Shakespeare Művek", azaz a "Shakespeare Összes Rövidítve" (becenevén: S.Ö.R.) alkotói (Kálloy Molnár Péter, Kálid Artúr és Gáspár András) 2000-ben újabb merész vállalkozásba kezdtek. Nem kevesebbet vállaltak magukra, mint azt, hogy a görög rege- és mondavilág, valamint (kisebb-nagyobb) tragédiák és vígjátékok világába kalauzolják a nézőket. Kedves nézők, semmi jóra ne számítsana, mert a fiúkkal mindig történik valami...
Egy pszichológus várószobájában összegyűlik hat ember. Kiderül, hogy mind egyszerre kaptak időpontot a neves szaktekintélyhez, aki késik. A hosszas várakozás alatt a páciensek beszédbe elegyednek egymással, elő kerül egy Monopoly és spontán csoport terápiává szerveződik…Laurent Baffie fergeteges komédiáját óriási sikerrel játsszák Franciaország- szerte. Figyelem: Az előadásban a nyugalom megzavarására alkalmas szókimindó kifejezések hangzanak el!!!
Concerto(pantomim groteszk) Az előadás bemutatója a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében, a Müpa szervezésében, a Szegedi Kortárs Balettel közös programként valósult meg. A zenemű tartalmilag és formailag egyaránt elválaszthatatlan attól az élethelyzettől, lelkiállapottól, amelyben Bartók 1943-ban, Amerikai tartózkodása során, a mű megírása előtt volt: állandó, lázzal gyötrő betegsége, kényszerű távozása Magyarországról, kínzó honvágya, aggódása hazája és Európa sorsáért a fasizmus terjedése miatt, és mindezekből adódóan zeneszerzői bénultsága. Három évig nem komponál. Majd jön a felkérés egy nagyzenekari mű megírására, amely éppen a kórházban éri. A születendő zenébe minden lázálmát, fájdalmát, keserűségét, ugyanakkor - pont a mű hozta fellángolása kapcsán - minden életszeretetét és optimizmusát is beleírja. Bartók személyét színpadi szereplőként is megidézi az előadás. Ismert színpadi alakjai is megjelennek előtte párjaikkal látomásként: a Kékszakállú, a Mandarin, a Fából faragott királyfi. A zenéjében megfogalmazott víziók, üzenetek pedig a koreográfus szándéka szerint vizuális síkon öltenek formát. Juronics Tamás erős képi világot hoz létre, amelynek megfogalmazásában Bartók jellemző életrajzi elemei közül a zeneszerző bogarak iránti mániákus érdeklődését kiemelve kafkai világot teremt. A rovarok motívuma válik az allegorikus figurák – a haza, a zene, a gonosz, a háború, a védőszent - megvalósításának eszközévé. A szimbolizmus és expresszionizmus, amely a darab világát jellemezi, Bartók színpadi művészetének, illetve magának a kornak is egyik legjellemzőbb karaktere. Táncolják: Bartók Béla: Csetényi VencelPásztory Ditta: Bocsi PetraKékszakállú herceg: Czár GergelyJudit: Heim BoglárkaMandarin: Kiss RóbertMimi: Kiss RékaFából faragott királyfi: Graziano BongiovanniKirálylány: Marie VilettePók: Liszkai ZsófiaHaza allegóriája: Heim BoglárkaSzűz Mária: Szigyártó SzandraSátán: Vincze LotárTovábbá: Nier Janka, Hudacsek Hanna, Diletta Ranuzzi, Francesco Totaro, Adam Bobák Közreműködik a Szegedi Szimfonikus ZenekarVezényel: Gyüdi Sándor Zene: Bartók Béla: ConcertoFény: Stadler FerencJelmez: Mojzes DóraKoreográfus munkatársa: Czár GergelyKoncepció - koreográfia: Juronics Tamás A Szegedi Kortárs Balett és a Müpa közös produkciója: Vadak A rács mögött levő csoport állandó mozgásban, törzsi rítust idéző harci táncban mutatja magát a nézőknek. A barbárszerű közösség belső kohéziójából létrejövő erő fenyegetően hat a rács túloldalán levőkre. A két oldal közötti különbség drámaian kirajzolódik, a tánc ösztönös vadsága és a civilizált nézői attitűd egyre feszültebb távolságba sodródik egymástól. Amikor az elválasztó rács kinyílik, végzetes áldozati tánc veszi kezdetét. De a kimenetele nem egyértelmű. Az emberben dúló harc az ösztönök világa és az intellektus között egy szimbolikus színpadi játékban mutatódik meg. A táncosok attraktív tánca és a zenekar ritmikus játéka izzó feszültséget teremt a mozdulatlan nézőben is, a zsigeri érzékelést előtérbe helyezve az intellektuális befogadás helyett. Táncolják: Lány: Kiss Réka Adam Bobák, Bocsi Petra, Graziano Bongiovanni, Czár Gergely, Hudacsek Hanna, Kiss Róbert, Liszkai Zsófia, Nier Janka, Diletta Ranuzzi, Francesco Totaro, Marie Vilette, Vincze Lotár Közreműködik a Szegedi Szimfonikus ZenekarVezényel: Gyüdi Sándor Zene: Lázár Dániel: Együtt és egyedül - A mű a 2020-as Müpa Zeneműpályázat díjazottja.Fény: Stadler FerencJelmez koncepció: Heim BoglárkaJelmez kivitelezés: D’AngeKoreográfus munkatársa: Czár GergelyKoreográfus: Juronics Tamás A Szegedi Kortárs Balett és a Müpa közös produkciója: A szent Test és lélek harca. A hit keresése, jóságra való törekvés állandó küzdelemben áll az emberi gyarlósággal, a testből fakadó vágyakkal, a nemiséggel. A darab egy szexualitásából élő nő önmarcangolását, önigazolási vágyát mutatja meg, hogy tisztának, szentnek érezhesse magát. Ennek a küzdelemnek a nehézségéről, belső bugyrairól, őrületig feszülő lehetetlenségéről szól ez a rövid mű. Egyszemélyes darab, amely az előadó különleges mozgáskarakterére és előadói létére épül. A színpadkép fekete-fehér dominanciája, a szakrális tárgyak jelenléte a sötét és a világos oldal harcát, a lelki üdvösség és a testi gyarlóság néha fájdalmas távolságát hivatottak hangsúlyozni. A zene és mozgás együtt - a balettszínpadoktól szokatlan módon - a pszichohorror hangulatát idézi. Ez a nő a szégyentől, a kiábrándultságtól szenvedve görcsösen szeretné bebizonyítani, hogy többre érdemes, hogy vár a megváltásra. Sokan kapnak olyan életet a Jóistentől, melyben küzdeniük kell azért, hogy jónak érezhessék magukat. A szent: Heim Boglárka Közreműködik a Szegedi Szimfonikus ZenekarVezényel: Gyüdi Sándor Zene: Molnár Viktor: Mars Mission - A mű a 2020-as Müpa Zeneműpályázat díjazottja.Fény: Stadler FerencLátványkoncepció: Juronics TamásKoreográfus munkatársa: Czár GergelyKoreográfus: Juronics Tamás Balett-igazgató: Pataki AndrásMűvészeti vezető: Juronics Tamás
Opera két felvonásban, olasz nyelven, magyar és angol felirattalA sevillai borbély és a Hamupipőke mellett az Olasz nő Algírban Rossini legtöbbet játszott vígoperája. A pikáns történet a ?szabadítás-operák? sorába tartozik, melyben a kor kedvelt műfajának szabályai szerint egy gyönyörű fiatal nőt elfognak, és kínzás vagy halál várja, míg hős szerelmese fel nem tűnik, hogy megmentse őt. Esetu¨nkben egy talpraesett olasz lány jár túl az őt elrabló és új feleségre vágyó algíri pasa eszén, mindenki más legnagyobb megelégedésére. A címszereplő, Isabella, az operairodalom egyik legbölcsebb, legnagyszerűbb női karaktere, és mire a történet végéhez éru¨nk, senki nem mer útjába állni, még szerelme, Lindoro sem. A Budapesten eddig még sosem hallott művet Szabó Máté rendezésében láthatják az Erkel Színházban.Szövegíró: Angelo AnelliKarmester : Francesco Lanzillotta