avagy a világ legjobb gyereke A méhek istene. Egy ember. Egy hírhedt ember. Egy mindenki által közismert személy, ahogy eddig még senki sem látta, és ahogy még senki nem gondolt rá. A történet középpontjában egy háromfős család áll: apa, anya és fiuk összetett, szövevényes lélektani viszonya. A készülő előadás célközönsége alapvetően a 13-18 éves korosztály, de rajtuk keresztül közvetve megszólítják a tizenéveseket tanító pedagógusok és a szülők generációját is. Mindezt játékosan, humorosan, de komolyan véve a témát, a történetet, és a történelmet. Az előadást 13 éves kortól ajánlják.
A Por című friss bemutató a 2017-es a Pitypang című táncszínházi produkció folytatása. A Pitypang metaforikus, lírai nyelven beszél a szerelemről, magyar költők szövegeinek és a színészek saját gondolatainak felhasználásával. Ezzel a finom, pasztell és idilli világgal száll vitába az este második részében a Por. Vörös István drámája éles kritikát fogalmaz meg a harmónia iránti olthatatlan vágyunkról, önmagunkról és a színházról magáról is. Az előadás abszurd világa a színészek egyediségéből indul ki, arra tesz kísérletet, hogy megmutassa azt a sokrétűséget és változatosságot, amelyre csak a Baltazár színészei képesek.
Balett három felvonásban.„Van egy régi keletű, ám kissé cinikus színházi vélekedés, amely úgy szól: ha semmi sem jut eszedbe, végy elő egy Shakespeare-darabot.” A balett koreográfusa, Seregi László fogalmazott így a bemutató idején, ám az egyik leghíresebb magyar balett-klasszikus alaposan rácáfolt erre az önironikus mondatra. Seregi vállaltan Zeffirelli-ihletettségű, látványos, színpompás balettje alapjaiban reformálta meg a hagyományos történetmesélő táncjátékot, vérbő reneszánsz történetet álmodott színpadra, amely a remekbe formált szituációk, a festői kulisszák mellett eleven emberi tartalmával, az apró rezdülések iránti figyelemmel nyerte meg a hazai és külföldi nézőket egyaránt. Csillogása azóta sem fakult meg, népszerűsége, sikere évtizedek óta töretlen.) Próbavezető balettmesterek: Kaszás Ildikó, Mirzoyan Albert, Pongor Ildikó, Prokofieva Irina, Szakács Attila
A Mentőcsónak a SZOCIOPOLY-val a társasjátékot és a drámát ötvöző interaktív színházi társasjáték műfaját teremtette meg.A darab a mai magyarországi kistelepüléseken élő szegény családok életéről szól. A családok jövedelemre csak segélyekből, alkalmi vagy feketemunkából számíthatnak - ezekből a forrásokból kell valahogyan megélni játékosainknak. A játék konstruálta valóságban mindenki szegény lesz egy-két órára és a saját bőrén fogja érezni a kirekesztődés szorítását. A játék érzelmi energiáját használjuk arra, hogy a résztvevők átélhessék a munka, pénz és erőforrások nélküli mindennapi túlélés feszültségeit.A falu lakói - akiket a nézők személyesítenek meg - döntéseket hozhatnak. Akarnak-e feketén dolgozni, befizetik-e a villanyszámlát, fordulnak-e uzsoráshoz kölcsönért? Ha egy játékos szembesül azzal, hogy milyen alternatívák közül választhat az, aki szegény, hogy mire is elég a segély vagy a családi pótlék, akkor van esélyünk arra, hogy az intolerancia helyett a szolidaritás irányába forduljon.A 10-15 nézőből álló csapatoknak (akik 4 tagú családokat - szülők és 2 gyermek - képviselnek) egy hónapig kell megélniük ezekből a forrásokból. A hónap napjait jelző táblán haladnak, miközben színészek mutatják be rövid jelenetek keretében a falu nevezetesebb lakóit: az uzsorást, a rendőrt, a polgármestert, akik közvetlenül meg is szólítják a nézőket. A nézőknek döntéseket kell hozniuk kiadásaikról és bevételeikről, de természetesen - akárcsak az életben -, a véletlen is befolyásoló tényezővé válik olykor...A SZOCIOPOLY a Mentőcsónak és a Gyerekesély Egyesület közös produkciójaként jött létre 2014-ben, Fábián Gábor rendezésében. A SZOCIOPOLY-t már több mint 50 alkalommal játszottuk, az előadások nagyjából felét tartottuk felnőtt közönségnek, emellett 17-18 éves diákok számára is bemutatjuk tantermi színházi formában.Ebben a faluban nemcsak az idő sűrítmény, de a fordulatok is drámaiak: ezért színház, hogy sűrítmény legyen és drámai. (Tompa Andrea, Magyar Narancs)Ez nagyszerű kitalálás. Úgy is, mint társasjáték és úgy is, mint színházi "valóságshow". Mindenkinek csak ajánlani tudom. (Stuber Andrea, színikritikus)Ha tehetném, mindenkinek kötelezővé tenném a Szociopolyt. (Tóth Judit, Nők Lapja Café)A mindennapi élethelyzetekről, kiszolgáltatottságunkról, megalázottságunkról a profi színészek gondoskodtak, valósághű, bénító zsenialitással. Mindannyian megváltoztunk kicsit. (Rácz I. Péter, Vasárnapi Hírek)
L’HERITAGE (ÖRÖKSÉG) „A táncelőadást Bernard Marie Koltès drámája ihlette. Ellentétben a szerző későbbi, meseszerű darabjaival, az Örökség a szív legbelsőbb hangjait, a tudatalatti rejtelmeit kutatja, melyben az ember kielégítetlen vágyaival szembesül, és önkontrollja elől menekül. A táncjáték: merülés a lélek sötét, rejtett bugyraiba, ahol az álom rémálommá válik. Az előadás zenei világa széles skálán mozog: Bach és Vivaldi mellett olyan kortárs zeneszerzők művei is hallhatók, mint Arvo Part és Max Richter.” Koreográfus: Walter Matteini ELEGIA (ELÉGIA) „Mese az új identitást kereső emberekről, akik száműzetésük pillanatában ismeretlen mezsgyére lépnek, hogy egyszer visszatérhessenek önmagukhoz. Mese az elveszett pillanatokról, a nyugalom és a természet kereséséről. A darab során a szereplők ugyanabba a zavaros történelmi pillanatba ékelődve találják magukat, amikor az ember úgy érzi: nincs mit veszítenie. Az újrakezdés reménye azonban erőt ad és az ellenállás, az életért folytatott küzdelem felülkerekedik. A mű kórustánc, amely az összefonódó pályák örvényébe, egy látszólagos ős-káoszba sodor, végül azonban a választás állapotához vezet vissza, és új reményt ad.” Koreográfus: Enrico Morelli
Működő demokrácia egy pici szigetországban. Egy misztikus katasztrófa, mely leválasztja akülvilágot (mindenféle értelemben). A hétköznapok zűrzavara. Igazságkeresés.Pragmatizmus és a kríziskezelés erkölcse. A társadalmi hasznosság témaköre. A hitelestájékoztatásba vetett bizalmunk alakulása. Hogyan változik az emberségünk egy ilyenhelyzetben? Disztópia? Fikció? Valóság? Játékot és együtt gondolkodást kínálunknézőinknek, akik egyben résztvevői is lesznek az eseményeknek.Az előadás Sigridur Hagalin Bjornsdottir: A sziget című regénye alapján készült. ARS konzulens: Takács Gábor
Poéntorlódásos műsor - A L’art pour l’art Társulat produkciója. Óévbúcsúztató útjukat számos kalandos és tanulságos esemény tarkítja. Pista éjszakai böskevadászata alatt megtudhatjuk, mi a baja a kormos, szőrös, negyvenes villankörtéjével, és miért alakítaná meg a Margitellenes Egységfrontot. Tanúi leszünk egy rendhagyó művészettörténeti tárlatvezetésnek, melynek során hőseink Mona Lisa szájában keresik az eltűnt konfettidarabokat. Végül, de nem utolsósorban, megcsodálhatjuk Boborján, a festőzseni katartikus erejű művészetét, amelyben fontos szerephez jut a sárga keksz, az epevezeték és a Kalmopyrin.
"Egyikünk sem tökéletes, és bizony mindannyiunknak vannak titkai... Nem vagyunk hibátlanok... De a valóság józan fanatikusai vagyunk, és a jó kompromisszumok robotosai." Pánczél György
Alessandro Baricco: Novecento című írása alapján a Másik Produkció Bemutató előadásaMax Tooney egykori jazz trombitás feldúltan érkezik a kikötőbe. Mindenáron fel akar jutni a Virginian nevű óceánjáróra, azonban útját állja egy fiatal katona aki parancsa szerint senkit sem engedhet fel. A háborúból hazatért trombitás mindent elkövet annak érdekében, hogy a hajóra léphessen, ezért úgy dönt elmeséli a történetét. A titkokkal teli elképesztő meséből kirajzolódik a huszadik század viharvert mégis reményteli izzása, a jazz megszületése, és egy titokzatos zongorista akinek sorsa egybe fonódott az óceánjáróéval.Az előadás egyik különlegessége, hogy minden szerepet két színész kelt életre, így idézve meg az óceánjáró hihetetlen történetét. Alessandro Baricco: Novecento című írásából számtalan feldolgozás készült, világhírűvé Giuseppe Tornatore: Az óceánjáró zongorista legendája című filmje tette. Hangmérnök: Pápai Zsolt
Szerelem és szenvedély, ármány, gyűlölet és halál, fondorlat és megbélyegzés szálain futaz izgalmas cselekmény, amely egyéni sorsokon keresztül eleveníti fel 1918 októberénekutolsó három napját, azok megrázó történéseit. Megmutatja, hogyan jutott el egy olyanközösség, mint a magyar, amely oly sok évszázadon keresztül szinte folyamatosan fegyverrelvédte hazáját, egy sorsdöntő háború végén az önkéntes önlefegyverzésig, a pacifizmusig,majd a nemzeti önpusztításig. Az 1918-as esztendő mérföldkőnek számít a magyartörténelemben. Sok minden történt abban az évben, ami előrevetítette a két évvel későbbitrianoni békediktátumot. Az első világháború századik évfordulóján, sok szomorú eseményreemlékezünk. A TIZENNYOLC a nagy háború utolsó évében játszódik, és a Magyar Királyságszétesését mutatja be. Próbálja megfejteni az okokat, bemutatni a történéseket, melyekidáig vezettek. Hegedűn kísér: Nédó Olga, Prima- és Kölcsey díjas hegedűművész
Töltsön el egy felejthetetlen estét partnerével, randevúzzon a Fővárosi Nagycirkuszban! A különleges, felnőtteknek szóló esti műsor exkluzív kikapcsolódási lehetőséget kínál. Revütáncosok, illuzionisták és bűvészek, elképesztő artistaszámok, látványos fényjátékkal kísért szökőkút a porondon.
New York, 1930.A valaha ünnepelt színésznő a nagy visszatérésre készül. Következő bemutatójának ifjú szerzője rendkívül ígéretes mint férfi, de a színdarabján lenne mit javítani. A bölcs producer nagyvonalú szponzort talált a maffiafőnök személyében, aki a sztriptíztáncos barátnőjéből akar sztárt csinálni. A próbák megkezdődnek, csakhogy mindenki érzi: az elsöprő sikerhez valami hiányzik. Talán a legkegyetlenebb bandatag, aki maga se hitte volna, hogy zseniális drámaíró? Az alvilági háborúk közben megszületik az előadás. És a Broadway-premier hatásosabb nem is lehetne: élesben lőnek a színpadon. A film alapján készült musical Woody Allen saját átirata – a swing-korszak fantasztikus slágereivel. Gengszterek: Rocco, Richie, Johnny, Tulio, Jimmy, Atta-görlök, vendégek, nézőközönség, járókelők
Macskabál van az elhagyott színház ódon színpadán. Minden évben egyszer megrendezik a bált, és erre összegyűlnek a környék - nagyon is emberi tulajdonságokkal felruházott - macskái. Eltáncolják és eldalolják életüket.T.S. Eliot angol költő Macskák könyve című versciklusát zenésítette meg zseniálisan Andrew Lloyd Webber, és ebből készült a fantasztikus, világsikerű Macskák musical.A Macskák című előadásunk a 2017/2018-as évadban a 35. születésnapját ünnepli. Ebből az alkalomból új helyszínen, a Budapest Kongresszusi Központban kerül színre. A Madách Színház 1983. március 25-én mutatta be a Macskákat Szirtes Tamás rendezésében és Seregi László koreográfiájával, közvetlenül a londoni ősbemutató után. Az eltelt 35 évben az előadás közel 1500-szor került színre, és rendkívül sok szereposztást megért: a különböző szerepekben összesen több mint 200 művésznek tapsolhatott a közönség.
Hányszor kívánjuk: bárcsak kedves halottaink újra velünk lehetnének! De vajon mi lenne, ha ez valóban megtörténne? Szabó Dezső írásából ezt az abszurd helyzetet teszi meg története alapjául. Makucskán, húsvét ünnepén a temetőben nyugvó halottak feltámadnak és megindulnak a falu felé. Az élőket azonban nem teszi boldoggá a csodás esemény: vajon milyen jogaik vannak a feltámadó holtaknak? Hatalmas kavarodás veszi kezdetét, melyben törvény és emberség, élet és halál, múlt és jelenhatalma csap össze egymással. A novellából Fazekas István írt színdarabot, melyet Nagy Viktor rendezésében láthat a közönség. A harangozó három kislánya, egy kisfiú: Csíkos Krisztián, Balog Ákos, Dani Heidi, Vágó Léna, Podhorszky Csenge, Jarabik Zorka két gyászhuszár, betlehemesek, farsangozók, három falusi zenész, makucskai férfiak és asszonyok, kocsmatöltelékek, firkászok, országgyűlési képviselők: Krasnyánszky Bianka, Iszak Dorottya, Zuleta Emese, Kelemen Márta, Szél Noémi, Radics Réka, Urbán Viktória, Hajdu Ádám, Szarvas Balázs, Labanc Dániel, Kozma Milos, Vank Richard, Szabó Szása
Egy órában Örkény egyperceseivel. A program a "Köszönjük, Magyarország" program keretein belül valósult meg, így megtekintése ingyenes.Az előadást a FÉM Arts & Café Pódiumszínpadán tekinthetik meg az érdeklődők
A Recirquelt - mely mára a világ egyik vezető újcirkusztársulatává nőtte ki magát - 2012-ben alapította Vági Bence rendező-koreográfus. Az újcirkusz, a tánc és a színház formanyelvét ötvöző előadásaikkal mind a magyar, mind a nemzetközi közönséget lenyűgözték.A társulat legújabb cirque danse produkciója nyújtotta immerzív színházi élmény elrepíti a nézőt a földi lét fizikai valóságából. A világegyetem mélységét idéző installáció belső utazásra invitál: a milliónyi pontból kitörő fény által életre hívott, pulzáló térben a Lélek, maga mögött hagyva az Egót, elindul saját útján. Eltávolodva a jelen zajától, az univerzum magányában, időből és térből kiszakadva meghallja saját létezésének hangját. Mint a társulat korábbi munkái esetében, az Ima ereje is a csoda utáni modern kori vágyódásban gyökerezik. IMA-installáció: Vági Bence, Vladár TamásElőtérdesign: Iványi Árpád Technikai vezető, reptetéstechnikai szakértő: Vladár TamásA rendező kreatív munkatársa: Várnagy Kristóf Előadja: a Recirquel Társulat.
Zelenka Gézának semmire sincs ideje. Olykor még a lánya születésnapjáról is lemarad (na de hiszen a családjáért dolgozik)!Zelenkáné Margó joggal érzi úgy, hogy minden házimunka ráhárul, miközben ő maga is dolgozó nő.Mindketten határozottan állítják, hogy sokkal több energiát áldoznak a család szent oltárán, mint a másik, és egy mennydörgős éjszakán azzal a felkiáltással hagyják el a családi robbanás helyszínét, hogy „Bárcsak a helyemben lennél!"Ez az ártalmatlannak tűnő sóhaj azonban mintha meghallgatásra találna odafent, mindenesetre a két ember másnap reggel nem a saját testében ébred... hanem a másikéban... Az első sokk után igen hamar belátják, hogy a családtagok és barátok érdekében titokban kell tartaniuk a változást, ehhezpedig lépésről lépésre meg kell tanulniuk egymás életét, ami nem is olyan egyszerű feladat, ha mostantól a feleségnek kell a férje testében egy autósboltot vezetnie, a férj pedig óvodásokat pesztrálhat napi nyolc órában, mint óvónéni.S mintha kettejük testcseréje önmagában még nem lenne elég a humorral kikövezett pokoljáráshoz, a lányuk, a barátok és szomszédok is csavarnak egyet-egyet a hurkon...
Bot Ádám: Homályállapot Szünet. Mint a Morze jelekben a pontok és a vonalak között. Megszakad a jel. Vagy a szünetmaga lenne a jel? Nem múlik az idő. Itt állok az örökkévalóság küszöbén. Megfogtam mutatójáta percnek. Egyszer csak véget ér a végtelen, a volt-nincs állapot. Meddig tart a múlt, vagyegyáltalán hol kezdődik el?A homályállapot a tudat erős beszűkülésével járó rendellenes lelkiállapot, melyben szélsőségesérzelmek társulhatnak érzékcsalódásokkal, majd emlékezetvesztés történik. Alkotó előadó: Bot ÁdámKosztüm: Ellenbacher ÁdámVizuál: Szabó Kristóf (KristofLab)Külön köszönet: Szilágyi KrisztiánTámogatók: L1 Egyesület, NKA, EMMI, NKA IZP – Imre Zoltán Program, MűhelyAlapítvány, Ziggurat Project hossza: 20 perc Szász Zsófia: Komolytalan jóslatok durational performance„Azért szeretek kötni/horgolni, mert megnyugtat, hogy valami lassan, de biztosan halad. Ebben a nyugalmi állapotban sokszor dalra fakadok. Engedem, hogy a dallam folyjon, ahogy afonal tekeredik. Nem veszem túl komolyan magam, mégis megnyitok egy csapot, amitnevezhetünk kreativitásnak vagy kapcsolatnak valami tudatalattival, valamivel, ami egyéni,mégis mindenki ismerheti.Az előadások alatt és a szünetekben, ebben az állapotban leszek: nézhetitek, csatlakozhattok,gondolhatjátok, hogy megismertek általa vagy magatokra vehetitek, mint egy jóslatot. Ui: Ha már jóslat, viszek magammal egy-két általam rajzolt jóskártyát is. Húzzatok belőle!Illetve remek lehetőség ez arra, hogy behorgoltassatok velem valami apróságot – amit a kezembeadsz, legjobb tudásom szerint körbehorgolom.Várlak szeretettelZsófi” Koncepció/előadó: Szász ZsófiaTámogatók: L1 Egyesület, EMMI, NKA Béres Bíborka (Queen B) és Jeneses Ádám: Hungarotrópus 'Hungarotrópus' Jeneses Ádám médiaművész és Béres Bíborka táncos és performanszművészegyüttműködéséből született kiállítás és performansz. A két művész a kortárs mozgásművészetetés képzőművészetet ötvöző megközelítéssel fordul az intergenerációs női traumák felé, ésdolgozzák fel a beszorítottság, elnyomás és abúzus élményeit, hogy egy, a minden érzékszervetmegmozgató, álomszerű és utópisztikus környezetet teremtsenek, a trópusi gyümölcsökszimbolikája által. Koncepció/táncos: Béres Bíborka (L1-rezidens 2022)Média-/színpadterv: Jeneses ÁdámTámogatók: L1 Egyesület, NKA, EMMI, Műhely Alapítvány, Kik Melone Zagreb, LifeLong Burning /DanceWeb hossza: 20 perc
Egyáltalán nem mindegy, ki áll be a Büdös Gizi lagziján vonatozni... hogy ki, ki mögé kerül – Nándi szempontjából pláne nem mindegy. Nándi szülei, Attila és Éva ezen a rendezvényen jönnek össze, miután a vonat egymást követő kocsijai lesznek. Hamar kiderül, hogy közös életüknek nem a gyerekük a főszereplője, hanem a redőny. Legalábbis Éva számára mindenképp, akinek mellesleg az anyja (Márti) is jelen van... amikor jelen van... meg amikor nincs. Ő nem redőnypárti, sőt. De mitől tud ennyire fontos lenni a redőny? Mit tud egy redőny? Hát, sok mindent. Ha leengedik, eltakar; ha felhúzzák, megmutatja, mi van kint... vagy bent. (Feltéve, ha működik.)
A Mester és Margarita című regény annak ellenére, hogy a XX. század 30-as éveiben, Sztálin vaskezű uralkodásának ideje alatt íródott, még csak a 70-es években jelenhetett meg teljes terjedelmében, hiszen amennyiben a regény a titkosrendőrség kezére kerül, az valószínűleg az író, Mihail Bulgakov vesztét okozta volna. Az elvárt szociális realizmussal szemben, a Mester és Margarita fényévnyi távolságra van az akkoriban állami rendeletben előírt irodalmi stílustól. Ivan Nyikolajevics „Hontalant” alsóneműben és feszülettel a nyakában beviszik egy moszkvai elmegyógyintézetbe. Teljesen összezavarodva magyarázza az orvosának, hogy a Patriarsije Prudi mellett találkozott az ördöggel, akinek valamilyen köze volt barátja, az irodalmi folyóirat-szerkesztő és elkötelezett ateista Berlioz lefejezéséhez. De az orvosok és ápolónők közül senki sem hisz neki. Ivant, cellájában, titokban felkeresi a rejtélyes Mester, aki ugyancsak páciens, és aki megérti őt. Mi több, a Mester ismeri Poncius Pilátus történetét, ugyanazt a történetet, amit a magát Wolandnak nevező ördög Ivannak mesélt a Patriarsije Prudin. Pilátus történetét és Berlioz halálesetét ketten játsszák el az elmegyógyintézeti szobában található kellékekkel. Az elmegyógyintézeten kívül Woland és csapata mocskos dolgokat művel. Mágikus bűvészkedéssel győzködik a járókelőket, hogy kövessék őket. A színházban ruhákat osztanak és pénz hullik az égből. Az előadás végén, amikor az emberek elhagyják a színházat, a ruhák eltűnnek, és mindenki meztelenül bolyong a városban. A pénznek szintén nyoma vész. Az ember megfosztatott anyagi mivoltától és szemérmétől. Margarita szerint Poncius Pilátus meglelte megváltását. A Mester, talán ebbe hal bele… A szöveget Szőllősy Klára fordítása alapján gondozta: Verebes Ernő. Közreműködik: Badics Luca, Barna Lili, Hoffmann Luca, Jambrovics Viktória, Virga Tímea,Marcell Márton, Székhelyi Dániel, Szigeti Bálint, Vrabecz Botond Díszlet: Numen for Use Díszlettervező asszisztens: Riederauer Dóra Színpadi adaptáció: Nejc Gazvoda Tolmács: Guczoghy Anna