Dániel András kufli-meséit minden mai magyar gyerek ismeri. A nagysikerű könyv- és rajzfilmsorozat karakterei, az elhagyatott réten egy kupacban élő, és folyamatosan különös kalandokba keveredő hét kufli ezúttal a Budapest Bábszínház Nagyszínpadán kel életre. Miközben megtudhatjuk, hová tűnt Zödön foltja, hogy hívják Hilda virágát, minek öltözik Fityirc a varázsgombák farsangi buliján, és miért jobb néha kirándulás helyett berándulni, a féktelen fantáziával megírt mesék titokban olyan fontos dolgokról szólnak, mint a barátság, a közösség, az önazonosság. A bábszínházi adaptációból természetesen nem hiányozhatnak a könyvek lapjain végigvonuló a vicces mellékszereplők sem (biztosan megjelenik egy mindent kommentáló felhő, egy beszélő fatuskó, a földalatti manótevék és még sokan mások). A zenés előadást élőben kíséri a Varázsgombák Zenekara. Bábszínházi adaptáció: Cseri Hanna
A Csongor és Tünde nem pusztán dramatizált népmese, hőse nemcsak szerelmesét, a maga boldogságát, de az emberekét is keresi. A hármas út vidéke az emberiség fóruma.
Osztálytermi előadás. Félig árván maradt, 14 éves főhősünk édesapja elfoglalt üzletember, aki nemrég új kapcsolatba kezdett, ezért egyre kevesebbet tartózkodik otthon. A fiú így lassan teljesen egyedül marad. Az apa fizikai hiányát leginkább sok pénzzel és márkás holmik megvásárlásával kompenzálja – míg egyszercsak vesz egy robotot, aki (ami) helyettesíteni tudja őt a hétköznapokban. Minden praktikus dologban segít a fiúnak, “jelen van”. Programozható. Talán ideális szülővé is tehetnénk, ha tudjuk, mit várnánk el a “jó” szülőtől. Színész-drámatanárok: Gyombolai Gábor, Benkő-Kovács Gergő, Milák Melinda, Boznánszky Anna, Fehér Dániel Résztvevő színházi konzulens: Gyombolai Gábor Látványtervező konzulens: Mátravölgyi Ákos
Játék és tánc Lorca alapján.Mese száz percben az andalúz szerelemről. A flamenco életérzés – sors, dinamika, drámaiság. A mozgás, a gesztus egyenértékű a szöveggel. Salvador Dali és Bunuel barátja, Federico García Lorca kiköveteli magának, hogy a színházról ne a megszokott módon gondolkodjunk. Nyoszolyólányok: Kékesi Diána, Veres Dóra, Vianello JuliaFalubeli férfiak: Horváth Ádám, Málits András, Mocsár Patrik
Az előadás részben vallomás, részben dokumentumfilm, részben nyílt beszélgetés, tinédzsereknek készült színházi találkozás, amely az intim kapcsolatok: a vágy, a beleegyezés és az elutasítás göcsörtös, de megkerülhetetlen témáit járja körül a #metoo és a #timesup árnyékában. A téma A megfelelési kényszer egyik csapdája, hogy sokszor képtelenek vagyunk nemet mondani. Mindannyian éreztük már egy-egy meghatározó beszélgetés után, hogy „nem azt kellett volna mondanom, amit mondtam”. Az IGEN helyett NEM-et, a NEM helyett IGEN-t, a TALÁN helyett MINDENKÉPPEN-t. És felnőtt emberként tudjuk, hogy mindenképpen lesz következménye annak, ha nem azt mondjuk egy helyzetben, amit kell, amit jónak érzünk. Hanem megfelelésből, az együttműködés hamis illúziójából kiindulva mást mondunk. Felnőttként is nehéz, de gyerekként, serdülőként pedig az egész életünkre hatással lehet egy-egy ilyen rossz döntés. NEM megyek el a buliba, mert olyan emberek lesznek ott, akik nem kedvelek. NEM ölelhetsz át, mert nem szeretném, hogy átölelj. NEM megyek be a szobába, ahol kettesben leszünk, mert félek attól, hogy ott mi minden történhet. De, ha NEM-et mondok, akkor azt hogyan kell tennem, hogy ne tűnjön agresszívnek a válaszom? Hogyan ne bántsak meg másokat? Hogyan vegyem rá a másikat arra, hogy tiszteletben tartsa a döntésemet? Az előadás és a hozzá tartozó színházi nevelési foglalkozás ezt a témát járja körül. Az előadás A nemzetközi sikert elért, új-zélandi darab és előadás alapján készítjük el az Igen, Igen, Igen! magyar változatát. Ebben a sok szempontból szabálytalan produkcióban, mindössze egyetlen szereplő van (Grisnik Petra); ő vezeti végig a tinédzser nézőket olyan nehezen megbeszélhető témákon, mint a konszenzuális intimitás, a párkapcsolaton belüli egészséges, biztonságos viselkedés. Az előadást előre felvett, tinédzserekkel készített interjú-részletek tagolják, a nézők pedig aktívan is részt vesznek a különböző jelenetek improvizatív létrehozásában. Az előadás nem klasszikus színházi nevelési program, de nem is hagyományos színpadi előadás: a kettő határán van. Mivel mi hiszünk abban, hogy mindenről lehet beszélni és hiszünk abban, hogy a kellő szakmai körültekintéssel megvalósított, kortárs nyelvezettel és közvetlen hangnemmel rendelkező színházi előadásaink erősen hatnak a fiatalokra, fontosnak tartjuk, hogy most a döntés felvállalásának nehézségéről készítsünk új ifjúsági előadást. Az előadást követő színházi nevelési program fókuszában is a döntés szabadságának tisztelete áll, amit az produkcióban résztvevő színésznő, valamint drámatanárok irányítása mellett hozunk létre. Az Igen, igen, igen! társadalmi céljai elválaszthatatlanok az előadáshoz kapcsolódó művészi ambícióinktól. Szerzők: Eleanor Bishop és Karin McCracken Fordította: Rupp AnikóVideo-interjúk: Zurbó DorottyaSzínházi nevelési szakértő: Gyevi-Bíró EszterPedagógiai tanácsadó: Eck Attila Technika, szcenika: Farkas István
Janne Teller világhírű ifjúsági regénye olyan könyv, amely nem fél kérdezni. Nevezték már nihilista gyerekkönyvnek és az új "A Legyek Urá"-nak, Dániában először betiltották, majd kötelező olvasmánnyá tették. Provokatív könyv, amely a legmélyebb, legfájóbb kérdéseket teszi fel.
Heath Ledger Színkör és a META Művészeti Központ közös produkciója. Két válságban lévő perifériára szorult színésznő elhatározza, hogy változtat az életén. Vajon az álmok valóra válhatnak egy ilyen rideg és reményvesztett valóságban? Halmos Fatime és Záhonyi Enikő ötlete alapján írta: Halmos Fatime és Miklós Marcell
Nem tudom, mi lesz ez a dolog, de a munka rajta nagyon érdekel. Érdekel, hogy amiket kigondoltam, működik-e. Ennek kulcsa valószínűleg az, hogy van-e más is, aki így gondolja. És ha van, az hány ember. Tézisem szerint sok. Ha tévedek, akkor végképp működésképtelennek nyilváníthatom a szenzort, amivel fel volnék szerelve. De majd akkor beletörődöm.Igyekszünk majd hozzászólni... Jajj, jajj. Vagyis a szereplők igyekeznek majd hozzászólni. Mindenhez. Ahogy az egy kocsmaszerűségben lenni szokott törzsvendégek között. „A beletörődés és a bele nem törődés közti tűnődés volna esetleg a jelenlegi drámánk nekünk, akik a tevékeny vergődést választjuk megoldásul.” – mondja majd talán tudálékosan egy fontos törzsvendég. „A gondolkodás diadala bizonyos kultúrtörténeti korszakokban érvényes áram tudott lenni. Áramütés. Most inkább fölösleges habverés.” – teszi majd hozzá ugyanő. „Mi van? Áramütés?!” – gondolja majd magában egy másik törzsvendég, miközben átismétli a habverés mozdulatait. „Ezt nem értem, magyarázd el!” – teszi majd hozzá a harmadik törzsvendég halált megvető bátorsággal... Szóval ez a fölösleges habverés lesz ez az előadás szerintem. Hacsak nem történik valami szokatlan dolog... „Maradjunk csak szépen nyugodtan élve.” – gondolják majd hőseink. Izgulok. Kocsis Gergely
A Caligula helytartója a magyar drámairodalom egyik csúcspontja. Hazugság és igazság viszonyát boncolgatja, arra keresve a választ, hogyan maradhat meg embernek az ember.
(The girl on the train)Paula Hawkins bestseller regénye és a DreamWorks film alapján. Rachel mindennap vonattal megy be a városba, így mindennap kétszer halad el a régi háza előtt.Az a ház előtt, ahol a volt férje az új feleségével és nemrég született gyermekükkel lakik.Rachelnek még mindig fáj a szakítás, amit alkohollal enyhít, és egy fiatal párról, Meganről és Scottról talál ki történeteket, akik az elképzelése szerint gyönyörűek, szerelmesek és hűségesek. Ám egy nap valami olyat pillant meg a vonat ablakából, ami félelemmel tölti el. Tanúnak jelentkezik a rendőrségen, ám senki se hisz neki – a végén már ő maga sem magának... Írta: Duncan Abel & Rachel Wagstaff
Ruben Östlund filmje alapján színpadra alkalmazta: Tim Price. Egy családi utazás nagy meglepetésekkel szolgálhat. Tomas, az üzletember egy síparadicsomba viszi szeretteit a téli vakációra. Váratlanul azonban lezúdul egy lavina és magával sodor sok mindent – ha magukat a családtagokat nem is, de sok illúziót, önáltatást, hamis ábrándot. Elvégre hogyan lehet arról beszélni, ha egy családfő a veszélyből első ösztönében nem a gyerekeit, hanem a telefonját menti ki? Ruben Östlund fekete komédiájának friss színpadi adaptációja üdítő humorral és empátiával beszél az emberi kapcsolatok rejtelmeiről. Az előadás a Katona József Színház és az Orlai Produkciós Iroda együttműködésében jött létre. Továbbá: Sándor Rebeka Sofie / Vas Hanna Regina, Tereczi Dániel Tamás / Mester Máté
Mindnyájan emlékezünk az einstandolásra, amikor a vörösinges Pásztorok elrabolják Nemecsek kedvenc üveggolyóit, emlékezünk a gittegyletre, a füvészkertre, a csatára a grundon, és Nemecsekre, aki feláldozta magát a grundért és a társaiért. Költészettel és emlékekkel teli hívószavak ezek, amelyeket minden generáció újra-és újra felfedez magának.
August Strindberg a svéd színház és irodalom egyik legismertebb, ugyanakkor igencsak ellentmondásos alakja.Nyughatatlan alkotó, mindig új formákat keresett, új színpadi megoldásokkal és játékstílussal kísérletezett. Naturalista, expresszionista és szürrealista drámái is vannak. Utolsó alkotó szakaszában, 1907-ben nyitotta meg az Intim Színházat kísérleti kamaraszínházként, ami 1910-ig működött. Ekkor írta kamaradarabjait, elsőként A pelikánt. Az izgatta, hogy a korabeli színházi hagyománnyal szakítva a nézőkhöz intim közelségben kevés szereplős, egyszerűségében is részletgazdag, megfigyelésen és tapasztalatokon alapuló hitelességgel formált történetet vigyen színre, minimáldíszletben. Nem véletlen, hogy Ördög Tamás, a Dollár Papa Gyermekei színházi műhely egyik alapítója és vezetője többedjére rendez Strindberget. Előadásaiban ő is eszköztelenségre törekszik, pusztán a színészi jelenlétre és a történetben rejlő feszültségre támaszkodik. Sajátos munkamódszerének része, hogy az előadások végső szövege a próbafolyamat során alakul ki, a színészek személyiségére is építve, ezáltal is minél érvényesebb megszólalást téve lehetővé. A pelikán egy diszfunkcionális család életébe enged betekintést. Ma divatos kifejezéssel abuzív szülőnek neveznénk az anyát, aki mindenkit manipulál maga körül, és közben saját magát tünteti föl áldozatként. Halálra gyötri férjét, fizikailag és érzelmileg is bántalmazza a gyerekeit, kijátssza őket egymás ellen. Az apa halála után a – már felnőtt – gyerekek szembesülnek az igazsággal, és nem hajlandóak tovább hazugságban élni, ezért végzetes lépésre szánják el magukat. A gyermekeit saját vérével tápláló pelikán az önfeláldozó szülői szeretet szimbóluma. Strindberg címadása ironikus gesztus. Ez a pelikán a gyermekei vérét szívja. „A fő kérdésem, hogy van-e saját sorsunk, életünk. Vannak-e szabad döntéseink. Vagy egy előre meghatározott pályán mozgunk és maga a létezés, az élet is egy olyan automatizmussá lett szörnyszülött, ami éli, csinálja magát. Akár úgy is, hogy mi semmit sem teszünk. Csak nézzük egy félig kényelmes kanapéról. Lehetséges függetleníteni magunkat a szüleinktől? És a gyerekeinktől? Csak hazudni tudunk? Brutális családtörténet 1907-ből. Változni nem változott semmi. Nem véletlen, hogy Strindberg volt Bergman legnagyobb kedvence már gyerekkorában is.” | Ördög Tamás Az előadásra, annak kamarajellege és csendjei miatt a későn (kezdés után) érkező nézőket nem tudják beengedni.
Borkóstolóval fűszerezett színházi est. Spirit Alkotóműhely előadása: Bakajsza Márk, Bozó Pál, Janocskó Kata, Tamás Gitta, Tóth Fábián, Szakonyi Viki szereplésével.Alkotóműhelyünk tagjai civil foglalkozású emberek. Borral fűszerezett színházi est: Jelenetek az életből kezedben egy pohár borralGyere el egy különleges színházi estre, ahol a színpadon kibontakozó emberi kapcsolatok hat jeleneten keresztül tárulnak eléd. Minden egyes jelenet újabb érzelmi mélységeket hoz felszínre – pont, mint egy jól megválasztott bor. Az előadás különlegessége, hogy minden jelenet után egy gondosan válogatott bort kóstolunk, amely nemcsak kiegészíti a látottakat, de a maga finomságával el is mozdíthatja a gondolatainkat, érzéseinket.Hiszen csak egy pohár bor kell ahhoz, hogy teljesen más szemmel lássuk az eseményeket...Vajon hogyan formálódnak a történetek, és mi történik, ha a bor a háttérben csendesen átveszi az irányítást? El tudod képzelni, hogy egy pohár bor megváltoztatja az események folyását és ezáltal az életed irányát? A bor lehet ajándék, vagy bájital, lehet egy percnyi merengés, vagy a tudatos manipuláció eszköze… Az alkoholfogyasztást vasvillával üldözzük, de egész biztos, hogy az egészséges mértékű és minőségű borfogyasztásnak csak káros hatása van…?A bor művészet, a színház művészet: engedd, hogy együtt meséljenek neked! A borkóstolót tartja: Tamás Gitta, sommelier-irodalmár
„Mozartért érdemes volt az evolúciónak megtörténnie.” - Peter Shaffer Antonio Salieri II. József császár udvarának ünnepelt komponistája, kiváló muzsikus, aki megszállottan hisz abban, hogy ő Isten kegyeltje, fenséges dallamaiból a Teremtő hangja szól... Egészen addig, míg meg nem jelenik Bécsben Wolfgang Amadeus Mozart, egy pimasz, szabadszájú, öntelt, fiatal zseni, aki mellett ő csak ügyes mesterembernek érezheti magát, ráadásul Isten még azzal is bünteti, hogy a városban ő az egyetlen, aki ezt a páratlan tehetséget igazán értékelni tudja. És Salieri bosszút esküszik. A középszerűség szívóssága igyekszik legyűrni a gyanútlan, nagyvonalú és törékeny zsenialitást.
Világhírű bűvészek és az ország legjobb illuzionistái együtt, egy vadonatúj műsorban! New York, Peking, Dubai, Las Vegas, Monte Carlo és Tokió után újra Budapesten Az illúzió mesterei! Világhírű bűvészek és az ország legjobb illuzionistái együtt, egy vadonatúj műsorban! Az előző években rendezett, nagy sikerű előadássorozatok után az Illúzió Mesterei új fellépőkkel, sosem látott műsorszámokkal térnek vissza. A nagyszabású gálaműsorban szereplő előadók nemzetközi TV showk, rangos fesztiválok és óceánjáró luxushajók rendszeres fellépői. Las Vegas, New York, Peking, Dubai, Párizs és Monte Carlo színpadai után az Illúzió Mesterei most készek arra, hogy a hazai közönséget is elvarázsolják. Ketté vágott nők, lenyűgöző kézügyesség, meghökkentő gondolatolvasás és sok minden más egy egész estés, humorban gazdag előadásban. A műsorban szerepel An Ha Lim az elképesztő kézügyességű bűvész világbajnok Dél-Koreából. Hihetetlenül látványos, nagyszínpadi illúziókkal készül az óceánjáró hajók bűvésze Zee Zeus és partnernői. A gondolatolvasás rejtelmeibe avatja be a nézőket Kelle Botond, ötszörös magyar bűvész bajnok. És újra fellép a műsorban a kártyatrükkök mestere, a tv-s showműsorokból ismert Badár Tamás. Ne maradjon le erről az egyedi élményről, vegye meg a jegyét még ma!
Madách Imre és Nádasdy Ádám szövege alapján. „Az emberek 2000 év előtt is olyanok voltak, mint most. Az emberiség maga tette magát azzá, ami. Mi az idő?” (Madách Imre) Madách Az ember tragédiájában nagyívű utazásra invitál. Azokat a kérdéseket teszi fel, amelyek egyidősek az emberiséggel, és hol felemelő, hol kétségbeejtő gondolatokra lel válaszként. Mi is választ akarunk, tudni akarjuk, miért küzdünk, de sejtjük, hogy a nagy Összefüggést sosem mondhatjuk ki egyetlen pontosan megfogalmazott állításként. Próbálkozunk és elbukunk, egészen addig, míg az életünk egy átlagos szerda délutánon váratlanul véget nem ér. Ádámot és Évát Lucifer vezeti az úton, megosztja velük a tudást, de az „igazság” és a „valóság” csalóka fogalmai újra és újra szétesnek körülöttük. Alkotótársaimmal minket az motivált, hogy nemzeti drámánkat kortárs szövegként olvasva olyan előadást hozzunk létre, amelyben nem Madách nyelvi és dramaturgi bravúrjai előtt hajtunk fejet, hanem megengedjük magunknak, hogy a segítségével asszociáljunk, mellérendeljünk, felnagyítsunk, átkeretezzünk témákat, és a történelmi tablók felsorakoztatása helyett az emberi élet stációit és meghatározó helyzeteit keressük. Vagyis új utazásra hívjuk azokat, akiket hasonló kérdések foglalkoztatnak. Székely Kriszta Díszlet-, jelmeztervező asszisztens Szabados LucaJelmeztervező gyakornok Krausz NádaDíszlettervező gyakornok Karácsony Anna Munkatársak: Bárány Bence, Batta Eszter, Brusznyiczki János, Dögei Mátyás, Elek Bea, Fodor István, Fórián Péter, Frankó Bence, Halász Attila, Kántor László, Kása Ádám, Kertész Janka, Kiss Bence, Kovács Bálint, Kovács Ildikó, Kulcsár Nóra, Makray Gábor, Masát Máté, Mészáros Gábor, Molnár László, Nagy Réka, Németh Ferenc, Ónodi Zsolt, Pap Miklós, Szabó András, Szabó Sára, Szakács László, Szalontai István, Szeberényi Lejla, Sziebert Sebestyén, Tóth Barbara, Tóth Bertalan, Tölli Judit
SZERELEM (főnév) A nemi vonzalmon, a fajfenntartás ösztönén alapuló érzelem, amely főleg a szeretett személy iránti vágyakozásban, a hozzá való ragaszkodásban, az ő eszményítésében és az érte való önfeláldozásban v. odaadásban nyilvánul meg. (A magyar nyelv értelmező szótára) Michael Haneke korunk egyik legnagyobb filmrendezője, nem mellesleg személyes kedvencem, aki elsőre ridegnek és kegyetlennek tűnő hiperrealista filmjeivel felkavarja a nézőit. Ha sikerül jól néznünk műveit, ha nézőként beletesszük magunkat, mi is hajlandóak vagyunk munkát ferktetni bele, akkor rájövünk, hogy nincs benne semmi provokáció, csak nagyon erős közlésvágy és végtelen tudás az emberről, az emberi kapcsolatokról. És empátia. Mindenkivel, még a legkiszolgáltatottabbakkal is. Az Oscar- és Arany Pálma-díjas Szerelemben egy idős házaspár szerelmét ismerhetjük meg szuperközeliben, annak minden rétegződését, szépségét, fájdalmát egy betegség fénytörésében. A rendező, Ördög Tamás gondolatai A színpadi adaptációt Keszthelyi Kinga fordításának felhasználásával készítette Törley-Havas Sára és Ördög Tamás. Test-koordinátor: Mezei Bence
Az Őrült Nők Ketrece egy olyan hely, ahol mindenki az lehet, aki. Vagy épp az, aki lenni akar. És ha muszáj másnak mutatnod magad, mint aki vagy? Hit, remény, szeretet, munka, család, haza, tegnap, ma, holnap, én, te - és ketten együtt.