A csend

Tystnaden
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott svéd filmdráma, 92 perc, 1963

Értékelés:

48 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

48 szavazatból
Szerinted?
Bergman talán egyik legszebb irodalmi forgatókönyve A csend, melyből poétikus filmet alkotott. A csend filmjét. Szereplői egy tízéves fiú, Johan, édesanyja Anna, s Eszter. Némán utaznak, hárman, a vonaton. Ki tudja merre és hová. Johan a párás ablakra betűket ír, édesanyja narancsot bontogat, míg Eszter szemét lehunyva pihen. Arca sápadt és elkínzott. Fullasztó köhögés rázza meg. Beteg. Eszter megnyugtatja kísérőit, hogy semmi baja, s nem akar kórházba menni.

A trilógia befejező darabját - a rendező huszonötödik filmjét - "negatív lenyomatként" jellemezte. Mit tegyünk, milyenek vagyunk szeretet, kapcsolatok, hit nélkül, hogyan létezhetünk, ha Isten hallgat.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
7/10
Sadenal 2015 jan. 20. - 12:07:39 7/10
Pár dolgot én sem értettem benne, de maga a hotel mint helyszín és a kommunikációzavar meg az elhidegülés átjött, csak megzavart, hogy kicsit minimalistának éreztem. :O :) Lehet késõbb újra elõ kéne majd venni.


7/10
8/10
pneklara 2012 máj. 09. - 07:08:14 8/10
A trilógia mindhárom részét láttam, mindegyik lekötött - de nem mondhatom, hogy mindent megértettem, sok mindenben kívülálló maradtam.
Ahhoz képest, hogy a film címe A csend, a legnagyobb élményt a két HANG adta:Ráczkevei Anna és Kútvölgyi Erzsébet talán a legszebben beszélõ színésznõink.
Ami számomra "átjött" - ez a három ember élhetne egy harmonikus kis kötelékben - de ha közlékenyek, ha nyitnak egyáltalán, akkor azt olyannal teszik, akinek a nyelvét nem is értik, csak az idegen nyelv ad bátorságot, hogy gondolataikat õszintén kimondják.
Mindhárom film úgy ért véget, hogy azt hittem, reklámszünet után folytatódik. Aztán "leesett", hogy a Dunán nincs is reklám, itt véget ért a film. A továbbiakat a nézõ gondolja hozzá!
Gondolom, mindenki saját lelki felkészültsége alapján tudja a film lényegét, jelentését felfogni, értelmezni - és ez jó. De nem ad készen sokat,tenni kell a megértésért, értelmezésért.
greghouse 2012 máj. 08. - 18:38:56 Előzmény M-il
Bergman "alanyi" filmeket csinált. Mindennek van jelentése, de nem biztos, hogy minden átmegy. Sõt, az sem biztos, hogy mindennek át kell mennie. Nem kell görcsösen a szimbólumokat keresni, néha õ maga is egy pillanat alatt döntött, hogy egy jelenet ne így legyen, hanem úgy. Tehát akkor, és ott, mindig mindennek volt SZÁMÁRA jelentése, de aki görcsösen a szimbólumokat keresi mindenben, az szerintem rossz úton jár.
...Már írtam itt (is), hogy elõször is meg kell érteni Bergman hátterét és filozófiáját. Utána maguk a szimbólumok ugyan fontosak, de lehetnének mások is.
....Bergman tényleg egyfajta "festõ" volt (miközben magát élete végéig színházi rendezõnek tartotta), tehát mi is a festmény lényege? (Akik ezt a topicot olvassák, nyilván hallották már sokszor): "ha lefestek egy vízesést, nem az a lényeg, mit látok én, vagy mit lát aki nézi. A lényeg az, hogy aki nézi, azt érezze amit én éreztem, amikor láttam."
Ilyen szempontból festõ Bergman, bár szerintem tényleg színházi rendezõ maradt, a legjobbjai a kamaradrámák (pl. a Csend is).
Dehát köteteket írtak már róla.
Lényeg: ne feltétlen próbáljunk mindenben egyértelmû szimbólumot látni. Inkább tartsuk szem elõtt Bergman alapkérdéseit (ami pl. a Csendben elõjön) Isten keresése, illetve itt már az Istenbe vetett hit elvesztése, a tétovaság, hogy vajon tehetünk-e valamit Isten nélkül, hogy Isten mennyire közönyös, és (késõbbi filmekben) hogyan hagyhatja Isten, hogy a családok tragikus végeket érjenek.
De persze ez csak egy látás a sok közül.
zski 2009 nov. 20. - 22:58:28
Azt persze elfelejtettem, hogy a címében valószínûleg szerepel a "csend" szó :)
Ezért is írtam itt.
zski 2009 nov. 20. - 22:56:57
Mindenkinek jó estét!
Tudna segíteni valaki egy film megkeresésében?
A lényege: egy házaspár néma lánya gyermekével hazamegy szüleihez... A többire nem emlékszem. :(
Azt hiszem, amerikai film.
Ha valaki találkozott már vele és emlékszik a címére, megköszönném a segítséget
M-il 2009 okt. 05. - 22:36:43
Lehet, hogy hülye kérdés de arra vagyok kíváncsi, hogy a filmben lévõ tanknak van e valami jelentése. nekem csak ez maradt kérdés
verdeleth 2008 jún. 22. - 13:32:51
Elsõre engem sem fogott meg, mint a trilógia többi darabja, de mégegy nézésre a hatása alá kerültem. Bergman világképének tipikus példája, mégis megismételhetetlen darabja, mint =majdnem( minden filmje
feketevipera 2008 febr. 10. - 20:01:52
Volt olyan Bergman-film, ami jobban tetszett, mint ez. Ennek ellenére ez sem volt rossz, mert érdekes kérdéseket boncolgatott.

SPOILER

Anna sem anyának, sem testvérnek nem jó. Jobban érdekli az éjszakai élet, mint a saját rokonai sorsa. A tragikomikus az, hogy Ester és Johan közelebbi kapcsolatot tud kialakítani az ismeretlen nyelven beszélõ emberekkel, mint Annával. Ebben a filmben létfeltétel az, hogy a történet egy idegen országban játszódjon, amelynek a nyelvét nem értik. Ugyanis paradox módon ez adja a pozitív ellenpárját az Anna-féle szeretet- és érzelemhiánynak, vagyis annak, hogy Anna képtelen megérteni õket.

SPOILER VÉGE
*Bátorszív* 2007 nov. 12. - 00:08:54
...Már korábban is szándékomban volt megemlíteni,-de idõhiány miatt ezt csak most teszem...;- , hogy Bergman ezen filmalkotásában, -- amely vitán felül állóan egy kihagyhatatlan, miserabilis meister-werk -- van egy mûvészileg kissé elhibázott belsõ monológ, melyet a halálos beteg nõvér huga mormol el magának, egy rendkívül drámai szituációban...;
Amiket mond, az a film filozófiai aspektusából teljesen helytálló, és megkapó; de egy lelkileg érzéketlen, és a mély ön-,és helyzet'elemzésre képtelen személy szájába adni, eléggé dirrekt módon, a rendezõ saját töprengését, gondolatait, mûvészetesztétikailag megítélve, helytelen volt...;
De kétségkívül, ez az egyetlen melléfogás a filmben Bergman részérõl...,((/))
laknerd 2007 nov. 11. - 12:06:27
most a DunaTv-n adják le sok filmjét Bergman-nak, ma lesz például ez is:)
Összes hozzászólás