A királylány és a fele királyság

Úgy tűnik, a dán történelemben is találunk pöpec fordulatokat: egyik királyukat az orvosa vezette át kis híján a felvilágosodásba, miközben a nőjére is lecsapott. Aztán a pallos adta a másikat.

Szabadság, szerelem

A cím félrevezető lehet, nem annyira a közelmúltban ismét magát szép számban képviseltető kosztümös romantikus filmek dán ága nyer teret a hazai moziban, az Egy veszedelmes viszony jelentősége sokkal inkább a történelemkönyvek fehér foltjaira világít rá. Már elnézést a profanitásért. A felvilágosodás kori dán politikai perpatvarokról, ha nem is tudunk álmunkból felkelve disszertációt írni, még nem róhatja fel azt nekünk senki, különben is miért nem láttunk róluk eddig ilyen jól összerakott filmeket, mint amilyen A tetovált lány forgatókönyvírójának tárgyalt alkotása. A tudatlanság persze sosem erény, de most legalább ad egy kellemes rácsodálkozást. Nikolaj Arcel munkája nem egy grandiózus rendezés, inkább a történet, annak előre vitele, a karakterek bemutatása és mozgatása miatt beszélhetünk különösen jól sikerült kosztümös drámáról. Ebben persze nagy szerepe van a már jó ideje világhírű Mads Mikkelsennek, akiről pedig megint megállapíthatjuk, hogy mimikája azért ritkán lépi túl a rejtélyes gonosz tekintet egyes változatait. Így viszont hangsúlyos ellenpontként szolgál Mikkel Boe Folsgaard számára. Utóbbinak hálásabb a szerepe, már abból a szempontból, hogy egy időnként harsány kacajban, máskor őrült dühben kitörő királyt alakít. A show-t ezzel együtt sem lopja el, mert nincs igazán show, legalább is egyik karaktert sem érezzük soknak, mindvégig megmaradunk az emberközeli történetmesélésnél. S ennek nem mond ellent, hogy a szerelmi jelenetek hevesek, a kivégzések pedig vérben tocsognak, minden díszlet és kosztüm dacára abszolút életszerűnek érezzük ezeket a hatáskeltő eszközöket is. Talán épp ez a film legnagyobb erénye, hogy mindvégig hihető marad, nem fullad túlromantizált lányregénybe, vagy mesehősökké degradált történelmi alakok bábjátékává. Mondom ezt persze úgy, hogy nem vagyok sem történelemtanár, sem dán, épp ezért el tudom képzelni, hogy ők találnak kivetnivalót a történetben, de remélem, ez nincs így.

[img id=351252 instance=1 align=left img]Félázsiai népség

Mikkelsen bújik tehát a németföldről érkezett veszedelmes ateista és szabadgondolkodó bőrébe, akinek az isteni kegyelemből származó királyi hatalom udvarában kellene kiállnia saját ideáiért. Erre kínál neki lehetőséget, hogy épp személyi orvos pozícióba van felvétel a várban, mert hát az uralkodó a legenyhébb megfogalmazások szerint is elmebeteg – a tudósok szerint a sok maszturbáció miatt. Egy jelenet külön említést érdemel: a szabadságjogok feltétlen híve, Struensee keresztül viszi, hogy megszűnjön a cenzúra, ám a lapok aztán róla jelentetnek meg gúnyrajzot. S amikor minden meggyőződése ellenére, de a nem várt gyakorlati okozatok miatt kénytelen-kelletlen újra bevezeti a sajtószabadság korlátját, annak a pár percnek akár adhatnánk egy alcímet is: az egész világ egy félázsiai népség.

Tisztára, mint az élet

Struensee csak az államrendszert akarta megreformálni azzal, hogy orránál fogva vezetve a királyt, véget vet a sötét középkornak és egyfajta voltaire-i szabadságeszményt lop be a törvénykezésbe. Hogy mintegy mellesleg beleszeretett a királynőbe s az viszont, már csak adta magát a ketyós király nem épp mintaférji mivolta miatt.
Mindenképp egyfajta deheroizáló aktusnak vagyunk tanúi, mert míg sokszor még ma is hajlamosak vagyunk jófiúkra és rosszfiúkra osztani a történelemkönyvek szereplőit, az Egy veszedelmes viszony arról mesél, a bolondnak is lehetnek jó húzásai, a rosszcselekedetek is származhatnak pillanatnyi megingásból, zsarolásból, kikényszerített alkukból, vagy éppen hogy a jóképű csábító sem fenékig tejfel.

Kinek ajánljuk?
- Akit foglalkoztatnak az emberi és szabadságjogok.
- Mads Mikkelsen rajongóinak.
- Aki örömmel néz filmet – valljuk be – számunkra nem feltétlen ismert történelmi figurákról is.

Kinek nem?
- Akinek borsódzik a háta a kosztümös parádéktól.
- Akinek elég volt a történelem az iskolában.
- Akinek szerette már el az orvosa a feleségét.

8/10