A mezőny rég volt ilyen színes: a Lincoln klasszikus hollywoodi epikus történeteket, A messzi dél vadjai című függetlenfilm pedig a kísérletező kedvben erős. A Szerelem húsbavágóan szikár, míg Tarantino szokás szerint stílus kavalkádot mutat be. Nehéz összemérni ezeket a filmeket, annyira más formát, mondanivalót, ízlést képviselnek, érdekes lesz hát látni, hogy melyiket tartják az Akadémia tagjai a legméltóbbnak a főbb díjakra. Hanula Zsolt esélylatolgatása.
Mit adott nekünk az Oscar?
[img id=448583 instance=16 align=left img]A Lincoln mondjuk szerintem konkrétan ciki. Tudom, vicces ezt így egy budapesti irodából monitor előtt ülve kijelenteni, mit nekem Oscar-díjas színészek, rendező és 65 millió dolláros büdzsé, akkor inkább úgy mondom, az én gyomromat megfeküdte. Nem egy modern felfogású film, az ilyen heroizálás lejárt szavatosságú, már az sem számít 2013-ban forradalminak, ha árnyaltan, sőt kritikusan ábrázolunk ún. nemzeti hősöket, de ez így meg Észak-Korea-szint, és tök mindegy, hogy amiért az alany küzdött, az annak a rendszernek épp az ellenkezője. Ha már a faji megkülönböztetés, akkor: Django elszabadul. Annak is megvannak a hibái, de az alkotói koncepció mégis valami egészen más – naná, hiszen Tarantinóról beszélünk, aki mindent idézőjelbe rak, turmixgépbe zár, s néha még az ujját is odacsípi, úgy pörgeti meg az apró kis kaszákat. Filmje tocsog a vérben, néha vicces és minden mondata mögött ott egy másik, egy ki nem mondott. Mindig is ezt csinálta, csak nem mindig ilyen jól. Tarantino bár kapott már Oscart, valahogy mégis furán kitűnik ő ebből a közegből, a Django elszabadulban sem használja keveset az ominózus F-betűs szót, ezen pedig inkább pironkodni szoktak az ilyen gálákon.
[img id=456877 instance=16 align=left img]Rengeteg, szám szerint 11 kategóriában jelölték a Pi életét – mégis valahogy az az érzésem egyenként megvizsgálva azokat, hogy "igen, végül is befér a jelöltek közé". De hogy valóban a legjobb lenne valamelyikben, abban már nem vagyok biztos. Legalább is, ami a fő díjakat illeti, a technikai kategóriákban bizonyosan nem egy, de több elismerésben részesül majd, hiszen egy hatalmas CGI-arzenált felvonultató blockbusterről van szó, vagyis látványban talán nincs is párja per pillanat. Csak ahhoz érzem kevésnek ebben a mezőnyben, hogy A legjobb film címét megkapja. Hogy miért? Mert a már említett vetélytársakat sokkal inkább jellemzik a markáns szerzői jegyek, a drámai cselekmény és a puszta szórakoztatáson való túlmutatás, míg a Pi élete egy gigantikus mese. És ez nem a műfaj lebecsülése, egyszerűen ilyesmiért nem szokás Oscart adni.
[img id=456896 instance=16 align=left img]A végére hagytam a tippem, ami Az Argo-akció; nem tudok mondani egyetlen olyan ellenérvet sem, amiből pedig a többiek esetében felsoroltunk párat feljebb, és egyébként is most a díjszezonban Ben Affleck filmjéről esik a legtöbb szó. Remek mozi, ráadásul Affleck most egy eladható arc, a szakma és a nézősereg egyaránt szereti. A jóképű színészgyerek kinőtte magát esete, és ez a filmen kívül is sztori már önmagában közönségvonzó, pláne a film maga. Épp ezért egyenesen azt gondolom, a végelszámolásnál Az Argo-akció mellett lesz a legtöbb szobor; vagy Alan Arkin (legjobb mellékszereplő) vagy Chris Terro (legjobb adaptált forgatókönyv) még mellé teheti a magáét. A film érdekelt még a legjobb zene, illetve a hangvágás- és keverés kategóriákban, előbbi legfeljebb magát, a díjat esetleg átvevőt érdekli, utóbbiak még azokat se.
[img id=448597 instance=16 align=left img]Hogy mi lesz akkor a többiekkel? A Lincoln szinte biztosan vigaszt nyer valahol, 12 jelölésből 0 díj olyan rossz reklám lenne, amit az Akadémia nem akar megtenni egyik kedvencével, Steven Spielberggel. Végül is Janusz Kaminski, Spielberg állandó operatőre (ők ketten már több Oscar-díjat is összegereblyéztek) hozza is a formáját, míg a főszereplő, a korábban szintén már díjazott Daniel-Day Lewis bár engem személy szerint zavart, ettől még elképzelhető, hogy nyer mint legjobb férfi főszereplő. Ez utóbbi kategória speciel rég hagyott ennyire hidegen, az ötből egyik alakításra sem emlékszem vissza úgy, mint amit mindenáron vissza akarok nézni. Valahogy egyik karakter sem igazán izgalmas, ennél fogva az alakítások sem nagyon maradtak meg a fejemben. Hogy miért, arra megint csak úgy tudnék igazán magyarázatot adni, ha összevetem más jelöltekkel.
[img id=456901 instance=16 align=left img]Eggyel odébb ugyanis már mindjárt más a leányzók fekvése. A legjobb női főszereplő díj jelöltjei igazán változatos társaság, hiszen van egy gyerekszereplőnk, egy 85 éves dámánk (náluk az életkornak igen nagy jelentősége van saját filmjükben), de ott van Naomi Watts is, akit a 21 gramm után kilenc évvel most másodszor jelölnek erre a díjra. Nem megfeledkezve a többiekről, azt gondolom, Oscar kifejezetten az olyan alakításokat kedveli, mint az előző kettő, vagyis Emmanuelle Riva (Szerelem) és Quvenzhané Wallis (A messzi dél vadjai). Ez nem pusztán ízlés kérdése, hanem valahol adja magát: egy nem hétköznapi karaktert (félárva gyerek a dzsungelben, stroke-ot kapott idős nő, vagy mondjuk történelmi személy, akiről mindenkinek él valamilyen kép a fejében) eljátszani mindig hálásabb feladat a színésznek, értve ez alatt, hogy itt tudja igazán megmutatni, mire képes. Az előbb említett két hölgy közül pedig Riva felé húz majd a tagok tolla, hiszen egy ilyen konzervatív intézmény, mint a Filmakadémia él-hal a tiszteletteljes főhajtásokért, ha halott vagy idős kollégák felé gyakorolhatják ezt a gesztust. Ez néha öncélú, de idén mégsem mondhatja senki nyugodt szívvel, hogy egy nyolc éves kislány nagyobbat játszott, mint ő.
[img id=456902 instance=16 align=left img]A rendezők közül viszont nagyon szurkolok A messzi dél vadjai direktorának: Benh Zeitlinnek filmje nem elég a legnívósabb díjra, ahhoz szinte kísérleti, ugyanakkor épp ezért az év egyik legérdekesebb attrakciója. Érdekesebb, mint Az Argo-akció, ami "csak" simán profi, A messzi dél vadjai viszont felkavarja az állóvizet. Zeitlin szó szerint vizionált valamit és azt eztán megteremtette, emlékeztetve rá, hogy a film több, mint vicces/izgalmas/szerelmes történetmesélés.
Az elsővonalbeli kategóriák közül a két mellékszereplő díjára tippelnék még: fentebb már szőrmentén említettem, hogy az Argo-díjak egyikét én jó eséllyel Alan Arkin kezében látom, míg a hölgyek versenyében Anne Hathaway nevét dobta ki a kártyám. Teljesen tudományos alapon nyugszanak tehát a tippjeim, utóbbira még az is ráerősít, hogy ha jól számoltam eddig 11 díjat kapott A nyomorultak-alakításáért (és nyolc további jelölést), köztük az Oscar utáni két talán legárulkodóbbat, a Golden Globe- és a BAFTA-díjakat. Szerintem ezzel ez el is dőlt.