Elbaltázott életek

Első nagyjátékfilmjével Reisz Gábor nagyon eltalálta egy generáció életérzését. Hőse a harmincéves értelmiségiek tipikus képviselője. Igazi felesleges ember, csak éppen nem Anyeginnek hívják, hanem Áronnak.

A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan hiánypótló magyar film. Noha Reisz Gábor alkotása vígjáték, az első direkt és reális filmünk a XXI. századi Budapestről, a kallódó fiatalokról, a fel nem növés problematikájáról, a szülőktől való elszakadni nem tudásról, a felelősségvállalás lehetetlenségéről. Arról a fővárosi értelmiségi generációról, amelyik baromi nagy abszurdnak éli meg a polgárrá érés ellentmondásos korszakát.

A VAN hőse Áron, azaz Ferenczik Áron, aki a rendező szakon Reisz Gábor osztálytársa volt, de nem profi színész, s leginkább önmagát hozza.Mostanában tölti be a harmincadik évét, éppen elvégezte az ELTE filmelmélet–filmtörténet szakát, annyira bölcsész és művészlélek, hogy az már fáj. Ráadásul szerelmes Eszterbe (Jakab Juli remekel a szerepben), a volt barátnőjébe, akinek elvesztését úgy próbálja feldolgozni, hogy elképzeli, miként tudna csak úgy meghalni.

De nem az öngyilkosságot választja, hanem megkeresi vágya új, titokzatos tárgyát. Az új nőt, nőket. Csakhogy hiába minden, a szerelemről alkotott ideálképét követve tragikomikus helyzetekbe sodródik, az újabb és újabb kapcsolatok fölbomlása pedig ráébreszti az ürességre.

A VAN a folyamatos elégedetlenség és a vágyakozás filmje, a hős levonja az elbaltázott életek szokásos konklúzióját: „Minden szar.”

És nincsen egyedül, legjobb barátai között vannak lúzerek meg kicsit jobban kereső lúzerek. Rajtuk kívül már csak az Áront köldökzsinóron tartó szülők láthatók, a zseniális Takács Katalin és Kovács Zsolt. Tökéletesen hozzák mindazt, ami a szülőkben kínos lehet, de közben Reisz képes a szeretet intim pillanatait is megmutatni. Ez pedig sokkal több, mint ami egy komédiától elvárható.

A rendező még egy kérdést vesz be a filmjébe: az elvándorlásét. Áron egy ideig megpróbál Lisszabonban is „élni”. Ám a problémáktól az utazás nem távolítja el. Vannak dolgok, amelyektől nem lehet elmenekülni.

A miskolci Cinefesten díjazott alkotás kultfilm lesz. A most felnőtté érő nemzedék felismeri benne problémáit, amelyeknek a megoldásáról a főhőshöz hasonlóan elképzelése sincs.