Gyávaságom története

Jöjjön egy óriási, de kézre álló képzavar: ha három szív mind másért dobog, sőt, az egyik kétfelé zakatol, annak az eredménye csakis szívritmuszavar lehet. A szerelmi háromszög régi filmes dramaturgiai eszköz, de akár a való életben, a vásznon is nehezen menedzselhető.

Baljós zene

Ha egy karakter színrelépésekor baljós zene csendül fel, az még a laikus számára is azt jelenti, hogy az illető nem érhet szép véget, vagy azt, hogy ő bizonyt csak bajt hoz mások fejére. Marc (Benoît Poelvoorde) teljesen hétköznapi pasas, könyvvizsgáló az adóhivatalnál, aki vidéki kiküldetésen jár amikor először megpillantjuk, és persze megszólal a baljós zene is. Marc lekési a vonatot, ami hazavinné, így ismerkedik meg Sylvie-vel (Charlotte Gainsbourg). Az egész éjszakát átbeszélgetik, és valami különleges alakul ki köztük. Megegyeznek, hogy néhány nap múlva találkoznak Párizsban, a Tuileriák kertjében, ám a férfi infarktust kap, és mivel nem cseréltek telefonszámot, nem találja meg a lányt, aki csalódásában mégsem hagyja ott vőlegényét, hanem vele tart, amikor az elvállal egy amerikai munkát. Marc eközben az adóhivatalban megismerkedik Sophie-val (Chiara Mastroianni), segít neki a családi vállalkozás könyvelését rendbe tenni – és ez a vállalkozás történetesen ugyanabban a kisvárosban van, ahol megismerte azt a másik lányt, aki történetesen a nővére ennek a lánynak, ha tetszik érteni.

Rossz döntések

A 3 szív a rossz döntésekről szól, amiket úgy hoz meg a főhős, hogy tudja vagy legalábbis sejti, hogy nem szabadna meghoznia őket. Az ilyesmi viszi előre majd’ minden film cselekményét, mert ha mindenki jól döntene, nem lenne dráma, konfliktus és félreértés. Ám ez a főhős nem azért dönt helytelenül, mert oly erős érzelmek viharában hánykolódik, vagy mert kísérti a balsors minden nyűge és nyilai, hanem mert nem mer jól dönteni. Gyáva - de az is lehet, hogy Benoît Jacquot (Búcsú a királynémtól, Viszlát!) rendező mást akart mondani vagy érzékeltetni, de az nem jött át, mert a történet túlságosan visszafogott, ami szintén egy rossz döntés eredménye. Jacquot talán azt akarta elmesélni, hogy a leghétköznapibb egzisztencia mögött is kínzó titok lappanghatnak – feltehetőleg ezért dolgozik a főhős az adóhivatalnál –, de ezt nehéz elhinni neki. És nem a hétköznapisággal van a baj vagy a visszafogottsággal, hanem azzal, hogy mindezt nem váltja fel a megfelelő helyen és időben egy drámai ellenpont. Francois Truffaut 1981-es Szomszéd szeretőkje hasonló helyzetből indult ki, és képes volt igazi tragédiát megmutatni – igaz, ott a fiatal Gérard Depardieu és Fanny Ardant feszült egymásnak. Mert az sem segít, hogy itt a főhőst a belga Benoît Poelvoorde alakítja, aki kizárólag túlpörgő idiótákat vagy szomorú bohócokat szokott alakítani, és nem véletlenül, mert ő ilyen alkat, ez áll jól neki, ahogy Danny de Vitót sem láthattuk még kommandósként vagy Fenyő Ivánt atomtudósként, mert ez egy ilyen szakma. 

A lányok angyalok

Benoît Jacquot a párkapcsolati drámák változó színvonalon teljesítő speciálistája, és ezen belül is a női szívek és perspektívák szakértője, és hiába egy férfi a történet hőse, sorsa szorosan összefonódik két és fél nővel, akik nem hoznak rossz döntéseket, és akik nem gyávák. Ez a rész jobban is működik, és bár nem hisszük el, hogy két nő is él hal Benoît Poelvoorde-ért, velük mégis lehet szimpatizálni. A rendszerint elég merev Chiara Mastroianni – Marcello Mastroianni és Catherine Deneuve lánya, aki A hírnév ára után újra egy párt alakít Poelvoorde-del – most kifejezőbb és érzékenyebb, mint lenni szokott. Magának Deneuve-nek nincs sok dolga, csak bölcsen néz mindenkire, az igazi főszereplő pedig Charlotte Gainsbourg. Az ő még mindig kislányos bája és sebezhetősége néha sok, néha már nehéz nézni, ahogy újra és újra olyan karaktert alakít, akin átgázolnak – ő egy klasszikus Lars von Trier hősnő -, és ugyan itt is valami hasonló történik, de most erősebb és egyszerűbb alakítást nyújt. Bár a játékidő felében nem is látjuk, a jelenléte meghatározó, és nem véletlen, hogy a kamera rendre az ő arcán időzik el, mert minden és mindenki más jóval kevésbé izgalmas – a történetet is beleértve.

Kinek ajánljuk?
- Aki már volt egy szerelmi háromszög részese.
- Aki szereti a francia drámákat.
- Aki imádja Charlotte Gainsbourgot.

Kinek nem?
- Akit néha irritál Benoît Poelvoorde .
- Akinek mostanában kicsit sok Charlotte Gainsbourg.
- Aki nem szívleli Catherine Deneuve-öt.

6/10