A kultrendező sosem kapta meg a Shop-stop után neki járó szerzői jogdíj teljes összegét a szexragadozó és ezek szerint ügyeskedő bukott producertől.
Kevin Smith pályafutásáról Clerk címmel készült dokumentumfilm, amelynek a producerei egy őszi fesztiválszereplésben reménykednek – de addig is a Variety interjúzott egy hosszút a direktorral. Az interjúban egyebek mellett szóba került, hogy eredetileg nem akartak a dokuban beszélni Harvey Weinsteinről (aki éppen 23 évi börtönbüntetését tölti New Yorkban nemi erőszakért és egyéb szexuális bűncselekményekért, de még Los Angelesben is vár rá egy tárgyalás, ami a napokban újabb vádponttal egészült ki), de végül arra jutottak, muszáj szót ejteni a producerről.
Weinstein volt ugyanis az, aki 1994-ben lecsapott Smith Shop-stopjára, miután az bemutatkozott a Sundance filmfesztiválon. A producer 227 ezer dollárért vette meg a független filmet, ami később 3,2 millió dolláros bevételt hozott csak az észak-amerikai mozikban – hisz ehhez még hozzájött az a tonnányi VHS, amit eladtak belőle. A megegyezésnek a része volt az is, hogy amennyiben a mű hasznot hoz, Smith a nyereségből is kap százalékot. Ez azonban a valóságban nem ment túl simán.
„Hét évbe telt, mire bármilyen részesedést is láttam ebből a filmből.
Hét évig csak azt mondogatták, hogy »nem, még mindig nincs profitunk a filmből«. Mi meg nem értettük, hogy lehet ez. És hát voltak még más dolgok is” – mesélte a rendező az interjúban (és a dokuban is). Más dolgok alatt pedig arra céloz, hogy Weinstein úgy próbálta meg (sikerrel) csökkenteni a Shop-stop bevételét, hogy mindenféle plusz költségeket ráterhelt. Ez a film is a között a négy film között volt például, amit a producer cége, a Miramax 1994-ben kivitt Cannes-ba.
A fesztiválon Weinsteinék jachtot béreltek, partikat adtak, költekeztek, és ennek a kiadásnak egy részét is ráterhelték Smith filmjének költségvetésére, holott ők a Kritikusok Hetének vendégeként (és a szekció győztes alkotásaként) egy centjébe sem kerültek a Miramaxnak, hiszen minden költségüket a fesztivál állta. A rendező így nem lehet biztos benne, hogy valójában mekkora összeg járt volna neki szerzői jogdíjként. Ennek ellenére a Shop-stop után is dolgozott még Harvey Weinsteinnal (akiről természetesen nem tudta, hogy szexuális ragadozó), mivel őt sosem érdekelte a pénz.
Az interjúban Kevin Smith mesél még arról is, milyen nehéz volt a Két kopperben együtt dolgoznia Bruce Willisszel, mert teljesen máshogy látják a dolgokat, és hogy megrendezhette volna a Good Will Huntingot, mert Matt Damon és Ben Affleck őt keresték meg vele, csak ő egyrészt nem érzett magában elég tehetséget hozzá, másrészt mindig is inkább a saját történeteit szerette elmesélni. Érdemes a teljes szöveget elolvasni, ide kattintva.
(via Variety)