Petőfi

Bakancslistához adom
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar tévéfilmsorozat, 60 perc, 1977

Értékelés:

32 szavazatból
Szerinted?

Petrovics Istvánnak és Hruz Máriának Szilveszterkor fia születik. Jómódban élnek, Petrovics mészárszéket bérel. Az iskolás Sándor nagyon szereti a színházat, s a tiltás ellenére is mindig beszökik megnézni az előadást. Verselget is már, az iskolai évzárón saját versét olvassa fel. Apja tönkremegy, nehéz idők következnek. Selmecen Sándort megbuktatják történelemből, ezért megszökik, és gyalog Pestre megy színésznek. Szülei feljönnek érte. Közben az ország életében is fontos változások történnek. Ferdinánd császár, Metternich kancellár és tanácsosaik Magyarországról tárgyalnak. Elhatározzák a Pozsonyi országgyűlés összehívását. Az országgyűlésen Széchenyi István egyévi jövedelmét ajánlja fel a magyar kultúráért. Metternich meghívja Széchenyit és a politika helyett a katonai pálya folytatását javasolja neki.

Egyéb epizódok:

Stáblista:

Szereplők

Petőfi Sándor
Vörösmarty Mihály
Deák Ferenc
Pethes aljegyző
Hruz Mária
Petrovics István
Metternich herceg
Ferdinánd császár

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
Balta21 2017 dec. 19. - 18:49:21 10/10
Csodálatos sorozat!!!
Diablo72 2015 márc. 12. - 10:47:55
Gratulálok M3 , MTVA , digggggitális technika. Kicsi múló rosszullét, kicsi kamaradás kicsi csíkocska....
Molnárke 2014 febr. 24. - 20:46:03 Előzmény napraforgó
Látom, h régi a téma de, nekem MOST aktuális: tud valaki linket a filmhez?!!
napraforgó 2013 jún. 24. - 20:02:40
Én azt sajnálom, hogy ezt a mûsort nem reklámozzák jobban, a Tv-mûsor is szinte elrejti. Pedig megérdemelné, hogy nagyobb nyilvánosságot kapjon.
far vik 2012 szept. 17. - 18:48:53
Nem tudom,hogy Józsa Imre olvassa-e ezt az oldalt, de szeretném megnyugtatni, hogy - legalábbis számomra - ez a leghitelesebb Petõfi-ábrázolás.
vino-et-veritas 2012 szept. 04. - 09:03:04
Szinte teljesen egyetértek.

Akkoriban nem nagyon tetszett, de most, látva a mai silány filmes/TV-filmes próbálkozásokat egyre jobban megállja a helyét (és sok más "régi" alkotás is)...

A technika másik fogyatékossága, ami hihetetlen módon rányomta a bélyegét erre a mûre, is az a hang! Az utószinkron és a "zajok" annyira sterilek, hogy az fenemód idegesítõ. Ez nemcsak erre igaz, hanem nagyjából minden a 70-es, 80-as (részben 90-es) években készült TV-filmre.
10/10
valerio 2012 szept. 03. - 21:40:35 10/10
Ha jól emlékszem, akkor anno jól lecikizték a komoly irodalmi körök ezt a sorozatot (meg több színészt is belõle...) Mit ad Isten: most meg könnyekre fakaszt a szép magyar beszéd, a többnyire kiváló dialógok, és az pl., hogy még kameradarut is használtak. Sajnos hiányzik az aprólékos világítás, és az operatõri munka is csak TV-filmes (persze az akkori mércével...). Nem is tudom, mi lett volna, ha Huszárik kapta volna feladatul ezt... (megjegyzem, hogy H.Á. sem kell szégyenkezzen - most;) A mai kulturális apokalipszis tükrében 15/10 :))) Kérdés: a dialógokat Szabó György írta. Minden az õ tollából van-e, vagy forrásmunkák alapján alkotott? <elég "áthallásos" most is sok minden belõle...>
offtopic
Vinogradov 2009 szept. 01. - 15:41:27 Előzmény eroberter
"Igaz, Molnár Piroska sem megfelelõ szvsz a törékeny Hrúz Mária szerepére, és (SPOILER) Kovács Károly is érdekes lesz az alacsony termetû Bem apóként (SPOILER vége)"

Molnár Piroska sztem rendben van, de ha nem tetszik, hát annyi baj legyen... :)

Kovács Károly pedig KITÛNÕ Bem apó, nem is tudom õ-e jobb ebben a szerepben, vagy anno Makláry Zoltán volt.
Vinogradov 2009 szept. 01. - 15:35:51 Előzmény Viharmadár76
Nagyjából egyetértek - még az olyan tehetségtelen rendezõk is, mint Szinetár Miklós vagy a jelen esetben Adamska Hrvatska kivételesen jó adaptációkat és klasszikusnak számító sorozatokat hoztak össze annak idején - a stábnak, az alkotóknak, a színészeknek köszönhetõen.

Ez a széria egyébként annak ellenére is igen jól sikerült darab, hogy, ha, ahogy Franz Werfel írta Verdi-rõl írott könyve elõszavában: "mûvészekrõl nem lehet jó könyvet írni", akkor hogyan lehetne filmet készíteni?

Meglepõ módon mégis számos esetben sikerült minimum kielmelkedõ produkciókat alkotni mûvészekrõl - és ez esetben is igaz ez a megállapítás.

(A Petõfi egyébként oktatóanyagnak is kiváló, hiszen még itt-ott felbukkanó hiteltelenségei ellenére is nagyon szépen belehelyezi a sztorit a korabeli történelmi-kultúrális kontextusba.)
Vinogradov 2009 szept. 01. - 15:27:37 Előzmény eroberter
"Józsa Imre, mint Petõfi Sándor?! Pffff"

Milyen meglepõ, hogy újfent találkozunk!

Emlékszel: volt egy parázs-vitánk az "Erdély aranykora" c. sorozat - ja, hogy nem sorozat, mindegy :) - kapcsán...

Milyen meglepõ,hogy megint egy klasszikus magyar sorozat topicjában olvasom - enyhén szólva méltatlanul elmarasztaló - hsz-edet...

Úgy tûnik: nem számolsz az idõtényezõvel - 1977-ben Józsa Imre még nagyon másképp nézett ki, mint most.

Egyébként hozzáteszem, itt még úgy fest, mint Edward Norton :), szóval eléggé fess fiatalembernek számít.

Ráadásul ugyanúgy vékony, vézna, alacsony növésû, mint Petõfi stb.

Kivételesen, a magyar filmtörténetben elõször sikerült megtalálni az egyik legjobb Petõfit, akit találhattak...

Ugye nem akarod azt mondani, hogy Görbe János negyvenévesen jobb volt Petõfinek??? :)



"ez a gárda kit tett volna Hunyadinak egy róla készülõ filmben? Kern Andrást, esetleg Szilágyi Istvánt? Netán Csonka Andrást, vagy a szerencsekerekes Viktort?
Bele sem merek gondolni :((("

Hát ezen meg akkorát röhögtem, hogy az nem igaz...

Nyilván, "ez a gárda" - vagyis a hetvenes évek PROMINENS HOZZÁÉRTÕ TÉVÉS STÁBJAI (amibõl ma sok téren nagy hiány van a királyi tévénél) - 1977-ben a kb. kb. tíz éves Csonka Andrásra, vagy a még meg sem született szerencsekerekes Viktorra osztortta volna Petõfi szerepét...

42 évesen talán nem kell hangsúlyoznom az idõérzék jelentõsségét (no meg hogy az pár érával ezelõtt volt) nemde? :)
Viharmadár76 2009 aug. 28. - 00:12:38
Szép, igényesen megkomponált retro tv-sorozat a 70-es évekbõl. Gyermekkoromból még emlékeztem egy-két pillanatára. :)
S a sorozat többé-kevésbé hiteles is, bemutatják például, hogy Petõfi gyengécske, betegeskedõ gyermek volt, kis teherbírású, így a korabeli katonságtól is le kellett szerelni a tüdõbetegsége miatt.

Szép mûsor, nagyszerû (ma már alig-alig látható) színészekkel, jó dramaturgiával, igényes rendezéssel. Nem tudnám elképzelni, hogy manapság ilyen tv-sorozatot forgassank bármelyik magyar közszolgálati adónak. Igény talán lenne rá, na de megfelelõ színész és rendezõ??


S egy költeményébõl részlet

Petõfi Sándor:

" A NEMZETHEZ


Konduljanak meg a vészharangok!
Nekem is egy kötelet kezembe!
Reszketek, de nem a félelemtõl;
Fájdalom és düh habzik szivembe'!

Fájdalom, mert düledék hazámra
Uj viharnak közeledtét látom,
És düh, és düh, mert tétlenkedünk, mert
Nem szakad le szemünkrõl az álom.

Pillanatra fölriadt e nemzet,
S szétnézett, mi zaj van a világban?
És a másik oldalára fordult,
S mostan ujra aluszik javában.

Ébredj, ébredj, istenverte nemzet,
Aki ott az elsõk közt lehetnél,
S kárhozatos lomhaságod által
Mindig hátul és alant hevertél!

Ébredj, hazám, mert ha most nem ébredsz,
Soha többé nem lesz ébredésed,
S ha ébredsz is, annyi idõd lesz csak,
Míg nevedet sírkövedre vésed!.."
beckysharp555 2009 aug. 25. - 19:58:18
Vörös Júlia?????????!!!!!!!! Nem igaz, hogy nem találtak fekete hajú színésznõt!!!!!! Amúgy kedves sorozat, és nem háborgok, hanem inkább örülök, hogy egyáltalán leadnak efféléket mostanság :D
Aggerawayter 2009 aug. 20. - 00:28:18
A BOKOR A VIHARHOZ

Lassaban, haragos lelkek testvére, vihar, hogy
Lombjaim árnyékát szét ne zilálja dühöd!
Szentegyház vagyok én, e fészek bennem az oltár,
És ezen oltárnak papja a kis csalogány.
Hadd dícsérje, ne bántsd, éneklésével az istent,
A természetet, a szent közös édesanyát.

Zugliget, 1848. szeptember 8.
offtopic
feketevipera 2009 aug. 19. - 11:00:10
Jaaaa, azt nem figyeltem, hogy délután is megy. A délutáni mûsorsávot nem szoktam bûvölni, bevallom õszintén. Akkor visszaszívom, hogy napközben miért nem vetítenek normális programokat. De hát tényleg örülnünk kell annak is, hogy ilyen filmeket is adnak.
Kókuszka 2009 aug. 19. - 10:49:33 Előzmény feketevipera
Én már annak is örülök, hogy leadják. Egyébként csak az ismétlés van éjszaka.
Azt viszont nem értem, hogy miért húzzák el ennyire a vetítést. Miért hétfõn és kedden adják 3 héten keresztül?!
feketevipera 2009 aug. 18. - 21:14:16
Õszintén szólva nem igazán értem, miért hajnalban kell adni egy olyan filmsorozatot, amibõl megismerhetjük az egyik legnagyobb költõnk életét, amibõl idõsebbek és fiatalabbak egyaránt tanulhatnának. Több ilyen film kellene napközben is, nem csak a szennyet kellene árasztani a jónépre. (Tisztelet a kivételnek, mert egy-két csatorna igyekszik igényes programokkal elõállni.) De úgy látszik, ebben az országban bûn, ha valaki büszke akar lenni népének értékeire, ha mûvelõdni akar. És sajnos a mai fiatalság zöme már nem fogékony az értéket közvetítõ mûvekre, "hála" a kereskedelmi tévéknek és a többi görénymédiának.
10/10
Thich 2009 aug. 18. - 20:50:22 10/10 Előzmény eroberter
Józsa nagyon nagyot alakít. A rendezõ maximálisan ki is használja a lehetõséget-mert van kivel játszatnia a sztorit!

Bravó!

(+Akkoriban még hangsúlyt fektettek arra, hogy a színészek tisztán beszéljenek a filmekben. Már csak emiatt is élmény ez a sorozat...)
eroberter 2009 aug. 17. - 20:45:12
Megnéztem vazze, azért is írtam, és tartom a véleményem! Másrészt meg ha úgy tetszik, igenis dumálok! Nézzenek oda!
Na szóval kissé lehiggadva: maga a film tetszett, de a fõszereplõválasztás továbbra is a bögyömben van! Igaz, Molnár Piroska sem megfelelõ szvsz a törékeny Hrúz Mária szerepére, és (SPOILER) Kovács Károly is érdekes lesz az alacsony termetû Bem apóként (SPOILER vége)
Bár tényleg bajban lennék, ha engem kérdeznél, hogy ÉN kit ajánlanék Petõfi szerepére... Igaz, Józsa Imre számomra a komikus, a bohóc, mindig arra asszociálok róla, ez van...
Kókuszka 2009 aug. 17. - 19:59:19
Talán meg kéne nézni a filmet, és utána dumálni. Teljesen megváltoztatták Józsa Imrét, és nagyon jó volt a filmben. A honlapján van egy kis részlet belõle. Ott megnézhetitek, hogy egyáltalán nem volt rossz.
garnet 2009 aug. 17. - 19:45:30
Szerintem is nagyon rossz valasztas volt, meg csak nem is hasonlit Petofi Sandorra !! Nem talaltak egy olyan szineszt aki megfelelt volna a kolto oriasunk szerepenek eljatszasara ?
Összes hozzászólás