A Londonban élő színésznő most Ruben Östlunddal forgat Budapesten, és ajánl Netflix minisorozatot, egy független előadást és egy brit produkciót.
Számtalan nemzetközi filmben játszott már az Angliában élő Magyar Éva, aki most Ruben Östlund The Entertainment System Is Down című alkotásában forgat Budapesten. Tulajdonképpen kis szerepe van benne, de sok forgatási napja, jól szétszórva – meséli. Ráadásul Östlund megkérte a színésznőt, legyen acting coach is, így rengeteg statisztának tart bemelegítést. Amúgy tanít itthon színészmesterséget, és elindított egy ’önazonos élet” elnevezésű workshopot is.

A jelenlegi forgatásról annyit mondhat, amit már megírt a PORT is: A szomorúság háromszöge rendezője január óta forgat Budapesten, és a fekete komédia főszerepeit Daniel Brühl, Keanu Reeves és Kirsten Dunst játssza.
Nagyszerű a színészi csapat, sokféle náció alkotja a stábot, köztük jó pár magyar színész kisebb szerepekben”
– mondja Magyar Éva, aki különösen érdekesnek látja a forgatás menetét. A rendező ugyanis másképpen dolgozik, mint bárki, akivel eddig dolga volt. Mindent kicentiz előre, tudja, a háttérben ki hova néz majd, mit csinál, és mindezt melyik pillanatban teszi. Úgy beállítja az embereket, mintha egy festményt készítene, és míg körülbelül harmincszor fölvesznek minden jelenetet, folyamatosan mozgatja a figurákat.
Igazi remek színészi vezetés.”
Stream: Kamaszok
Hónapokat tölt most Budapesten Magyar Éva, néha-néha visszautazik Londonba. A „hazamegyek” mindig a másik fővárost jelenti, ahol éppen nincs. Még Angliában látta a Netflixen a Kamaszokat (Adolescence) a színésznő, aki ritkán talál olyan filmet, ami annyira leköti, hogy mindent félretesz.
A minisorozat stílusát, történetmesélését olyan különlegesnek és érdekesnek találta, hogy tényleg szinte egy lendülettel nézte végig az egészet. Az elején nem értette, hogy miért vannak benne olyan hosszú – vágás nélküli – jelenetek. Miért kell követnie olyan dolgokat, amelyek nem fontosak a történet szempontjából. De aztán rájött, hogy pont ettől lehet a történettel menni. Nem kellett ugrani gondolatban sehova, hanem végigkövetheti az egész súlyos történetet.
Az a félelmetes benne, hogy olyan dologról szól, amihez szinte lehetetlen hozzáérni, változtatni rajta: a tinédzserekről, akikről a felnőttek gyakran nem is sejtik, milyen influenszereket követnek, és ők mennyire befolyásolják az életüket, vagy milyen csoportokhoz csatlakoznak. A tinik nagyon bonyolult pszichológiai vagy szociológiai háttere bontakozik ki benne egy gyilkosság kapcsán.”
Magyar Éva számtalan amerikai filmben szerepelt kisebb-nagyobb szerepekben, világsztárokkal (X-Men: Az elsők, ebben a Michael Fassbender alakította karakter édesanyját játszotta, legutóbb meg a What Remainsben Gustaf Skarsgårddal, Andrea Riseborough-val, Stellan Skarsgårddal forgatott), de sorozatban állandó szerepet még nem kapott. Úgynevezett „guest artist” már volt, tehát egy-egy részben láthattuk például a Black Mirror – Joan szörnyűben, amelyben Salma Hayekkel volt közös jelenete, a Végtelen matrjoska című vígjáték-drámasorozat második évadában, a Brown atya hatodik évadának hatodik részében, tavaly meg forgatott a The Librarians: The Next Chapterben, amely idén jön ki.
Színház: MILF
Magyarországon ritkán jut el színházba, egyszerűen nincs rá ideje. De nemrég járt az Örkény Színházban, ahol megígérte kollégáinak, hogy amint befejezi májusban a forgatást, megnézi őket. Ha egész nap filmez, hétkor vagy nyolckor végeznek a stúdióban, és ha nem áll a kamera előtt, akkor meg tanít este.
Amit korábban látott és nagyon tetszett neki, a Jurányi Produkciós Házban, a MILF című előadás egy negyvenes nő és egy huszonéves férfi kapcsolatáról – Pető Katával és Rohonyi Barnabással. Hormonológ a műfaji meghatározása. Kovács Viktor és Kovács Dominik írta, Gergye Krisztián rendezte-koreografálta. Izgalmas volt a nyelvezete, a stílusa, nagyszerűnek találta az előadókat, igazi színházi élmény volt.
Londoni színház: a Till the Stars Come Down
Angol színházakban többször is játszott már Magyar Éva. Az egyik legismertebb produkciója a londoni Nemzetiben volt, ahol A viszony című sorozatból jól ismert Ruth Wilson alakította Hedda Gablert, ő pedig a Berte nevű szobalányt, aki végig a színpadon látható. (A múlt héten beszélt erről az előadásról Lovas Rozi, és a National Theatre at Home-oldalán megtekinthetjük itthon is.) De egy Trisztán és Izolda-produkcióban játszotta a női főszerepet ugyancsak a londoni Nemzetiben – még jóval az emigrálása előtt.
Több alkalmam lenne Londonban színházba menni, de ott meg az a baj, hogy nagyon drágák a jegyek, és a jó előadásokra gyorsan elfogynak az olcsóbb belépők. Úgyhogy nagyon kell figyelni, és naprakésznek lenni.”
Látta a Nemzetiben a Till the Stars Come Down-t (Mire leérnek a csillagok). Ha valaki a nyáron Londonban jár, szeptember végéig még megnézheti. Annyira sikeres a produkció, hogy átviszik a West Endre, a Theatre Royal Haymarketre. Beth Steel története egy esküvőn játszódik, amelynek a legboldogabbnak kellene lennie. De leginkább az angolok előítéletéről szól egy kelet-európaival szemben. Egy lengyel férj ugyanis bekerül a családba, és csak muszájból fogadják el a rokonok. Abban a pillanatban, hogy bármi kétség előjön vele kapcsolatban, azonnal rátámadnak. Tehát ez egy nagyon erős önkritika az angoloktól arról, hogyan látják az ott élő külföldieket.
Azt hiszem, én szerencsés vagyok abból a szempontból, hogy mindig a nagyon intelligens színházi vagy filmes közegben dolgoztam és élek. A londoni lakásom is kellemes helyen van. Úgyhogy nem nagyon keveredtem még hasonló helyzetbe. De amint a kimozdulnék ebből a biztonságos körből, valószínűleg lennének problémáim.”
– válaszolja arra, hogy kelet-európaiként akadt-e hasonló rossz tapasztalata Angliában.
Hozzáteszi ugyanakkor, hogy Magyarország sem különbözik ebben, attól függ, hol sétál az ember. Újlipótvárosban, a Pozsonyi úton nem fogják leszólítani a látványosan külföldieket. De mindenki ismer olyan helyeket akár a fővárosban is, ahol simán szőnyeg szélére állítanak egy színes bőrűt, hogy mit keres itt, és menjen haza.
Hogy szeretne-e Magyarországon színházban játszani? Persze, nem adta fel továbbra sem a terveit, de most olyan állapotban van a világ, hogy sokkal inkább arra kell koncentrálnia, mi az, amit biztosan meg tud csinálni, és miből lesz bevétele. Ha egyáltalán színházi előadást készítene, akkor azt Magyarországon tenné. De ha mondjuk két hónapig itt élne, a havi egy-két előadásból nem tudná fizetni a londoni és a magyar albérleti díjakat, és finanszírozni az életét. Reméli, a világ egy éven belül kicsit stabilizálódik, és akkor szívesen megvalósítaná Budapesten is az ötleteit.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Magyar Éva kedvenc filmjei:
magyar: Régi idők focija
külföldi: Chihiro Szellemországban – Spirited Away