A Westworld olyan, mint a Jurassic Park, a Mátrix és A hét mesterlövész összekeverve, csak mindegyiknél ütősebb. Pilotkritika.
Nagyon iparkodnak mostanság az HBO írói, hogy valami olyasmit hozzanak össze, amivel a Trónok harca elodázhatatlan utolsó évada után is a legmenőbb tévécsatorna tudnak maradni. Ez sajnos nem sikerült A törvény nevében második évadával, és az amúgy egészen kiváló Aznap éjjel sem lett az új True Detective, a Bakelit pedig egy évad után kaszát kapott.
Az HBO-nál valahogy hiányzik egy újabb nagy klasszikus, ami éveken át igazodási pont és lemásolni való sikerrecept lehet majd a konkurenciának. Ilyen volt régen a Maffiózók, mostanság pedig a Trónok harca, de az HBO ma már egyre többször szembesül azzal, hogy felnőtt mellé a konkurencia: ott van például a Netflix körbeünnepelt Stranger Thingse, amit a tömény '80-as évek nosztalgia és a remek gyerekszereplők miatt a fél internet a keblére ölelt, és alig várja az új évadát.
Az HBO idén nehéztüzérséggel készült az őszi sorozatdömpingre
Sok meztelenkedéssel és ismert sztárokkal zsúfolta tele az 1973-as Westworld újramelegített változatát. A Feltámad a vadnyugat annak idején igazi kultsci-fi volt, az ünnepelt bestseller szerző, Michael Crichton első mozifilmes rendezése. A sztori lényegében egy előtanulmány volt a Jurassic Parkhoz: a nagyon okos tudósok a nagyon gazdag emberek számára egy élethű virtuális vidámparkot építenek, csak itt dinoszauruszok helyett ókori rómaiaknak, középkori lovagoknak és vadnyugati pisztolyhősöknek beöltözött robotok közt sétálgatnak a kedves vendégek. Az egyik cowboyrobot (Yul Brynner) azonban meghibásodik, a teremtői ellen fordul, és elkezdi gyilkolni a park látogatóit. A végeredmény természetesen itt is a szokásos crichtoni alaptézis: ne akarj túllépni a természet örök törvényein, mert pórul jársz.
Az Istent utánzó ember és az ellene forduló, öntudatra ébredt teremtménye persze nem Chrichton ötlete, hiszen a Mary Shelley óta ehhez a toposzhoz nyúl vissza a Szárnyas fejvadásztól kezdve a Prometheusig minden horror és sci-fi. Az HBO-nál sem akarták feltalálni a spanyolviaszt, inkább leszerződtettek pár olyan filmest, akik több részen át is érdekesen tudják bemutatni ezt a jól ismert Frankenstein-történetet. Az új Westworld fő kreátorai így J.J. Abrams producer és Jonathan Nolan író-rendező lettek.
Előbbi ugye a Star Wars és a Star Trek nagy ráncfelvarrója, valamint a Lost megfejtés nékül maradt rejtélyeinek kiagyalója, utóbbi úriember pedig Chroistopher Nolan testvére, a Memento, A tökéletes trükk, a Batman-filmek és A csillagok között kevésbé ismert társforgatókönyvírója. Az első epizód alapján azt mondom, profi munkát végeztek, mert
a Westworld olyan lett, mint a Jurassic Park, a Mátrix és A hét mesterlövész összekeverve,
csak mindegyiknél jobb. Sokan, sokszor megírták már, hogy halott műfaj a western, itt viszont jól látszik, hogy a vadnyugati díszlet egyáltalán nem valami naftalinszagú, avíttas dolog, épp ellenkezőleg, nagyon is él: amerre csak néz az ember, kalapos urakba, harisnyakötős örömlányokba és rosszarcú, borostás banditákba botlik. Ráadásul itt azt is meg tudja magyarázni az HBO, miért van még a Trónok harcánál is több meztelenkedés és belezés a sorozatban: dramaturgiailag fontos elem, hiszen a Westworld vidámparkjába látogató vendégek bizony első sorban szexet és lövöldözést akarnak.
Ehhez pedig egy sereg élethű robot asszisztál nekik, minden egyes nap újra és újra előadva nekik az előre beprogramozott nagy kalandokat. Családi lovaglást szeretne festői kanyonok között a gyerekekkl? Fáradjon az egyes ajtóhoz, hölgyem! Legénybúcsú egy prostikkal teli, zongoraszótól hangos szalonban? Erre tessék, kettes ajtó! Pisztolypárbajozni akar délben a főtéren egy ponchós alakkal, aztán kifüstölné Vad Bill banditáit a hegyek között? Kövesse a seriffhelyettes, uram! Vagy csak úgy sétálgasson Westworld utcáin, hiszen cégünk több tucat előre megírt kalandot kínál, a szintetikus városlakók pedig bizonyos keretek között rögtönözhetnek is.
Csakhogy pont mint a '73-as filmben, itt is akad egy-két robot, amelyiknek porszem kerül a fogaskerekei közé. Az egyiknek túlságosan is intenzív érzelemkitöréseik vannak, a másik fogja magát, és sokkal több androidot puffant le, mint amennyit a programja indokolttá tenne, a harmadik meg kapisgálni kezdi, hogy ő nem is vadnyugati kisváros lakója, hanem csak egy robot, akit esténként szervizbe visznek nagygenerálra. A robotokat alakító főszereplők (többek között Evan Rachel Wood, Louis Herthum) elképesztően jól elkapták azt, hogyan kell érzelemmentes arccal bámulni egy szervízcsarnokban, aztán parancsszóra átváltani túlzott emberi érzelmeket produkáló biodíszletté.
És akkor ott van még a magányos pisztolyos figurája is, akit a régi verzióban Yul Brenner játszott, itt pedig a barázdált arcú Ed Harris alakítja őt. Lost-rajongó legyen a talpán, aki ennyi infómorzsából már most tudja, ki ez a szemlátomást öntudatra ébredt vadnyugati robot, és miért nem jelez be a szigorú biztonsági rendszer, ha valami disznóságot csinál a virtuális világban.
A sorozat ráadásul nemcsak a Szárnyas fejvadászból is ismert, magukat embernek gondoló robotokról szól, hanem a Westworld parkot üzemeltető tudósok és biztonságiak világa is van annyira érdekes, hogy egy rakás konfliktusforrásként szolgáljon. Eleve ott van ugye a park atyja, aki megszállottan keresi a tökéletesen emberszerű robot megalkotásának receptjét (Anthony Hopkins zseniális alakítása), a mások (például Jeffrey Wright) viszont már annak is örülnek, ha bugok nélkül le tudják futtatni az újonnan írt vadnyugati kalandokat, nehogy megunják a parkot a hősködésre vágyó, pocakos milliárdosok.
A Mátrixot idéző, virtuális világot körülvevő való világ kétszintes konfliktusai tehát végig remekül működnek, és óriási potenciál van még benne. Ez a sorozat bizony pont olyan lesz, mint a Trónok harca vagy a True Detective: meg fogunk őrülni, hogy csak hetente láthatunk belőle új részt!
Ítélet: 9/10
A Westworld, első része már regisztráció nélkül is megnézhető magyar felirattal az HBO GO-n.