A sorozat szakértője és demonstrálója Nagy Gergő Zoltán fiatal doktorjelölt, aki a leglátványosabb kémiai reakciókat válogatta össze négy témakörbe: katalízis, oxidáció, égés és fémek, mindezek keretében pedig lángok, robbanások és fényhatások ejtik ámulatba a nézőt. Készül óriásgyufa gerendából, lesz spontán öngyulladás, tűzijáték lángoló habbal, robbannak hordók és csokoládék. Gyorsítjuk a reakciókat, jön a kémia brutális oldala.
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
Hozzászólások
10/10
Zolorado
2016 nov. 13. - 13:15:38
10/10
Ez a második évad eddig tényleg elég brutális lett!
Valóban, ilyeneket be is szoktam mutatni. Egybõl más az óra hangulata, eredménye. De sajnos van, amihez egyszerûen berendezés kell (pl. áramerõsség), vagy egyéb, házilag be nem szerezhetõ eszköz. (Azt más hozzá sem teszem, mert nyílt titok, hogy idõ nincs, a könyv meg szar.)
Pedig egy ingás kísérlethez nem kell sok dolog (egy kis súly, zsinór, stopper /telefon!/) és lehet szemléltetni.
Illetve elõ kell venni Öveges könyveit. Én ezeken nõttem fel és jópár kísérletet a gyerekeimmel is megcsináltunk, kevés anyagból.
A kémia vagy a biológia valóban nehezebb dolog az "elfogyó" alapanyagok miatt...
Az a baj, hogy ez az ország igazán csak a természettudományos-mûszaki területeken tudott komolyabb teljesítményeket felmutatni az elmúlt másfél évszázadban (igaz a nagy koponyák jórészét a politika sikeresen el is zavarta innen).
Ha a mostani folyamatok tovább tartanak a maradék tudás-mûhelyek is eltûnnek, amelyek között már most is óriási szakadékok vannak (pl. Mûszaki Egyetem vs. vidéki fõiskolák nagyrésze).
Néha adok elõ fõiskolásoknak, egyetemistáknak, de borzasztó érdektelenek. Mi húsz-huszonöt éve, ha egy gyakorló szakember vagy kutató tartott elõadást, figyeltünk mindenre, mert az õ tapasztalataikból is tanultunk.
Úgy tûnik, hogy egyre inkább "droid-nevelés" folyik, amiben szépen összetalálkozik a politikai (önállóan nem gondolkodó, manipulálható "választópolgárok" tömege) és a "piacgazdasági" igény (ugyancsak manipulálható fogyasztók tömege), amit még jobban erõsít a médiumok silánysága (manipulatív mûsorok, "celeb-minták", valóságshow-k, "tehetségkutatók", zs-kategóriás alkotások, stb).
Érdeklõdés felkeltésére éppen elég, akit ezután jobban érdekel a dolog, az innen tovább is tud jutni.
Az iskolai kísérletekkel kapcsolatban: nincsenek. Nincs pénz a szertár felépítésére, javítására. Még fizikához sem, ami azért elég lassan amortizálódik, ellentétben a kémiával. Csak a miheztartás végett: vendéglátóipari iskolában tanítok. Jelenleg mindenki, diákok és tanárok is rettegnek, nehogy a szakácsok vizsgán a kaszinótojást húzzák, mert nincs tojásunk. A KLIK ugyanis nem adott rá pénzt, mondván a tojáspor olcsóbb... No, ezeken a szellemi atlétákon verjünk most keresztül mondjuk évi tízezer forintnyi vegyszerrendelést.
Azért a "robbantsunk valamit" elég kevés egy (két) teljes sorozatra...
Olcsón is lehet látványos valami (vö.: Öveges). De itt valahogy minden elcsúszik.
Kiszõkítjük a hajat, de nincs egy normális közeli az eredményrõl.
A "nagy rakétakísérlet" miért volt logikátlanul vízszintes irányú?
Ráadásul ez inkább egy klasszikus hatás-ellenhatás dolog bemutatása volt (inkább fizika), nem beszélve arról, hogy a valódi rakétahajtómû nem "csak" oxigénnel mûködik, stb...
Az már messzebre vezet, hogy sajnos ezektõl a "látványos kísérletektõl" nagyon kevesen fognak fizikusnak vagy kémikusnak menni, mert könnyen csak a "bohóckodás" marad meg a nézõben.
Nekünk (persze még az "átkosban") mind általánosban, mind gimnáziumban nagyszerû fizika-, kémia- és biológiatanáraink voltak (Öveges-tanítványok is!). Órákon, szakkörökön (van-e ilyesmi manapság?) rengeteget kísérleteztünk, mértünk és a többség élvezte (még a "humánosok" is).
Ez az ami mára kiveszett. A mai gyerekek maximum videon látnak ilyesmit az iskolában vagy marad a Vályi-féle show.
A természettudományos ismeret helyett meg mindenféle zagyvaság ömlik ránk mindenhonnan...
Nekem mondjuk a sufnituning érzés inkább onnan származik, hogy valószínûleg nem kaptak valami hû de nagy pénzeket a mûsor elõállítására. Valószínûleg a csatorna is félt, hogy fogja-e valaki nézni. Pedig lenne rá keret, mert a legtöbb embernek elege van az állatos/világháborús áradatból. Már aki egyáltalán arra vetemedik, hogy ismeretterjesztõ csatornát nézzen.
Vályival álalában nincs bajom, de mérföldekkel jobb a TotalCar-ban. Az az igazi terepe, itt meg állandóan "lemegy kutyába"...
Mind ez, mind a Brutális fizika nem akar túl tudományos lenni - hogy népszerûbb legyen -, viszont nem is magyaráz meg sokat (mondjuk a hidrogén-peroxid reakcióinak képletes levezetésétõl senki sem kapott volna mérgezést a sok duma helyett).
Ugyanaz a koncepció, show-nak kissé gyenge, mert nagyon fusi-szerû, kissé stílustalan benne minden, de ennek ellenére nem követi a régi Öveges-féle, egyszerû eszközökre épülõ bemutatókat.
A brutális fizikában Härtlein tanár úr kontra csínytevõ diák Vályi egész jó párost alkotott, itt meg "kellemes" bratyizás megy. Az valóban pozitív, hogy Nagy tényleg jobban kézben tartja Vályi fékezhetetlenségét.
Ez a katalízises jó. Lehet rajta nevetni is. Vályi is egész jó, volt pár jó poén mindenkinél. A Brutális fizikánál lényegesen jobb. De ehhez kell ez a doktorandusz srác, aki viszi a mûsort, nem engedi ki a kezébõl a vezetést. Érthetõen és jól is magyaráz. Bár messze van a tudományosságtól a mûsor, nem egyetemi tankönyv kaliberû. De itt nem az a cél nyílván.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások