Az aktuális rész ismertetője: 1737-ben olasz operák angliai történetében és így Händel életében is fordulópont következett: egy operaviszály és egy konkurens operatársulat miatt Händel csődbe ment _ ekkor kezdett el az oratórium műfaja felé fordulni. Az angol ízlésvilág is egyre jobban formálódott a vallásos témájú, ám színpad és színházi kellékek nélküli oratórium műfajának irányába. A kezdeti drámai cselekményű oratóriumokat felváltották a szemlélődő, morális tartalmúak, mint például a Messiás, amelynek szövegét Charles Jennens angol költő állította össze, aki vélhetően az ötletet is adta ehhez a kizárólag bibliai szövegre épülő darab megírásához. A Messiás rendkívül gyorsan, mindössze huszonnégy nap alatt elkészült, és ezt a darabot szánta Händel dublini bemutatkozásának, miután Devonshire hercege, Írország kormányzója meghívta a komponistát egy jótékonysági előadássorozatra, az ottani kórház és egy árvaház javára. Az 1742. április 13-án megtartott bemutatón az előadást Händel a csembaló mellől vezette, és óriási sikert aratott, a közönséget lenyűgözte a mű. Ezért "Händel a legtisztább jótékonyságtól indíttatva arra a dicséretes elhatározásra jutott, hogy a Messiást minden évben előadja az árvaház javára. S ez így is történt élete végéig."
Hozzászólások