Az emberke tragédiája

előadás, magyar, 2009., 6 - 99 éves kor között

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

150 évvel ezelőtt február 18-án kezdte írni Madách Imre az Ember tragédiáját. Karinthy Frigyes szerette a művet, és kívülről tudta mind a 14 színt. 1913-ban meg is írta az Emberke tragédiáját: "Madách Imrike után Istenkéről, Ádámkáról és Luci Ferkóról". Természetesen Évikéről is, de ez nem szerepel a címben.

Ötödik éve hagyomány, hogy az SZFE Dalversenyére Bagó Gizella tanárnő és a hallgatók kérésére új dalokat komponálnak a LFZE zeneszerző szakos hallgatói Fekete Gyula tanár úr vezetésével. A 2007-es Dalversenyen Az emberke tragédiája második színét Nyitrai László zenésítette meg, és a dal titkos szavazáson elnyerte a hallgatók különdíját. Ez adta az ötletet, hogy Nyitrai László komponáljon zenét az egész műre, különböző stílusban, 4 hallgató részére. Az ötlet újabb ötleteket szült. Legyen egy olyan "vizsga", ahol a III.éves rendező osztály 5 hallgatója dolgozik a kortárs zenével és a 4 énekes színésszel. Legyen egy kreatív gyakorlatsor tizennégy képben. Szabad a Nádasdy terem? Legyen a darab helyszíne. Váltogassuk a szerepeket. "Játsszuk azt, hogy én vagyok..." Termes Rita tanárnő zenei munkatársként dolgozzon a rendezőkkel. 3 hét munka, és "kezdődjék a játék!" Az előadást mindenkinek ajánljuk 6-100 éves korig, annak, aki lélekben gyerek maradt, aki gondolatban a nézőtéren velünk játszik. "Játsszuk azt, hogy te vagy..." Talán még Madách művét is leveszik néhányan a könyvespolcról ezen a 150 éves évfordulón.

A(z) Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) előadása

Bemutató időpontja:

Stáblista

Hozzászólások

9/10
FElepHánt 2009 ápr. 02. - 17:01:45 9/10
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

A fáraó songját már hallottuk Gulyás Balázs-tól, a komponista Nyitrai László nemrég káp-
ráztatott el tuba/!/-zongora duóra írott mûvével és itt van a végzõs zenés-osztály négy ki-
válósága: jogos reményekkel vártuk a Karinthy-darab teljes elõadását. Bordásfal, svédszek-
rény és az égi trombitás, Kis Domonkos Márk az Úr hangján lát neki a Teremtésnek. Per-
ceken belül Egyiptomban vagyunk, a piramis elnyeli az uralkodó toilette-papír-múmiáját,
míg a Szfinx Molnár Gyöngyi bûvös mosolyával õrzi halálos álmát. A bizánci képben a zene
polifon szerkesztését és a gyönyörûen éneklõ aktorokat csodáljuk, akik egyébként hatal-
mas lendülettel, iszonyatos tempóban játszanak, mozognak, na meg kellékeznek, díszletez-
nek is... Prága, Párizs, London, Falanszter, kicsit sok is a jóból: torlódnak a jelenetek,
szusszanásnyi idõnk sincs felocsúdni. Hiányzik egy kis tagolás, egy kis összehangolás, ami-
nek nyilvánvaló oka, hogy öten rendezték, ráadásul mozaikosan csipegetve a jelenetekbõl.
A III.éves rendezõ-hallgatók nagyon ötletes, szépen kidolgozott képeket alkottak, igen já-
ratosak a korszerû minimál-színház világában, de célszerûbb lett volna egymást követõ szí-
neket választani. Legjobban az egyiptomi, a Tankréd és a Falanszter tetszett, meg mind a
négy szereplõ, egyéni kiválóságaik hatványozódtak az összmunka mámorában, úgy muzsikál-
tak, mint egy csodálatos vonósnégyes. Bakos-Kiss Gábor fényes tenorja ragyog a magas-
ban, de hasonlóan csúcsra járatott energikus játéka. Kis Domonkos Márk termetét meg-
hazudtolva bíbelõdik a kepleri világkép dominóival, Gulyás Balázs minden karakterében át-
ütõen hiteles. Az örök Éva szerepében Molnár Gyöngyi-tõl kapjuk a legszebb pillanatokat,
messze túlmutatva a vidám paródián, a végsõ "Nem kell fiú..."-dalban a Nõ, az Ember igazi
tragédiáit sûritette.
Elsõ helyen kell kiemelnünk Bagó Gizella énekmesteri munkáját, amely immár több, nagy-
szerûen felkészített évfolyamot fémjelez. Minden esetben érzõdik a gondos és kifejezet-
ten egyéni felkészítés, miáltal az ének a színészi munka természetes alkotórészévé válik.
Gyertek hát kicsik és nagyok, erre a fergetegesen komédiázó idõutazásra, biztos, hogy a
Tragédiát is jobban megszeretitek, mint a kötelezõ színházlátogatás alkalmával!
csuti58 2009 márc. 18. - 11:57:15
A közönség díjat nyert elõadást Gulyás Balázs mutatta be.