Színház

Náthán gyermekei

színmű, magyar, 2012., 12 - 16 éves kor között

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

Réges-régen élt egy férfi Keleten, három fia volt, akiket egyformán szeretett. Amikor közeledett a halála, sokat töprengett azon, hogy őseitől örökölt bűvös erejű gyűrűjét melyikükre hagyja. Az apák mindig legkedvesebb fiaikra hagyták, így szállt nemzedékről nemzedékre. Ez a keleti férfi végül úgy döntött, hogy egyik fiának sem kedvez a másik kettő rovására. Titokban csináltatott két teljesen hasonlót, még ő sem tudta megkülönböztetni őket. Magához hívta fiait a halálos ágyához, titokban mindegyiknek átadott egy gyűrűt, majd meghalt. Halála után mindhárom fiú azt hitte, hogy övé a bűvös erejű gyűrű, és mindhárom a ház ura akart lenni.
Melyik az igaz gyűrű? Melyik az igaz hit?
A Náthán gyermekei Lessing: Bölcs Náthánjának újrafogalmazása. Egy 21. századi mese, mely kérlelhetetlen hitvallást tesz a hitek egymás iránti tisztelete, a vallási tolerancia, az emberség mellett. Az 1963-ban született Ulrich Hub sokoldalú művész: színházi szerző, prózaíró, forgatókönyvíró, színész és rendező. Németországban 2009-ben az évad legjobb gyermek- és ifjúsági darabjának járó díjjal tüntették ki.
Az ifjúsági előadáshoz drámapedagógiai foglalkozás is kapcsolódik, melyre az iskolák a Nemzeti Színház közönségszervezésén jelentkezhetnek.

A(z) Nemzeti Színház előadása

Bemutató időpontja:

2012. február 4., Nemzeti Színház

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2012 febr. 05. - 16:36:59 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu
NÁTHÁN GYERMEKEI Gigor Attila Nemzeti Színház
Nem tudjuk, mondana-e valamit a mának Lessing Bölcs Náthán-ja, de biztos, hogy Ulrich Hub igen invenciózusan vezeti fel a hitbéli tolerancia kérdését és egyáltalán nem csak az ifjabb nemzedéknek! Mindannyian súlyos elõítéletekkel vagyunk terhelve, ami talán a vallásokat illetõen a legkisebb, ám a darab tanulságai bátran kiterjeszthetõek a rasszizmus-
ra is. A gazdag jerusalaimi zsidó kereskedõ rémülten tiltja el lányát a tûzvészbõl mentõ keresztes lovagtól, nem csoda, a vitézek hét gyermekét ölték meg.
A szuggesztív szépségû, elragadó kedvességû Martinovics Dorina finom közeledéssel szelidíti a harcokból, vallásból kiábrándult Kurt lovagot /Földi Ádám/, annak békülõ gesztusai azonban visszapattannak a zord apáról. Az ifjú hõs életét a Szultánnak köszönheti, aki a keresztény püspök meggyilkolására próbálja rávenni, vice versa ugyanezt kéri tõle a jézushitû fõpap.
Gigor Attila magabiztos arányérzékkel vezérli a játékot, tiszta értelmezés, kimunkált koncepció, szépen kidolgozott részletek. Daróczi Sándor pompás játéktere sakktábla, em-
bernyi bábokkal, a bástya tetején a szultáni sakktábla, a paraszt ülõkeként szolgál, a futár fejében a püspök kakaslevese fõ... Jelmezei is szellemesek: Náthán fényes plexi-hengerben feszít, a szultán tarka színességét fokozza a sárga sapka felcsapott simlédere, a lány egyszerû ruhája, a fehérpöttyös fekete lábak kontrasztjában lényének égi harmóniáját emeli ki.
Hommage á Milorad Pavic: A Kazár Szótár híres hitvitájára rímel a három vallás képviselõinek szópárbaja. Három Színész-óriás feszül egymásnak: a falánk püspök, Hollósi Frigyes, az emberfejekkel sakkozó Sinkó László és Kulka János, a Bölcs Náthán. Micsoda Triumvirátus! Micsoda játék!!! Didaktikus érvek, csavaros szofizmák, alattomos szúrások, egyre durvább hangnem: "Terrorista!" "Lélekkufár!", "Uzsorás!"..., mely végül nyílt zsidózásba, sõt! cigányozásba csap át.
Külön méltatást érdemel a képeket tagoló kísérõzene, amely hangulatokat fest, érzelme-
ket idéz, történések lezárása, vagy indulatok elõjelzése. A Magyar ünnep-bõl is ismert
Halas Dóri nemcsak énekel, bravúros trükkökkel ott a helyszínen keveri ki a szólamokat
az élõhang manipulálásával. A kezdõ motívumbül ritmmikus kíséret lesz, melyre újabb és újabb szólamokat énekel rá. De használja a taps, a pisszegés, csettintés, cuppogás zörejeit is, bámulatos invencióval épülve a cselekménybe. A püspök-jelenetben valóságos gregorián kórust alkot meg a mennyei szférák hangjaiból, akusztikus kompozíciója meghatározó alapeleme a nagyszerû elõadásnak.
Martinovics Dorina ívelten deklamált tanmeséje aztán lecsillapítja a hit bajnokait, egymás mellett gubbasztva, lassúdad bemozdulásokkal ringatóznak az Üszküdárá török népdal békítõ ritmusára.
Mintha a színház stílusban, nevelésben úttörõ Kolibri Színház-ban lennénk, az elõadást drámapedagógus vezette beszélgetés követi az iskolás kamasz nézõkkel. Mennyire ráférne ez a nagykorúakra is...