Színház

Tizenegy trikó

előadás, 180 perc, magyar, 2009., 13 - 99 éves kor között

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

A fiatalkorú bűnözés és az iskolai erőszak növekedése Magyarországon is aktuális kérdés. Kérdés, hogy az agressziónak milyen szerepe van a történelmünkben, a társadalmunkban, az oktatásban, és hogy mi az egyén felelőssége a társadalmi problémák kezelésében. A kortárs drámairodalom egyik legnagyobb mestere, Edward Bond darabja, a Tizenegy trikó először látható Magyarországon.
A Tizenegy trikó egy fiatal fiú életútját követi az iskolapadtól a hadszíntérig, akire a társadalom szerepeket és ideológiákat kényszerít rá. "A fiú képtelen kommunikálni a körülötte lévő világgal, egy olyan társadalommal, amely tiltja a változást, és a fennálló rend feltétel nélküli elfogadására kényszerít. A gyerek végül agresszióval válaszol az agresszióra, és csak a történet végére sikerül megtalálnia ember mivoltát" - mondja az előadás rendezője, Bethlenfalvy Ádám.

A történet valós eseményeken alapul. 1995. december 8-án halálra késeltek egy 48 éves tanárt egy nyugat-londoni iskola előtt. Egy 15 éves fiút ítéltek el az ügyben, életfogytiglani börtönbüntetést kapott. A fiatalkorú bűnözés és az iskolai erőszak növekedése Magyarországon is aktuális kérdés. 1991 és 1998 között közel duplájára nőtt az elítélt fiatalkorú bűnelkövetők száma, és azóta is ez a növekedés figyelhető meg. De ki a felelős a gyermek vagy a környezete? Hogyan lehet megóvni a felnövekvő generációkat a társadalomban létező káros hatásoktól?

Edward Bond mindig is fontosnak tartotta, hogy a színház megszólítsa a fiatalokat, hiszen őket tartja a jövő, a társadalmi változás letéteményeseinek. "A nyugati társadalmak a választás szabadságában tobzódnak, és eközben képtelenek felismerni, hogy a jövőnk megváltoztatásának egyetlen és igazi forrásai maguk a gyermekeink." ? írja Bond, a kortárs drámairodalom egyik legkiemelkedőbb és egyben legellentmondásosabb figurája. Szerinte csak akkor lesz valódi demokrácia a világban, ha engedjük, hogy gyermekeink szabadon gondolkodjanak, és nem büntetjük meg őket félelmeinktől vezérelve.

Edward Bond az 1990-es évektől - immár 12 éve - főként a színházi nevelés egyik legjelentősebb képviselőjével, a birminghami Big Brummal dolgozik együtt Nagy-Britanniában. Eredetileg számukra írta a Tizenegy trikó című darabot is 1997-ben, amelyet most elsőként mutat be Magyarországon a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ. Nem is csoda, hogy a szerző ilyen szoros kapcsolatba került a színházi neveléssel, amelynek fő célkitűzése, hogy a gyerekek megtanuljanak szabadon gondolkodni önmagukról és a világról.
Bond színházának és gondolkodásának egyébként is fontos eleme, hogy csak úgy lehet változást előidézni a társadalomban, ha az ember megtanul rákérdezni az őt körülvevő világra. Ebben segít maga a színház, mivel Bond szerint rákérdezni igazán dramatikus formában, konkrét szituációkon keresztül lehet. A szituációk sokrétűségre kényszerítenek, nem csupán intellektuálisan, hanem érzelmileg is beszippantanak.

A(z) Kerekasztal Színházi Nevelési Központ előadása

Bemutató időpontja:

Stáblista:

Hozzászólások