A Táp Színház az Utas és holdvilág után új darabbal jelentkezik és nyitja meg a Trafó pandémia utáni szezonját. Mindjárt a virtuális jövőbe ugrunk, merész vízió tárul elénk egy sor erkölcsi kérdéssel. Egy nyomozás, melynek kapcsán eljutunk a felelősség kérdéséig!
A darab a közeljövőben játszódik, amikor is a globalizáció hatásai már teljesen átformálták a világot. A természet szinte teljesen kipusztult, a növények luxuscikknek számítanak, mindent beborít a városok szürkesége. A társadalom színtere az online világ, amelyet Nethernek hívnak. Itt végzik a fiatalok tanulmányaikat, ide járnak szórakozni és sokszor dolgozni is. Ebben a sötét utópiában egyre elterjedtebb az ‘árnnyá’ válás, a fizikai test elhagyása, a teljes átköltözés a Netherbe, ahol mindenki olyan külsőt választhat magának, amilyet akar, az avatárok mögött meghúzódó emberi lények pedig láthatatlanok. A kihallgatások során elhangzó érvek és ellenérvek a modern társadalom igen érzékeny kérdéseit feszegetik: az online, virtuális tér, ahol mindannyian egyre több idő̋t töltünk, mennyire valóságos? Az ott létesült és fenntartott kapcsolatok igaziak? Bűn-e ebben a következmények nélküli világban elkövetett bűntény?
A Menedék egy exkluzív, minden részletében tökéletesen kimunkált világ, itt mindenki anonim avatárként van jelen. A Nether-nyomozók bejuttatnak egy kémet a Menedékbe, Mr Woodnutot, akinek végigkísérhetjük ellentmondásos élményeit és kapcsolatát Irisszel, az egyik kislánnyal. Morris nyomozó célja, hogy megtalálja a Menedék alkotóját, rajta keresztül a Menedéket üzemeltető̋ szervert, hogy egyszer és mindenkorra lekapcsolhassa, és ezzel megszüntethesse. Mi a bűn? Meddig mehet el a fantázia? Mi a fikció határai, a művészet morális korlátja?
Jennifer Hailey kortárs amerikai drámaíró The Nether (Alvilág) c darabját 2013-ban mutatták be Kaliforniában, majd még ugyanabban az évben műsorára tűzte a londoni Royal Court is. Egy évvel korábban pedig ugyanezért a darabért Hailey elnyerte a Susan Smith Blackburn-díjat.
A(z) TÁP Színház előadása
Hozzászólások