Kokkola

tragikomédia, magyar, 2013.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

"Nem értem, hogy nem vagytok képesek felfogni, mi a pláne ebben az üzletben. A lényeg, hogy elvégzünk minden létező munkát, amihez másnak nem fűlik a foga. A fenébe is, ha a pénz érdekelne, nem alapítottam volna céget! Akkor elmentem volna valahova dolgozni. De itt annyira másról van szó..."

Piano Larsson két segédjével és a Gondviselő Bt. buszával járja Kokkolát, hogy ha kell, segítsen. Bárkinek, bármiben. Az ajándék anorákokban a mínusz fokok is kibírhatóak, a Nice presszóban pedig bőven fogy a vodka, amiért mintha senki nem fizetne. Cserébe mindenki részeg és érzékeny. Maura, a tulajdonosnő, Piano barátnőjébe szerelmes. Az anyja, Marja Terttu saját ikertestvérébe, a 60 éves Sakuba, aki pedig tolószékes feleségétől akar gyerek. Maura anyjáért meg a pultos Vili van oda, de annyira, hogy félig fagyott lábával még a kórházból is kiszökik miatta, pedig megesik, hogy a nő bepisil, egyszer ráadásul fókává is változik. Teljes biztonsággal mondhatjuk, hogy a kortárs finn írónő, Leea Klemola darabja egy abszurd agyrém. Ugyanakkor végtelenül empatikus, toleráns és szociális. Akárcsak mi, akik nagyon-nagyon régen a kaposvári színész szak első négy évfolyamában végeztünk. Sok mindent csináltunk már azóta, de ennyire együtt még semmit. Felállásunk önként és fanatikusan vállalt közösségi élmény. Még csak annyit szeretnék mondani, hogy jégtáblák és hal.

A(z) Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis előadása

Bemutató időpontja:

Stáblista

Hozzászólások

FElepHánt 2013 aug. 06. - 12:30:39
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

KOKKOLA  Erdeös Anna Zsámbéki Színházi Bázis

Bizony alaposan tanulmányozni kell az elõzetes ismertetõt, ha el akarunk igazodni kokkolai életkép zavaros emberi viszonylataiban. Mindenki másba szerelmes, a szövevényes hálózat fojtogatásában, alkoholos delíriumba vegetál a krízis-csoport.
Mindennapos elesettségükben segít ugyan Piano, a Gere Dénes Ákos markáns alakításában jótékonykodó BT-fõnök, de az állapotrajz jellemzõi jottányit sem változnak a két felvonás alatt. Leea Klemola abszurdba hajló groteszkje kiköveteli magának a korszerû színjátszást, pszichizõs mütyürözés, karikírozás itt nem célravezetõ, Erdeös Anna igen jól megtalálja a pompás dialógusokat érvényesítõ direkt deklamáció és a szituációk árnyalt érzékelésének egyensúlyát. Mellõzte az életkori kötöttségeket, ezzel is érvényesítve a zsótérien stílus erényeit. Feledtetve a felolvasó-színház kötöttségeit, térben is elevenen mozgatja a szereplõket a néhány szék alkotta színpadon.
A középponti figura, a 60 éves Marja-Terttu-t Kovács Napsugár leginkább figurálisan képes megjeleníteni, némileg halványítva a vágyak és érdekek gyújtópontjában vergõdõ, lelki békéjét talán csak fókává válva megtaláló matriarcha alakját. Ellentmondásos, hogy a hisztérikusan gyermeket akaró, tolószékes feleséget a csak szélsõséges eszközökkel bíró, túlzásokba hevülõ Éry-Kovács Zsanna játssza, míg a szerep nélkül is megkerülhetetlen jelenlétû, karizmatikus sugárzású Szirmai Melinda szinte szóhoz sem jut.
Az embermentõ detoxi-szolgálat famulusaiként, a Kroó Balázs - Hegedûs Barbara páros jeleskedik, utóbbi ukulelés, gitáros kísérete biztos alapja a jeleneteket üdítõen tagoló, kiválóan énekelt sláger-betéteknek. Hallunk grönlandi dalt is, Czene Zsófi, a lényéhez cigány-
virtusnál jobban illõ, érzelmes szelídséggel tálalja a különleges csemegét.
Talán egy picit hosszabb a kelleténél, néhány mozzanat nyugodtan kihúzható, de a tempó és a ritmus mindig adekvát, a rendezõ biztos kézzel fogja össze a produkciót, elõre vetítve egy majdani színházi megvalósítás ígéretes lehetõségét.
Puszta létezésével fémjelzi hitelességét Vízkeleti Zsolt, a gyermeki ragaszkodás kiszolgáltatottja, míg Barsi Márton kiforrott karakterrajzolattal ábrázolja mindkét figuráját. Sapkáját forgatva változik gyengéden törõdõ apává, míg alapállapotban Saku, aki leendõ gyermekétõl félve, sebzett indulattal vágja falhoz a várt apróságot jelképezõ rongybabát.
Maura, a leszbikus gerjedelmekben égõ presszó-tulajdonos Sipos Eszter, aki egy kétszavas mondat briliáns dallamívével is képes szituációt teremteni, akinek egyetlen hangsúlya helyre billent egy bonyolult jelenetet: kivételes szuggesztiójú, lenyûgözõ színpadi jelenség.
Ereös Anna rendezõi bemutatkozása, a méretes kihívás ellenére nagyszerûen sikerült, reméljük, hogy a továbbiakban is a korszerû stílus rögösebb, ám elõrébb mutató útját követi.