Színház

Koldusopera

színmű, magyar, 2015.

Értékelés:

13 szavazatból
Szerinted?

Mi egy bankrablás egy bankalapításhoz képest? - kérdezi Bicska Maxi a Koldusopera végén; és valóban, ma már tudjuk, hogy amit Bicska Maxi és alvilági barátai csinálnak, semmiség ahhoz képest, amit az igazi nagyhalak, a bankok és a nagyvállalkozók művelnek. Hiszen a bankrabló csak egyszer üríti ki a széfet, a bank viszont rendszeresen fosztogatja az embereket...

Szerelem, árulás, koldusmaffia, hatalom, korrupció és persze sok humor - akár a legjobb mai hollywoodi forgatókönyvben, pedig ezt Bertolt Brecht írta 1928-ban, minden idők egyik legszenvedélyesebb és legvonzóbb darabjában. Nem csoda, hogy a Koldusopera pillanatok alatt világsiker lett, köszönhetően Kurt Weill elsöprő zenéjének is. Ez a mű nemcsak kiállta az idő próbáját, de ma még talán aktuálisabb, mint valaha.

Színikritikusok díja 2015 - A legjobb zenés/szórakoztató előadás

A(z) Vígszínház előadása

Bemutató időpontja:

2015. március 14., Vígszínház

Stáblista:

Hozzászólások

vilma.b 2016 máj. 05. - 01:00:58
Elég hosszú:

Elsõsorban meg szeretném említeni, hogy nem olvastam semmilyen korelõzményt, hogy mi alapján készült el a színdarab , stb.
így, mint laikus és mûveletlen nézõ tudok véleményt alkotni. Viszonyítási alapom sincs, hogy összehasonlítsam ezt az elõadást, és rendezést más koldusoperás elõadásokkal, és különösebben magasztos elvárásaim sem voltak a darabbal kapcsolatban. (Persze utána olvastam a storynak és a közönség véleményeknek, így valamiféle rálátásom volt az egészre).

szóval, mint amatõr - és mûveletlen "kritikus", úgy összességében tetszett a darab.
Picit hosszú volt, és elég meleg volt a teremben, így néha-néha éreztem, hogy a közönség a maga módján mocorog egy-egy résznél, hol már lankadt a figyelem. Ilyenkor (mintha tudta volna a rendezõ, hogy mikor vannak ezek a holtpontok) valamiféle interaktivitás történt(a folyosón elsétáltak a színészek), vagy történt valami vicces a színpadon

Ami nagyon tetszett, hogy tényleg színház "szaga" volt az egésznek. Nem csak a színpadon álltak és szerepeltek a színészek, hanem elsétáltak a nézõtéren, néha-néha megszólítottak minket. Lehetett érezni a füstgép szagát, a cigarettáét, ha rágyújtottak, és azt éreztem, hogy valóban egy másik világba csöppentem
Az is tetszett benne, hogy akárhányszor elragadott volna a darab, egy-egy "geg" erejéig a rendezõ visszahúzott a valóságba, és jelezte, hogy egy színházi darabot nézünk (nem spoilerezek), de mókás volt, mikor a "backstage-bõl" az színházi háttérmunkás elõjött és.... :)



Inkább musical-nek mondanám a darabot, mint "hagyományos" színdarabnak, mert elég sok éneklõs rész volt benne. Magyarul énekeltek, legtöbbször érthetõ volt minden, zenei érzékem nincs, így fogalmam sincs, hogy ki mennyire énekelt jól.
A hangeffektek találóak voltak, és mindig nagyon pontosak. A zenék tetszettek, a zenekar elég jól "tolta".


Olvastam mások véleményét a mûvel kapcsolatban, és vannak dolgok amikkel egyetértek. Volt benne néhány olyan jelenet/rész, ami zavarba-ejtõ volt, már-már provokatív. Kicsit szemérmesebbeknél valószínûleg kiverte volna a biztosítékot..
én is kicsit ledöbbentem (nem volt igazi szex, de hát na!) és volt benne egy kis erõszak is (ami nyilván kihagyhatatlan).


A story érthetõ volt teljesen. Nem volt gond a megértésével (vannak darabok, ahol rendesen káosz uralkodik, hogy "akkor most ki -kicsoda" - legalábbis nálam). A díszlet elég minimál volt, nem arra mentek, hogy az vigye a darabot. Nem is történt különösebben díszlet csere, valószínûleg okkal, de így sem jelentett gondot, hogy melyik jelenet hol játszódik (lakás, rendõrség, börtön, stb)


A darab nyelvezete szerintem helytálló volt. A szóhasználatok, és kifejezések teljesen beleillettek a szereplõk életébe (gengszer gengszteres beszélt, és nem úgy, mint egy orvos). Voltak benne csúnya szavak (fasz, kurva, ribanc, stb), amik nálam súrolták a "túl sok" és "még belefér" határt. Ezek amúgy legtöbbször humoros szövegkontextusban jelentek meg.


Politikai vonatkoztatásokat én személy szerint nem láttam annyira bele, mint amiket olvastam a neten (többek között: itt). Valószínû azért, mert én nem úgy néztem a darabot, mint aki ilyeneket bele akar látni.
Persze a vége felé van néhány monológ, amiket szerintem mindenki felfog, de hogy ki mit és milyen mögöttes dolgot lát bele, az szerintem egyén függõ inkább.


A színészek játéka jó volt, a szereposztás is szerintem rendben volt.
Végszóként: Nekem tetszett a darab, voltak benne humoros részek, a sztori teljesen lineáris volt - és érthetõ. Néhol magával ragadott, és mégis a földön tartott azzal, hogy a rendezõ éreztette velem - a Nézõvel, hogy egy színházban vagyunk, és egy színdarabot nézünk, amit nem kell túl komolyan venni. Szórakoztató és kellemes kikapcsolódás, egyfajta musicales paródia ötvözve provokatívabb jelenetekkel.
vilma.b 2016 máj. 05. - 00:47:01
aaa
9/10
Sophie_Western 2016 jan. 13. - 10:41:57 9/10
Lehetett volna rövidebb, de szórakoztató, élvezhetõ elõadás. És most már tudjuk, mi az a brechti elidegenítõ színház.
szonya1 2015 máj. 24. - 14:20:38
Üdv, ED! :) Köszi, minden rendben velem, csak eléggé elfoglalt vagyok még mostanában is.

A Földrengés az Albee-tól függetlenül került a jövõ évi tervbe. Liz T. utódaként Börcsök Enikõ is szóba jöhet. Felmerült a közelmúltban, hogy egy másik játszóhelyen õ lenne Martha, ki tudja, lehet, hogy onnan jött az ötlet, hogy bemutassák a Pesti Színházban.

A következõ évad nem éppen zökkenõmentesen indul a Vígszínházban, elég sok színész tervezi (fõleg férfiak), hogy más színházhoz szerzõdnek vagy szabadúszók lesznek. Ez nyilván nem könnyíti meg a tervezést.
offtopic
Edmond Dantes 2015 máj. 24. - 12:27:47
Semelyik színházban nincs "minden" rendben. Ahogy gyerekkoromban otthon hallottam: "...végén csattan az ostor, a színház nem kolostor!"...ennek a rigmusnak állítólag van egy csúnyább változata is, de én ezt ismerem. Nekem ez azt jelenti h a színház (is) "veszélyes üzem", ahol bizony nincs mindig minden rendben. Valszeg a "kolostorban" sem, csak onnan kevesebb hír szivárog ki, oda kevesebben járnak és oda kevesebben figyelnek, a színházra/ba viszont szerencsére még odafigyelnek és járnak is = ezért jobban látszanak-hallatszanak az esetleges "üzemzavarok".
Edmond Dantes 2015 máj. 24. - 12:20:49
Neked is (Bernhardiban), Szonyának is megírtam, miért csúszhat a Fejes sztem. Albee is lehet h egyeztetési problémák miatt marad el/halasztódik. Az angol újdonság akár még érdekes(ebb) is lehet, az Albee-"csontot" úgyis sokszor, sok helyen (le)rágják...
Eszenyi: biztos vagyok benne h marad ideje a Szt István körútra (és a Váci utcára) is :-)
Khellék pedig sok helyen fontos kellék(ek) :-) bocs a szóviccért, biztosan mások is elsütik, gyarló vagyok.
Edmond Dantes 2015 máj. 24. - 12:11:57
Kedves szonya, welcome back ismét :-) remélem jól vagy, csak errefelé megritkultál :-(

Vígmajálison csak "átfutottam", szórólapot nem is láttam, csak az online "felületet", de tényleg, mintha pár hete az egyik elõadás (Julius Caesar? Koldusopera?) elõtt még "kitáblázták" volna az Albee-t = a foyerban széthintett kartontáblákra írták ki a jövõ évad várható premierjeit. Fölteszem, Eszenyi (és talán Stohl?) játszotta volna a "fõházaspárt". Talán ahelyett (is) lesz az angol újdonság. Stohlról uazt írtam a Bernhardi-ügy topikban mint te ld ott: "Stohl (akit igen nagyra tartok) sztem már kissé koros lett volna a szerephez."
szonya1 2015 máj. 23. - 21:15:49
Bocs, az elõbb pontatlanul fogalmaztam, Khell többször is dolgozott már ott, csak a jelenleg futó darabok közül háromban volt õ a díszlettervezõ. De tekintve, hogy elég hosszú a repertoáron lévõ elõadások listája, ez akkor sem sok szerintem.
szonya1 2015 máj. 23. - 21:09:40
Albee darabját még a Vígmajálison is meghirdette Eszenyi, de arról ott sem volt szó, hogy ki rendezné, ez az infó a szórólapjukból is hiányzik. Az összes többi új bemutató esetében lehet tudni, hogy kik rendezik õket. Ezután azonban a Vígszínház honlapjáról teljesen eltûnt ez a darab a jövõ évi tervbõl.

A Jó estét nyár próbáit már elkezdték Stohllal, júniusra be is terveztek két elõadást, de Stohl végül visszaadta a szerepet. Pontosan nem tudni mi történt, de könnyen lehet, hogy már túl idõsnek érezte magát a Fiú szerepére. Helyette Wunderlich József fog játszani, akit azt hiszem, le is szerzõdtettek a színházhoz.

Khell Csörsz eddig háromszor dolgozott a Vígszínházban. Ez talán nem olyan sok.
offtopic
Edmond Dantes 2015 máj. 23. - 16:19:18
off
Tényleg csak pár korrekció.

Többször írtam már: nem vagyok Mohácsi-fan. Imént írtam be Buborékok-topikba, amit õ rendezett, ld.ott. Napi aktuál abban alig, kilóra viszont a produkció sok. Istenítélet: meglátjuk, mit kezd vele. Színpadon sosem láttam, csak a filmet: http://www.port.hu/a_salemi_boszorkanyok_the_crucible/pls/w/films.film_page?i_film_id=2162

Khell(ék) évtizedek óta alkotótársa(i) rendezõknek, Ascherrel az élen. Mit csinál(nak) Khell(ék) a Vígben?

Földrengés: benézted! Írója: http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Bartlett_%28playwright%29 nem türkmén, a darab ez: http://en.wikipedia.org/wiki/Earthquakes_in_London nem hangzik elsõre rosszul és keleti nyitás ide vagy oda, jó (lenne) végre jó kortárs "nyugati" darabokat látni :-)

wikipédia: "A velencei kalmár Shylockja egy bosszúálló zsidó pénzkölcsönzõ portréja; bár a komédia korabeli nézeteket tükröz, ma már gyakran sértõ hatást vált ki a modern hallgatóságban." Idézet vége. Ez a mû Shakespeare antiszemita "gyöngyszemének" számít. Ennyit a sajnálkozásról...

Albee-t viszont nem látok a bemutatók között.
szonya1 2015 máj. 23. - 14:20:32
Az Albee darabból lehet, hogy nem lesz semmi. Az eredeti Össztáncot szerintem kár volt levenni, azt nagyon szerettem, igazi sikerdarab volt. Ez a felújítás engem is kevésbé érdekel. Az Ózt betenni bérletes elõadásnak marhaság. Csak elveszi az ember kedvét attól, hogy bérletet vegyen. Mohácsi tavaly már rendezett volna itt (Iván, a rettentõ), nem tudom, az miért hiúsult meg.
Edmond Dantes 2015 máj. 20. - 15:55:13
Most látom, ide is beírtad ugyanazt, amit A Bernhardi-ügyhöz...ha hamarabb látom, itt válaszolok erre, mert itt kevésbé "off" mint amott :)
Edmond Dantes 2015 máj. 14. - 11:05:17
Valahogy az az érzésem, Brecht tézisdarabja is olyan mint a poéta Heltai aranyos versében:
http://erzeseim.blogspot.hu/2008/02/heltai-jen-potasors.html
amint utolsó sorában áll: "...S megvette mindenki a könyvét, De nem olvasta senkisem...."
Olvastuk-olvassuk Brecht Koldusoperáját? Olvastuk-olvassuk a darab elõzményét-õsváltozatát, Gay mûvét? Aligha. Annyi tudható róla h szatíra, paródia, amely - mint minden "rendes" színmû!!- saját korát, annak visszásságait gúnyolta ki, állította pellengérre. Ezt tette Brecht is, 200 évvel a Gay-mû keletkezése után. Londoni környezet, de kétségtelenül Brecht korának Németországáról és Németországának szól. Ez is paródia, az eredeti, Gay-féle paródiának (ún. ballad operának) 20. szd.-ba átültetett változata.

Amit pedig 2015 Vígszínházában látunk: szintén paródia, vagyis paródia paródiájának paródiája, persziflázsa. Nem több, nem kevesebb. Hatalom, hatalommal való visszaélés, hatalmi összefonódások, bûn(özés), gazdagok-szegények, koldusok-kolduskirályok, koldusok és "királyok" (itt "miniszterelnök") feloldhatatlan ellentéte és még sorolhatnánk: ezeket jelenítette meg Gay is, Brecht is az eléggé soványka, horribile dictu, butácska történetben, ahol a deus ex machina jóvoltából végül mindenki mindent "megúsz". Engem Bodóék= Szputnyik és a Víg közös vállalkozása meggyõzött: ezt itt és most így kell(ett) csinálni. Lehet más megközelítése is, de ez is életképes, jogos...és a számtalan geg, ötlet, poénáradat,a sokmozgásos kivitelezés fogyaszthatóbbá teszi Gay/Brecht száraz-fonnyadt, avasodó mûvét. A Szputnyik "kórusa", köszönhetõen Duda Éva koreográfiájának is, jól teljesít és a társulat remélhetõleg feltámad szebb idõkben. A Víges "szólisták" közül Mészáros Máté már alkati adottságaival is ráerõsít képzetünkre: többszörözött paródiát látunk. Pocakos, anti-amorózó Bicska Maxija hibátlanul illeszkedik a rendezõi koncepcióba. Hegedûs D. és Börcsök nagyon jó mint Peachum-házaspár, Petõ Kata pedig kaposvári és független színházi évei után gond és látható lámpaláz nélkül tölti ki Polly szerepét és tölti be a Vígszínház nagy tereit. Mellette halványabb Járó Zsuzsa és Réti Adrienn. Jó Hajduk Károly mint rendõrfõnök, a Dinyés Dániel vezette zenekar is fülbe mászik :)

Politika, aktualizálás, Gay ill Brecht korának mába ültetése, mába hangszerelése: elkerülhetetlen. Bodó Viktor produkciójában szükséges és elégséges mennyiségben és minõségben történt meg.
1/10
berger19 2015 máj. 11. - 10:27:13 1/10
Rendkívül csalódott vagyok, mert a csapból is folyó aktuálpolitika nélkül már sehol nem lehet meg az ember??!!
Könyörgök mindenkinek Brecht társadalomkritikájába olcsó és hatásvadász megoldásokkal való megerõszakolása pont a szerzõ nézetei elferdítése. Brecht (aki a mû születésekor szimpatizált a marxista nézetekkel) nem jobb- és baloldalról, áttételesen nem FIDESZ és MSZP-rõl írt, hanem egységesen kizsákmányolókról és kizsákmányoltakról.

Aki aktuálpolitikáról szóló darabbal szeretné tölteni feltöltõdére szánt idejét, annak ajánlom Alföldi, Igenis, miniszterelnök úr! komédiája amely nem árul zsákbamacskát, nem ver át. Ezzel szemben én itt a darabban nem ezt szerettem volna látni.

Sajnos meg kell említenem a rendkívül pocsék hangosítást, mivel a jobb oldal szélén a 7. sorban gyakran érhetetlen volt a szöveg, pedig nincs gond a hallásommal.

A színészek játéka mindezek ellenére nagyszerû volt!
Edmond Dantes 2015 máj. 02. - 12:12:40
Kedves kiss.hektor16!
Nem!
S e m m i t nem semmisítek meg, csak emlékeztettelek a TE SAJÁT korábbi beírásodra Revizor-topikban. Nem becsülted nagyra Bodót ott
s e m, ellenkezõleg és nem(igen) várhattál tõle mást a Koldusoperában. Következetes rendezõnek van egy kialakult világképe, értékrendje, ami változhat olykor, de amíg nem változik, addig azt közvetíti. Ezt teszi Bodó is ezek szt, de a Koldusoperáját még nem láttam=nem tudok véleményt írni róla. Ha megnézem, fogok. Revizorról írtam ld ott: http://forum.port.hu/viewtopic.php?topic_id=55234 / 42-es hsz. Ott sem semmisítettem meg semmit, sõt!...elolvasásra ajánlom. Üdv.
offtopic
Trombi 2015 máj. 01. - 18:07:25
De jó, hogy most indulok megnézni!!!!! EQzzqel együtt pláne teqtzeqni fog :) Ötüljenek fasiszta tolvajék, hogy ennyivel megússzák... Maga menjen általuk preferált színházakba, sok olyan van, ez a mûvészet, nem Önnek való!
Edmond Dantes 2015 máj. 01. - 13:16:39
Ezt most komolyan írod? "Ha tudtam volna, hogy mire megyek akkor ki is hagytam volna!" PONTOSAN TUDTAD, mire mész.
Meg:"...az amúgy általam is nagyra becsült Bodó Viktor rendezésében." Nagyra becsülöd, miután hasonló "érvekkel" szétsavaztad Bodó Víges Revizor-rendezését is. Akad(nak) még kiforrott szemléletû, következetes rendezõ(k) pl Bodó. (nem K.I.-re gondolok!!) Mire is számítottál akkor? Sztem egyszerûbb (lenne) azt írni h Bodó világképe eltér a tiédtõl, nemcsak a Koldusoperában és A revizorban, hanem úgy általában.
Én mindenesetre nem szeretnék az általad hülyének nézettek körébe tartozni.
kissmekate 2015 ápr. 30. - 09:12:06
9/10
jooasszony 2015 márc. 18. - 23:23:19 9/10
Tetszett. Bodó Viktor rendezése nagyon erõs, hamisítatlan epikus színházat csinál, Brecht minden fogását alkalmazza. Isteniek mind a víges , mind pedig a szputnyikos színészek. Rengeteg a kikacsintás, de egyik sem eltúlzott vagy fölösleges. A zenekar jól szólt, Weill muzsikája nagyon átjött. Kihagyhatatlan!!!!!