És győzni, hol nem győztek még.
A bánatot eltűrni némán,
Ott járni, hol nem jártak még.
A vágyad nem elérhető,
De látod a távoli célt.
A lélek, csak az segít tovább.
Megnyílik a csillagos éj.
Dale Wasserman világhírű musicalje Don Miguel de Cervantesről szól, a Cervantes regényéből átemelt jelenetek inkább csak alátámasztják az író köré felépített világot, s e keretjáték egyrészt megkettőzi, másrészt néhol kontrasztot állítva okosan árnyalja az alaptémát. Cervantesnél egyértelműen Don Quijote La Mancha lovagja, Wasserman azonban címadó hősnek magát Cervantest választotta. A keretjáték tehát: Don Miguel de Cervantest a spanyol inkvizíció elé vezetik, tárgyalására egy börtönben, rablók és gyilkosok között vár. A rabok szintén törvényszéket ülnek fölötte, ahol meg kell védenie magát, s meg kell mentenie a kóbor lovagról szóló regényét, hogy tűzbe ne vessék. Úgy dönt, szolgájával együtt eljátssza a történetet, s megnyeri a rabokat a közös játékra. Díszletet, kellékeket, jelmezeket rögtönöznek, s innentől megelevenednek az elmés és nemes Don Quijote de La Mancha kalandjai, s a börtön lakói egyre nagyobb lelkesedéssel játsszák a nagy játékot, a színház és a történet megérinti őket. A börtön valósága, a rabok maradék életének kérdései, az inkvizíció kegyetlenségének fenyegető érzete kezd összemosódni a hőstettekkel, a bolond(os) idealista álmaival, eszméinek idejétmúltságával, fájó hiányával és szükségességével. Don Quijote és Don Miguel közül ki bolondabb, ki bátrabb, ki nemesebb, már nem lehet eldönteni, mindketten be akarnak lopni ebbe a sötét világba egy szikra reményt. Talán sikerül... ha marad még idő, mielőtt Cervantesnek meg kell jelennie az inkvizíció előtt.
A La Mancha lovagja (Man Of La Mancha) című musical a Washington Square Színházból indult világhódító útjára 1965. november 22-én, s játszási sorozatát a 2328. előadás után fejezte be. Dale Wassermann, a szövegkönyv írója Cervantes közismert történetének feldolgozását eredetileg televíziós játéknak szánta. Az ősbemutató későbbi rendezője, Albert Marre sokat segített a szerzőnek, de az"i"-re a pontot a komponista, Mitch Leigh tette fel nagyszerű dalaival, melyeknek szövegét Joe Darion írta. Leigh odáig csak reklámdalok komponálására fecsérelte tehetségét és Darion is csak egyetlen - bukott - darabbal tette le a névjegyét.
A La Mancha lovagja keretjátékot és azon belül egy régi fogást használt fel: "a színház a színházban"-t, de ezt Wassermann különleges feszültséggel töltötte meg azáltal, hogy itt a játékon belül eljátszott színielőadás sikerének tétje: a főszerepet játszó író és komédiás, Cervantes számára még a saját életénél is fontosabb. Hisz maga a mű: a kóbor lovag történetének kézirata veszhet el a játék kudarca esetén. Ráadásul mindez az inkvizíció félelmetes börtönében zajlik, ahol veszedelmes bűnözők hada veszi körbe az írót és szolgáját, élükön a Kormányzónak nevezett zord bandafőnőkkel. Az ő jóindulatukat kell megnyernie a rögtönzött előadásnak, melyben Cervantes lesz Don Quijote, a szolgája játssza a hűséges és locsi-fecsi Sancho Panzát, és a rabok közül kerül ki a történet összes többi szereplője.
A(z) Csiky Gergely Színház előadása
Hozzászólások