Napjaink egyik legöntörvényűbb, legprovokatívabb alkotója, az irodalmi Nobel-díjjal is kitüntetett Elfriede Jelinek frissen bemutatott drámájában a borzalmak analízisét írta meg. A dráma alcíme Bunuel híres filmjére utal, melynek szereplői szintén egy zártkörű mulatság résztvevői, akik kénytelenek döbbenten nyugtázni, hogy nem tudják elhagyni a kastélyt. Jelinek darabjának felépítése a görög drámák szerkezetét idézi meg: az éjszaka eseményei nem a színen, hanem a történtekről beszámoló öt hírnök szavain keresztül elevenednek meg. Noha a náci múlt osztrák feldolgozásával szemben közismerten kritikus Jelinek nem pusztán a történelmi tragédiáról, hanem az elembertelenedés botrányáról ír, művének konkrét vonatkozásai is nyilvánvalóak. A bemutatóra nem Ausztriában került sor, hanem a Hitler hatalomra jutásában egykor oly fontos szerepet játszó Münchenben, ahol a Jossi Wieler rendezte előadás az elmúlt évad egyik kiemelkedően fontos eseménye lett.
A(z) Thália Színház előadása
Hozzászólások