Az oktatásban keletkezett károk csak évtizedek után mutatkoznak, és helyrehozásukhoz újabb emberöltők kellenek. Ez már olyan hosszú idő, hogy nem engedhetünk meg magunknak hibát.
Megmondom én pontosan, percre pontosan, hogy meddig szabad utálni a tanárokat, és mikor illik abbahagyni. Legkésőbb az érettségi banketten, amikor az ofő, a matektanár, az angoltanár stb. koccintásra nyújtja a poharát, gratulál a vizsgákhoz, a bizonyítványhoz, és egy cseppnyit megilletődve a helyzettől (hiszen aki vele szemben áll, az előbb még gyerek volt, most pedig már felnőtt), vérmérsékletétől függően talán a tegeződést is felajánlja. Koccannak a poharak, szervusz, szervusz, a diáknak pedig nem áll a szájára a tegeződés, szokja még, kuncog rajta magában vagy félhangosan, de abban a pillanatban – legalább akkor, ha előbb nem! – immár azt is tudja, hogy a tanár nem szemét, nem mocsok, nem utálatos. Nem az, aki bevágta neki a karót, aki fegyelmit írt be, mert betört az ablak. A tanár: ember, és ezért a pillanatért dolgozott, hogy a diákjának meglegyen az érettségi, mehessen egyetemre, főiskolára, tanfolyamra vagy a munkaerőpiacra. A tanár: valamikor maga is tanult. A tanár: dolgozó, aki családot tart el, gyereket szül, munka után bevásárol, főz, mos, autót szerel, adóügyeket intéz. A tanár: neki sem egyszerű ebben az oktatási rendszerben. A tanár: nem csupán csavar a gépezetben, eldobható, kicserélhető. Duplán igaz rá, amit Jung mond az emberről: nem állhatja az értelmetlen, jelentés nélküli életet, hiszen másokat tanítani – ennél aligha van alapvetőbb emberi feladat.
Legalább ekkor, a pezsgőspohár koccanása után illik abbahagyni a pedagógusok cinkelését.
Azért jut mindez eszembe, mert január 31-én kétórás sztrájkra készülnek a pedagógusok. Gyakorlatban ez így néz ki: ezen a hétfőn az első két tanóra elmarad, arra kérik a szülőket, hogy lehetőség szerint csak a harmadik órára vigyék/küldjék be a gyerekeket, de ha ez nem lehetséges, felügyeletet biztosítanak a sztrájk alatt. A pedagógusoknak nincsen erős szakszervezetük, ha sztrájkolnak, nem áll le a nemzetközi kereskedelem, nem fogynak ki a boltok áruból, nem apad el a vízcsap.
A pedagógusok hiánya és meg-nem-becsültsége csak évtizedekkel később érezteti a hatását,
amikor elhülyül az ország, a szövegértés luxus lesz, a józan gondolkodás ritka, mint a fehér holló, az állampolgár pedig szűklátókörű és könnyen megvezethető, és a legegyszerűbb és legaljasabb politikai eszközök is működnek nála. Akkor derül ki, hogy mi is ez a pótolhatatlan munka. És vice versa: az oktatásban keletkező károkat helyrehozni is csak évtizedek – emberöltők – alatt lehet.
A tanári sztrájkra küldött válaszában az Emberi Erőforrások Minisztériuma nem igyekszik szellemes vagy békülékeny lenni, viszont az itthon különösen erős pedagógusellenességre apellál. Azt írják, a sztrájk csak „a baloldal kampányakciója”, és „a baloldal minden választási kampányban dróton rángatja a pedagógus szakszervezeteket és politikai akciókra veszi rá őket”. Az Emmi szerint a pedagógusok „a Gyurcsány-párt” megbízásából csinálják, amit csinálnak, és csak a zavarkeltés a céljuk.
Véletlen lenne a válasz hangneme, és csak egy faragatlan csinovnyik kapott túl nagy lendületet? Ugyan már! Cinikus válaszában az Emmi felmérte, hogy
mi a tanár értéke a mai társadalomban: nulla.
Legtöbbek szemében a tanár semmirekellő, mert nem kell dolgoznia nyáron, gyenge, mert 160 ezer forintos kezdőfizetéssel ki lehet szúrni a szemét, és egy szava sincs abban, hogy milyen tankönyvből, milyen ütemben tanítsa a saját diákjait. Sokak szemében a tanár még mindig az az idegesítő pióca, akinek az iskolapadból látta. Aki leckét ad hétvégére, aki nem adja meg a 2,4-es átlagra a 3-ast.
Ez az, amit legkésőbb azon a bizonyos érettségi banketten ki kellett volna nőni. (Csak zárójeles, naiv gondolat: és milyen jó lenne az az oktatási rendszer, ami nem ugraszt egymásnak diákokat, tanárokat és szülőket.) Én arra várok, hogy amikor a minisztérium „baloldali” áskálódásnak írja le a tanárok megmozdulását, a jobboldaliak álljanak fel először, és szögezzék le, hogy a tanárok jóléte az ő érdekük is. És fordítva is, függetlenül attól, hogy ki van kormányon és ki ellenzékben. És amikor a minisztérium pártpolitikai felhangot tulajdonít minden szakszervezeti követelésnek, kérjük ki magunknak, hogy az oktatás politikai kérdés lenne!
Hiszen ki az a hülye, aki ha éhes, hagyja magát meggyőzni, hogy pusztán a másik politikai oldal hangulatkeltése miatt érzi üresnek a gyomrát?
A közoktatás nem elégséges állapota nem most érezteti hatását, hanem majd 20-30-40 év múlva, amikor a jövő generációi eldöntik, hogy a hiénákra vagy az oroszlánokra, a légszennyezésre vagy a tiszta levegőre, fákra vagy betontömbökre, észszerűségre vagy eszetlenségre szavazzanak majd.