Életstílusról, etikettről és a siker mibenlétéről írt önfejlesztő könyvében a luxusszakértő, Pécsi Balázs
Nehéz olyan kiadványt találni – akár itthon, akár külföldön keresnénk a könyvesboltok polcain –, amely holisztikusan próbálja feltárni, mi minden is kell a sikerhez, a feljebb jutáshoz a társadalmi ranglétrán. Pécsi Balázs több mint másfél évtizede kutatja a témát, szerkesztő-újságírói munkája révén a társasági elit és a luxus világába ad mélyebb betekintést. Első, Stílusgourmand című könyvében arra keresi a választ, hogy mit tehetünk azért, hogy dinamikusan haladjunk előre, és hogyan tud ebben segíteni az, ahogy öltözködünk, dekoráljuk az otthonunkat, étkezünk, utazunk vagy viselkedünk.
Etikettkönyv? Stílustanácsadás? Lakberendezési vagy gasztronómiai gyorstalpaló? Egyik sem, és egy kicsit mindegyik. Pécsi Balázs luxus szakértő szerint az előmenetelhez elengedhetetlen, hogy az ember otthon legyen ezekben a témákban. A divat, a lakberendezés és a gasztronómia olyan kommunikációs kódok sorozata, amelyek együtt egy külön nyelvet adnak ki, amelyet nem mindenki beszél. Vannak azonban olyan élethelyzetek, amikor az embernek olyan asztalhoz kell leülnie, ahol a társaság többi tagja elsajátította ezt a fajta kommunikációt. Pécsi Balázs Stílusgourmand című önfejlesztő könyve abban szeretne segíteni az olvasónak, hogy alapszinten megismerje a stílusos élet nyelvét, és sikeresen vegye az akadályokat a különböző élethelyzetekben.
A kézikönyv olvasmányos stílusban és gazdag illusztrációval 80 fejezeten keresztül próbálja mindazt a tudást átadni, amelyet a szerző másfél évtized alatt összegyűjtött a legfelsőbb körökben megfordulva, illetve luxus kiadványok szerkesztését és luxusmárkák kommunikációját irányítva. A fejezeteket tippekre tagolta a luxus szakértő, hogy könnyebben rögzüljenek az intelmek és javaslatok, egyúttal arra bátorítva a témával ismerkedőt, hogy ne egy szuszra próbálja magáévá tenni az olvasottakat. A fejezetekben számos tanácsot kapunk arra nézve, hogy mit viseljünk, és mit ne, ha elegáns hölgyek vagy urak szeretnénk lenni.
A magazin fotózások alkalmával sztárokat öltöztető, egykor stylistként dolgozó szakember tömören és lényegre törően veszi végig így a főbb ruhadarabokat és dresszkódokat, de a hagyományos stílustanácsadó könyvekhez képest új kérdéseket is igyekszik megválaszolni a témában. A reprezentációnak azonban nemcsak a kinézet, hanem a lakberendezés is fontos eszköze. Több mint egy évtizedes enteriőr stylist praxisa alatt számos olyan hibát fedezett fel a magyar elit otthonaiban, amelyek kijavítására most ezen oldalakon tesz kísérletet. Szó van itt súlyos bakikról és arról is, pár fogással hogyan lehet olyan otthonunk, mint amilyet a magazinokban látunk. Életstílusunk harmadik nagy tükre pedig a kulinária. Pécsi Balázs könyvében betekintést kapunk a gourmet ételek világába is, legyenek azok franciás desszertek vagy rákfélék – de az osztriga kóstolás helyes mikéntjét is könnyűszerrel elsajátíthatjuk. A szerző számos témára kitér a fentieken túl, például arra, milyen desztinációkon stílusos forgolódnunk, hogyan viselkedjünk illően a legelegánsabb hotelekben is, mit viseljünk egy szafari alkalmával, vagy hogyan kérjük a legpatinásabb pezsgőpincészetek tételeit a sommelier-től. Mindez a tudás persze, mit sem ér akkor, ha nem vagyunk birtokában a jó modor praktikáinak. Hogyan és miként illik különböző élethelyzetekben megnyilvánulni, másokat megszólítani, azaz hogyan tudjuk egy pallérozott ember benyomását kelteni. A könyv ugyanakkor arra is felvértez bennünket, hogy mit tehetünk akkor, amikor valaki mindezt csak tetteti magáról: a szerző közkedvelt cikksorozatának új feldolgozása, az álgazdagok világa is helyet kapott az oldalakon.
A Stílusgourmand elolvasása után egészen biztos, hogy egy kissé emeltebb fővel járunk majd az utcán és nagyobb önbizalommal ülünk végig egy üzleti tárgyalást, egy céges vacsorát vagy az első randevút. Hiszen egy új helyzethez és környezethez való alkalmazkodást pont ugyanúgy tanulni kell, mint bármi egyebet az életben. E könyv ehhez egy jó mankó kezdőknek és akár haladóknak is, egy időtakarékos eszköz, amellyel akár napról napra fejlesztheti, képezheti az ember önmagát, átformálva a nézőpontját egy cipő, díszpárna vagy sütemény kiválasztását vagy mások viselkedésének megítélését illetően.
Pécsi Balázs , szerkesztő-újságíró. 1988-ban született Budapesten, felsőfokú tanulmányait a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karán végezte, ahol a szabad bölcsészet szakon belül kommunikáció- és médiatudományt, valamint magyar irodalmat és nyelvészetet hallgatott. Több mint 15 éve dolgozik a médiában, különböző életmód magazinoknál töltött be rovatvezetői, szerkesztői, művészeti vezetői, főszerkesztő-helyettesi és főszerkesztői pozíciókat. Kiemelt szakterületei a luxus női és férfi divat, a lakberendezés és a gasztronómia. Többek közt operatív vezetője volt a Polgári Otthon és a Gentlemen’s CHOICE magazinoknak, valamint enteriőr stylistja és állandó munkatársa a Lakáskultúrának. Több luxusmárkánál is ellátott PR- és marketing vezetői feladatokat, így Közép-Ázsia legnagyobb luxus konszernjének megbízásából az S.T. Dupont francia luxus manufaktúra kelet-közép-európai régiós képviseleténél is. 2018-ban indította el nagy sikerű társasági és luxus blogját, a The Gentleman’s Review-t. 2023-tól a Kempinski Hotel Corvinus luxusszálloda budapesti kurátora is egyúttal.