Sokkal többször fordul elő, mint gondolnánk, hogy két ember Ádám- vagy Éva-kosztümben essen egymásnak. Mutatjuk a leghíresebb példákat.
Tele a filmtörténet emlékezetesnél emlékezetesebb fizikai összecsapásokkal a harcművészfilmek precízen megkoreografált ütközeteitől a spontánabb hajtépésekig. Az igazi elszántságot, szenvedélyt vagy elkeseredettséget azonban nem a minél több fegyver vagy harci öltözet jelzi, hanem éppen ellenkezőleg, a teljes lecsupaszítottság. Aki úgy harcol, hogy szó szerint teljesen kivetkőzik magából, az jelzi a másiknak, hogy nem érdeklik a konvenciók, a szabályok, egyszerűen csak engedelmeskedik egy primitív, ősi ösztönnek, és nincs vesztenivalója.
Persze amilyen meghökkentő is lehet a meztelenül birkózók látványa, annyira könnyen fordulhat át komikumba is, ezért a vígjátékokban is találkozni hasonló pillanatokkal. Listánkba mindkét kategóriából válogattunk.
Szerelmes asszonyok (1969)
Ken Russell filmjében nem szerelmes asszonyok, hanem két barát esik egymásnak. A történet két párról szól, akik közös nászútra mennek Svájcba. A vakáció bizarr fordulatot vesz, amikor Rupert (Alan Bates) és Gerald (Oliver Reed) egy kandalló fénye által megvilágított elegáns szobában udvarias beszélgetést folytatnak arról, hogy milyen terápiás hatása van annak, ha a frusztrációnkat azzal vezetjük le, hogy megütünk valamit. Innen jön az ötlet, hogy vetkőzzenek le és birkóznak egymással.
Ezután egy egyáltalán nem udvarias küzdelem kezdődik, de minél keményebbé válik a verekedés, annál jobban élvezik mindketten. Miután Rupert és Gerald elfárad, egymás mellé fekszenek a földre, és úgy folytatják a beszélgetést, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy régi cimborák néha meztelenül verekszenek egymással. A listán szereplő legtöbb hasonló jelenet nem a homoerotikáról szól, Russell viszont leüti ezt a ziccert is.
Szex és düh (1973)
A Meidzsi-korszak idején játszódó filmben a kislány Ocho kénytelen végignézni, ahogy meggyilkolják az apját. Húsz évvel később a lány ügyes szerencsejátékossá, tolvajjá és kardforgatóvá vált, és készen áll rá, hogy megbosszulja apját.
A Lady Snowblood mellett Norifumi Suzuki erotikus thrillere is megihlette Tarantinót, amit a Kill Bill hóban játszódó harcjelenete is bizonyít. Az amerikai rendező viszont nem írt Uma Thurmannek olyan jelenetet, amiben meztelenül, egy szál karddal kellett volna kiállni tucatnyi férfi ellen. A Szex és düh hírhedt zárójelenetében azonban megkapjuk ezt is: az Ochót alakító Reiko Ike egy fürdőházban harcol meztelenül a jakuza tagjai ellen.
Holtpont (1991)
A szörfös bankrablókról szóló filmben akad jó pár váratlan pillanat, de egyik sem olyan meghökkentő, mint amikor a Keanu Reeves által alakított FBI-ügynök fenekét egy teljesen bekattant meztelen nő rúgja szét. Az incidensre az 53. percben került sor, Johnny Utah és társa, Pappas ügynök (Gary Busey) rajtaütnek egy csapat szörfös házán. Ebben a jelenetben lövik lábon a Red Hot Chili Peppers frontembere, Anthony Kiedis által alakított figurát, de még ennél is emlékezetesebb Julie Michaels belépője. Épp a zuhanyzóban van, amikor a razzia elkezdődik, és a fürdőszobában oszt ki egy kiadós verést Johnnynak. Beleveri a fejét a tükörbe, és még egy másik FBI-ügynököt is hátbaszúr kétszer, mielőtt Busey karaktere kiüti. És a legszebb az egészben az, hogy ezt a fergeteges jelenetet egy női rendezőnek, Kathryn Bigelow-nak köszönhetjük.
Borat (2006)
A Borat meztelen verekedését egyszerűen látni kell, hogy elhiggyük. Az egyik sarokban ott van Borat (Sacha Baron Cohen), a kazah újságíró, a másikban Azamat Bagatov (Ken Davitian), Borat szőrös és testes producere. A készülő dokumentumfilmjük miatti „kreatív nézetkülönbségük” kulminálódik egy csupasz verekedésben. Először csak a hotelszoba ágyán birkóznak, és Cohen halálmegvető bátorsággal engedi, hogy a legalább 150 kilós színésztársa az arcára üljön. A bunyó aztán folytatódik egy érthető módon elborzadt szállodai vendégekkel teli liftben, majd egy zsúfolt konferenciateremben, ahol valamilyen üzleti szeminárium zajlik.
A jelenet azért olyan hatásos, mert Cohen és Davitian tényleg mindent beleadnak. A Sacha Baron Cohen: From Cambridge to Kazakhstan című életrajzi könyvből az a forgatási érdekesség is kiderül, hogy Cohen férfiasságát azért is ki kellett kockázni, mert "a nyilvánvaló adrenalinlöket, hogy túlélje a Davitian súlya alatti vergődést", kínos vértolulást okozott a színész intim testrészében…
Eastern Promises – Gyilkos ígéretek (2007)
David Cronenberg thrillerének, és persze Viggo Mortensen börtöntetkós testének köszönhetjük a filmtörténelem egyik legjobb meztelen közelharcjelenetét. Miközben két bűnöző egy fürdőházban próbál titkos találkozót tartani, két csecsen bérgyilkos támad rájuk. A törülközők gyorsan lehullanak, és a nézők egy abszolút brutális, meztelen akciójelenetet láthatnak. A verőemberek késekkel vannak felfegyverkezve, megszúrják Nikolajt, folyik a vér, a padló csúszós lesz. Mortensen karakterét sem kell félteni, visszatámad, sőt az egyik rosszarcút még a saját késével szemen is szúrja. Öncélúságról itt szó sem lehet, sőt így a hiteles: amikor a bérgyilkosok lesből támadnak rád egy szaunában, nincs időd egy stratégiailag elhelyezett törölközőt keresni, mert az életed a tét.
Bronson (2009)
Ha felütjük a szótárt a „vadállatias ösztönlény” kifejezésnél, akkor egy szócikk helyett csak Tom Hardy fotóját látjuk, így aztán nem csoda, hogy a brit színésznek több emlékezetes meztelen verekedése van. A Bronsonban Charles Bronsont (nem a színészt) alakítja, egy valós személyt, akit egykor Nagy-Britannia legerőszakosabb bűnözőjének tartottak. A Bronson művésznéven futó Michael Peterson összesen több mint harmincnégy évet töltött rács mögött, ebből harmincat magánzárkában. A kigyúrt, kopasz és bajszos Hardy által alakított figura olyan, mintha Forrest Gump, dühkitörési problémákkal küzdő, pszichopata verziója lenne.
Nicolas Winding Refn filmje egy teljesen őrült fináléban csúcsosodik ki. Amikor meghallja, hogy a börtön művészeti stúdióját bezárják, Bronson úgy reagál, hogy túszul ejti a rajztanárt. Amint megtudja, hogy az őrök az ajtó előtt állnak, levetkőzik, fekete festékkel keni be az egész testét, és harcba indul. Mindezt Refn olyan pazar lassított felvételben mutatja meg, hogy a meztelen Hardy látványa garantáltan beleég a néző agyába.
Másnaposok (2009)
Todd Phillips prosztóvígjátékában annyiszor feszegetik a jó ízlés határait, hogy egy meztelen verekedés már talán ki se veri a biztosítékot a nézőknél, de attól még itt van ennek a jelenetnek is a helye. A sztori szerint miközben a Bradley Cooper, Ed Helms és Zach Galifianakis által alakított barátok a balul sikerült legénybúcsú után eltűnt társukat keresik, kopogást hallanak a kocsijuk csomagtartójából. Feltételezve, hogy a haverjuk az, félreállnak, és kinyitják a csomagtartót – és ebben a pillanatban a kínai gengszter, Mr. Chow (Ken Jeong) ugrik ki belőle meztelenül, és azonnal támad.
Először Cooper karakterére ugrik rá, és egy kerékkulccsal veri, aztán néhányszor megüti Helmst, majd a fegyvert Galifianakishoz vágja, mielőtt elfutna. A jelenet azért is vicces, mert Jeong finoman szólva sem egy testépítő alkat, így eleve szórakoztató a látvány, ahogy a pehelysúlyú férfi csupaszon pattog.
Barátnőt felveszünk (2023)
A legváratlanabb kitárulkozás kategóriában mindenképp járna egy díj 2023 legsikeresebb vígjátékának. Egyrészt azért mert az a Jennifer Lawrence mutatja be, aki sokáig azon színésznők közé tartozott, aki nem szívesen vállal meztelenkedős szerepet, és azzal se sokan számolhattak, hogy éppen egy taplóvígjátékban tesz majd kivételt. Másrészt nemcsak az érhette váratlanul a nézőket, hogy a színésznő hosszú másodpercekig látható pőrén, hanem hogy a meztelenkedése poénforrás. A sztori szerint ugyanis Lawrence karaktere egy pucér fürdőzést szakít meg azért, hogy a ruháit ellopni szándékozó kamaszokat elkergesse. Egy hasonló jelenet végrehajtása egy férfi színésztől is bátor vállalás lenne, egy hollywoodi színésznőtől pedig pláne az.
Az Északi (2022)
Egy brutálisan kemény vikingfilmben hol máshol is kerülhetne sor a végső nagy összecsapásra az állatiasan vad főszereplők közt, ha nem egy működő vulkán kráterében, úgy, hogy természetesen mindkét fél Ádám-kosztümben van.
Az Északi fináléja, amiben Alexander Skarsgård és a nagybátyját alakító Claes Bang mindent megmutatnak, épp ezért felejthetetlen. Robert Eggers rendező a The Hollywood Reporternek később elárulta, hogy a teljes meztelenség csak illúzió.
"Valójában digitálisan kellett megcsinálnunk, mert tangát viseltek, mivel senki sem akarta, hogy levágják a nemi szervét. Így aztán bizonyos felvételeknél valóban hozzá kellett adnunk néhány CGI nemi szervet, hogy ne nézzenek úgy ki, mint egy Ken baba. De valódinak kellett tűnnie, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy leszkenneltük Alex egész testét."
Végtelen víztükör (2023)
Alexander Skarsgård annyira belejött a meztelen verekedésbe, hogy Brandon Cronenberg filmjében repetázott is egyet. A Magyarországon és Horvátországban forgatott, szürreális sci-fi-be oltott bodyhorror elég beteg alapötletre épül. Egy fiktív balkáni ország, Li Tolqa a helyszín, itt nyaral a Skarsgård által alakított James és a felesége, és amikor ittasan elgázol egy helyi férfit, kiderül, hogy az ország törvényei alapján az áldozat legidősebb gyerekének joga van megölni a tettest. Van szerencsére egy kiskapu, külön a gazdag külföldiek számára, James választhatja azt az opciót, hogy készítenek róla egy másolatot – egy olyan klónt, amely nemcsak kívülről azonos vele, de a tudatát és az emlékeit is megörökli –, és az áldozat utóda őt végzi ki.
Ez teszi lehetővé azt a csúcsjelenetet, amiben (SPOILER) a bedrogozott Jamesnek a saját meztelen klónjával kell élet-halál harcot folytatnia, de hogy ez valóban megtörténik, vagy csak a férfi hallucinációját látjuk, az a nézőre van bízva.
+1 Terminátor 2. - Az ítélet napja (1991)
James Cameron klasszikusa sem maradhat ki. Igaz, hogy valódi verekedésről nem beszélhetünk, csak verésről, mert a csupasz Terminator másodpercek alatt lerendezi azt a motoros bárt, ahová ruháért ment be, de nagyon sokan itt láttak először filmben olyan meztelenkedős jelenetet, amelynek semmi köze nem volt az erotikához.
via: Ranker / Letterboxd