10+1 dolog, amit nem tudtál a legendás Országútonról

Fellini pénzügyi támogatás nélkül vágott bele élete legfontosabb filmjébe, az Országútonba (1954), amelynek férfi főszereplője is nemet mondott a felkérésre, majd a forgatás első napjaiban beütött a ménkű! És mégis milyen film lett!

  • Federico Fellini újságíróként kezdte pályafutását, cikkei és karikatúrái számos újságban jelentek meg, sőt, többükből rádiójáték is készült. Az egyik ilyen rádiójáték friss házasokról szólt, "Cico és Pallina" volt a címe, Pallina hangját pedig egy Giulietta Masina nevű színhallgató adta, akivel Fellini rögtön szerelembe esett. 1943-ben házasodtak össze, 50 éven át éltek együtt, és együtt temették el őket Fellini szülővárosa, Rimini temetőjében. Masina a rendező számos filmjének lett a főhősnője, köztük Országútonnak (1954) is.


  • Fellini rendkívül nehezen talált olyan producereket, akik hajlandóak lettek volna anyagilag támogatni a filmet. A munkáit korábban finanszírozó producerek közül többen úgy érezték, hogy a forgatókönyv ígéretes, de nem valószínű, hogy maga a film nyereséges lesz, és több potenciális támogatót riasztott el, hogy Fellini ragaszkodott ahhoz, hogy felesége, Giulietta Masina játssza el Gelsomina szerepét. Fellini végül azelőtt elkezdte forgatni a filmet, hogy konkrét ígéretet kapott volna a pénzügyi támogatóitól.
  • Giulietta Masina egy interjújában elmondta, hogy a film alapötlete egy konkrét élményből fakadt. Ő és Fellini egy hegyi úton autóztak, és az út szélén egy motorkerékpárt láttak egy férfival és egy nővel, akik szemmel láthatóan rendkívüli szegénységben éltek. Ez a kép valahogy megragadt bennük, és az alapján dolgozta ki Fellini a film történetét.

  • Anthony Quinn egy ’Donna proibite’ című filmen dolgozott Giulietta Masinával, amikor az bemutatta férjének, Federico Fellininek. Fellini azonnal úgy döntött, a mexikói származású színész lenne a tökéletes Zampano, az erőművész szerepére, és könyörgött neki, hogy fogadja el a szerepet. Quinn, akinek fogalma sem volt, kicsoda Fellini, aki napokig zaklatta az ajánlatával, visszautasította. Nem sokkal ezután Quinn Ingrid Bergmannal és férjével, Roberto Rossellini rendezővel töltötte az estét, és a vacsora után hárman megnézték Fellini legújabb filmjét, A bikaborjakat (1953), és Quinn megdöbbenve konstatálta, hogy

az őrült olasz filmrendező, aki napok óta üldözte őt, egy zseni.

  • Quinn néhány évvel a halála előtt egy interjúban elmondta, hogy eredetileg egy olyan ajánlatot fogadott el, amely alapján a film nyereségének egy adott százalékát fizették volna ki neki. Amikor az ügynöke, aki tisztában volt azzal, hogy Fellininek egyelőre nincsenek támogatói, megtudta a dolgot, azonnal új szerződést íratott, amely alapján a színész fix honoráriumot kapott, de részesedést nem. Quinn szerint ez az "apró" változtatás több millió dollárjába került.
  • A forgatás legelején Giulietta Masina súlyos bokaficamot szenvedett. Ez komoly veszélyt jelentett, mivel a film pénzügyi háttere ingatag volt, és a producerek eleve kifogásolták Masina szerepeltetését. A sérülés miatt több hétre leállt a forgatás, és „időkonfliktushoz” vezetett Anthony Quinn számára, aki elkötelezte magát az Attila (1954) című történelmi filmszerepe mellett. És Quinn iszonyú jó arc volt, mert nem lépett le: vállalta a rendkívül kimerítő tempót, és napközben ezen a filmen dolgozott, miközben esténként az Attilát forgatta.

  • Federico Fellini egy későbbi interjúban elárulta, hogy a három főhős valójában az elemeket jeleníti meg:
Zampanò (Anthony Quinn) a földet, Gelsomina (Masina) a vizet, a Bolond (Richard Basehart) pedig a levegőt képviselte.
  • Nino Rota legendás filmzenéje közvetlen idézetet tartalmaz Antonin Dvorak op.22 vonósokra írt Szerenádjának "Larghetto" témájából.
  • Bár a film végül óriási népszerűségre tett szert, Dino De Laurentiis producer szerint a Velencei Filmfesztivál premierjén egyáltalán nem talált meleg fogadtatásra – talán azért, mert a három főszereplőből csak egy volt olasz. A film csak a franciaországi bemutató után lett igazán sikeres. Korának sztárproducere, De Laurentiis egyébként azt szerette volna, ha az ő felesége, a gyönyörű Silvana Mangano kapja Gelsomina szerepét.

  • Az Országúton (1954) lett az Oscar-díj történetének legelső Legjobb Idegennyelvű filmje – ekkor vezették be ugyanis ezt a kategóriát a díjátadón. Fellini összesen négy filmjét jelölték a legjobb idegennyelvű film kategóriában, az Országúton mellett a Cabiria éjszakáit (1957), a 8 és ½-et (1963), valamint az  Amarcordot (1973), és mind a négy nyert is. Magát Fellinit négyszer jelölték legjobb rendezőnek és nyolc alkalommal a legjobb forgatókönyvírónak, de ezek közül egyiket sem nyerte meg.
  • Walt Disney komoly érdeklődést mutatott egy Gelsomina karakterére épülő animációs film iránt, és különböző játék- és édességgyártók is érdeklődtek a névhasználata és egy lehetséges márka felépítése iránt.
Húsz évig elélhettem volna csak Gelsominából

– mondta később Fellini.

 

Döbrösi Laura a SZESSÖN vendégeként elárulta, hogy karmesternek lenni a világ legmenőbb dolga és azt is, mit jelent noisemakernek lenni, de beszélt a női zenészekről is.