Egy történet a hétköznapokról, látszólag egyszerű emberekről, akikről valójában nem is tudjuk, hogy kicsodák. Napjaink egy érdekes társadalmi problémája, a diákprostitúció tárul elénk e filmben, amiről nem sokat beszélnek a médiában, de még egymás közt az emberek sem. Mintha tabu lenne, pedig létezik! Malgorzata Szumowska rendező éppen erről a taburól rántja le a leplet, nem is akármilyen módon.
A film szinte sokkolja a nézőt a kezdő jelenettel: alig helyezkedett el székében, s a filmvásznon máris egy szexuális aktus fogadja. Anne (Juliette Binoche) egy neves francia lapnak dolgozik, s új cikkében párizsi diáklányok életével foglalkozik, pontosabban szólva, azok pénzkeresési lehetőségével. Mindkét riportalanya, Charlotte (Anais Demoustier) és Alicja (Joanna Kulig) csinos, kedves diáklány, senki se feltételezné róluk, hogy ilyen munkával keresik meg a tanulmányaikra valót. A lányok bizalmas kapcsolatba kerülnek e beszélgetések során Anne-el, s feszengések nélkül mesélnek mindarról, ami életükben megváltozott, mióta elkezdtek a testükből élni. De egyikük sem bánta meg, sőt nem is keresi a kiutat, néha az az érzésem támadt, hogy élvezik, amit csinálnak. Itt felmerül a kérdés, vajon sajnálni kéne őket, vagy elítélni? Ezek a nők egyszerűen csak nem akarnak nyomorogni, s számukra fontosabb a jólét, mint saját tisztaságuk. Egyedül a hazugság az, ami pokollá teszi az életüket, nem mondhatnak igazat családjuknak, barátaiknak, s kedvesüknek sem. Annak ellenére, hogy úgy mutatják be a kliens és köztük lévő kapcsolatot, mint amiben ők irányítanak, a jelenetek többségéből mégis az sugárzik, hogy valójában csak áldozatai, szexuális játékszerei a tőlük 15-20 évvel idősebb, általában jól szituált családos férfiaknak.
A jelenetek nem időrendben futnak, emlékezések sora és a valóság keveredik egymással. Elképzelhető, hogy a moziban ülve az az érzésünk támad, hogy túl sok benne a szex, a gyengéd együttlétektől a legbizarrabbig terjedően. Minden erotikus jelentben a rendező éppen annyit mutat, amennyit szabad, játszva a fényekkel, árnyékokkal, de mégis van bennük valami, ami különbözik az eddig megszokott ábrázolástól. Az a naturalisztikus megjelenítés adja a film mélyen megrázó erejét, ami néha már-már hátborzongatóvá teszi a képsorokat. A riportkészítés képei eléggé dokumentumfilmszerűek, azaz szekondok és közelik kavalkádja, megteremtik azt az illúziót, hogy csak egy hétköznapi interjút látunk. Juliette Binoche-ban nem csalódunk, persze egy ilyen szerepben nehéz sokat megmutatnia színészi tehetségből, s ez a film nem is erről szól. Itt a valóság bemutatása a lényeg, a realitás érdekli a rendezőt, így aztán nem beszélhetünk kiemelkedő színészi alakításokról. Viszont véleményem szerint a rendező többet is elmondhatott volna a fiatalok prostitúciójáról, ha egy dokumentumfilmet forgatott volna filmdráma helyett, mert sajnos így ismereteinket nemigen bővítette a témával kapcsolatban. A cél egyedül a figyelem felkeltése lehetett, ami elképzelhető, hogy sikerült is, hiszen a mozi soraiban bizony kizárólag az egyetemista és az ötvenes korosztály (feltehetően a szülők) foglaltak helyet.
A francia Elles magyar fordítása Szex felsőfokon-ra nem volt valami szerencsés választás, a túl kifejező és provokatív cím, ahelyett, hogy elnyerte volna a közönség figyelmét, inkább sokakat elriasztott a mozikból. Azonban nem véletlenül 18 éven felülieknek ajánlott, s nemcsak a szexualitás nyílt bemutatása miatt, hanem mert nem könnyű megérteni és elfogadni a filmben szereplő lányok motivációit, szembesülni küzdelmeikkel. Ezzel a problémával találkozik Anne is, aki nem tudja elfogadni tetteiket, mégis szimpátiát mutat irántuk. A valós érzelmei azonban magányában törnek rá a riport írása közben, amikor saját családi életében is felfedezi a hibákat. Szemét felnyitják ezek a beszélgetések, s nem egyszerű megbirkóznia az újonnan megismert valósággal, amiben él, így válaszok és megoldások keresésébe kezd. Éppen ezért nem egy könnyen befogadható alkotás, magában a nézőben is kétségeket kelt a saját emberi kapcsolatait illetően. Mindenestre egy elgondolkodtató társadalmi problémát fedezhetünk fel a filmben, ami bár nem az idei mezőny legjobbja, de azért egy estét biztosan megér.