A Csillagok háborújától a King Kongig hihetetlenül sok filmben találkozhatunk szerelmi háromszöggel, ami jó esetben édeshármasban, rossz esetben vérfürdőben csúcsosodik ki, de akadnak más variációk is, mint a héten bemutatásra kerülő A csajom barátnője esetében.
Filmes szerelmi háromszög két nő és egy férfi, két férfi és egy nő, egy nő, egy férfi és egy óriásmajom, zongora vagy autó között is létrejöhet. Jérôme Bonnell új filmje, A csajom barátnője esetében például egy lány és egy srác ugyanazzal a nővel csalja a másikat, szóval lehet variálni, és talán pont ez vonzza a rendezőket a témához. Íme néhány illusztris – vagy éppen szaftos példa.
Casablanca (1942)
A háromszög: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman és Paul Henreid. Kertész Mihály, a.k.a Michael Curtiz halhatatlan klasszikusa alapvetően arról szól, hogy szőke hősnőnk a jó svádájú, de bizonytalan egzisztenciájú – jórészt ellenállásból élő – férje mellett maradjon, vagy egy állandó bevételi forrással rendelkező, Észak-Afrikában menő romkocsmát üzemeltető, ám alacsony termetű vendéglátóst válassza, aki ráadásul mindenféle hivatalos papírt is intézhet neki. Persze vannak nácik, menekültek és kétes egzisztenciák, de Ingrid Bergman a tisztes utat választja, de úgy, hogy a papírokat is megszerzi. Ma már furcsa, hogy ez az ártatlan szerelmi háromszög tabukat döntögetett annak idején, Ilsa és Rick csodás párizsi napjai alatt pedig rezgett a léc, és külön ki kellett hangsúlyozni, hogy a nő a románc alatt úgy tudta, férje rég halott. A 80-as években aztán egy vicces kísérlet során az eredeti címen - Everybody Comes to Rick's – körbeküldték a forgatókönyvet a legnagyobb stúdiók „előolvasóinak”, akik rendre lehúzták. mondván, túl sok a beszéd és kevés a szex. És tényleg!
A Port.hu értékelése: 9.3
Jules és Jim (1962)
A háromszög: Oskar Werner, Henri Serre és Jeanne Moreau. Sokak szerint François Truffaut legjobb filmje minden szerelmi háromszög esszenciája, hiszen itt a megosztott érzelmek nem konfliktusforrásként, hanem a harmonikus együttélés és barátság legszebb példájaként szerepelnek, és milyen kár, hogy a ronda külvilág képes mindezt elrondítani, mondjuk az első világháború formájában. Henri-Pierre Roché szűkszavú kisregényének feldolgozása korának egyik igazi no budget darabja lett, ahol a már sztárnak számító főszereplőnő, Jeanne Moreau segítette ki anyagilag a fiatal rendezőt és parányi stábját, sőt, még főzött is rájuk, és lelkét is beleadta a filmje – amikor dublőrje seggrészegen érkezett a forgatásra, abban a híres jelenetben ő ugrott a hideg folyóba, hogy aztán egy hétig nyomja az ágyat. A végeredmény felemelő, vidám és keserédes, a XX. század egyik legszebb szerelmesfilmje – és a francia újhullám zászlóshajója, hogy egy kis képzavarral élhessünk.
A Port.hu értékelése: 8.8
Anyádat is (2001)
A háromszög: Gael García Bernal, Diego Luna és Maribel Verdú. A minden elemében elbaltázott és az egész országot vérbe borító drogháború kitörése előtt Mexikó csodálatos ország volt, és ebből a címében az egyik leggyakoribb spanyol sértést hordozó film is tanúbizonyságot tesz. Itt nem csupán dramaturgiai eszköz a háromszög, hanem az egész történet csúcspontja, hiszen nem titokról vagy konfliktusról van szó, és aki került már egy igazi édeshármas közelébe, az tudja, miről van szó. A testi örömök, a medencébe matyizás,. az autós szex, egymás felfedezése és egyebek azonban nem öncélú erotikát szülnek, hanem a történet szerves része, ami egy kicsit magáról Mexikóról is szól, és nem véletlen, hogy minden szereplő veretes történelmi nevet visel. A legnagyobb elismeréseit már Hollywoodban bevasaló Alfonso Cuarón (Gravitáció) pályáját ez, a hazájában minden nézettségi rekordot megdöntő film indította el.
Álmodozók (2003)
A háromszög: Louis Garrel, Eva Green és Michael Pitt. A fiatal Eva Green meztelen testének látványa valószínűleg sokak számára maradt meghatározó élmény, ráadásul egy fülledt, merész és tabudöntögető film. Eva ugyanis itt nem csupán egy fiatal amerikai srácnak adja magát oda 1968 tavaszán egy csodás párizsi lakásban, de saját bátyja oldalán is megismeri a testi örömöket. A nagy, majdnem forradalmi felfordulásban és káoszban ugyanis egy testvérpár, Isabelle és testvére egyedül marad szüleik tágas, belvárosi lakásában, és hozzájuk csapódik egy véletlenül megismert amerikai diák. Ők hárman határozzák meg az együttélés játékszabályait, amelynek segítségével felfedezik saját érzelmi és szexuális identitásukat. Bernardo Bertolucci számos filmes és politikai referencia közé ágyazza meg hősei pikáns kalandjait, amitől egyfajta különc művészfilmes ínyencséget hozott létre, de a film mégis Eva Green és a szintén pályakezdő Louis Garrell miatt vált emlékezetessé – míg Michael Pitt úgy került a képbe, hogy nagyon hasonlított arra a Leonardo DiCaprióra akit eredetileg kértek fel a szerepre, de nemet mondott..
A Port.hu értékelése: 8.3
Vicky Christina Barcelona (2008)
A háromszög: Scarlett Johansson, Penelope Cruz és Javier Bardem. A franciák és a mexikóiak mellett a spanyolok is hozzák a kötelező túlfűtött erotikák, még akkor is, ha a rendező a székhelyét Európába áthelyező és neurózisát hosszabb időre maga mögött hagyó Woody Allen, aki magával hozta ideiglenes múzsáját, Scarlett Johanssont is, aki a mester egyik korábbi filmjében, Match Pointban egy másik háromszög csúcsa volt. Persze, ha jól számolunk, itt négyszögről van szó, hiszen hosszú a vakációra a Barcelonába érkező mindkét amerikai barátnőt, Vicky-t és Cristinát is elcsábítja a karizmatikus festő,. Juan Antonio, akinek aztán előkerül teljesen vad, de erősen túlfűtött felesége, Maria Elena is előkerül –ő volna Penelope Cruz, aki aztán a való életben is összejött Bardemmel, és neki is megtetszik Scarlett Johansson Cristinája, amit tulajdonképpen meg lehet érteni, szegény Rebecca hall – ő Vicky – pedig a végére hoppon marad. Mivel Woody Allen a rendező, a szex helyett a csábítás és a vívódás a fontos, de ezen ne fanyalogjunk.
A Port.hu értékelése: 7.9