A faun labirintusa

Guillermo del Toro nevét olvasva már jó ideje nem illik holmi illegális mexikói bevándorlóra gondolni, aki napszemüveget árul Miami strandjain, hisz az elmúlt bő tíz évben azért mégiscsak megcsinálta a Mimic - A Júdás-fajt, a Penge 2.-t, na meg a Pokolfajzatot.

Namármost nyilván ezek közül egyik sem emelte nevét Felliniével és Spielbergével egy polcra, de azért nem is Vitéz László-i látványvilágot idéző bábjátékokról van szó. Maszkban már jó a srác, ezt tehát eddig is tudtuk, hiszen ez a specialitása, azt ne mondjam, tanult szakmája. Ám tegyük a szívünkre a kezünk, bár nyilván jó ideig nem is rosszul meg lehet élni abból, ha valaki folyamatos izgalmi állapotban tartja a horror- és a képregény-rajongókat, de ahhoz, hogy a Cannes-ban, a Golden Globe-on, és hát hovatovább az Oscar-átadón is komolyan vegyék, és ne nézzék londinernek, a homlokára csapva egy ötdollárost, odasziszegve, hogy nesze fiam, de aztán jó helyre parkolj ám!, ahhoz nem elég, ha vér fröcsög a plafonról és Wesley Snipes telitalppal szegcsonton rúg néhány természetellenesen nagy szemfogú randaságot.

A faun labirintusában a spanyolajkú filmes az érzelmekre megy rá ezerrel, sőt szinte két filmet forgatott egyben: egy szívet tépő pacifistát, szemüket gonoszul összehúzó fasisztákkal és az erdőben bujkáló, tiszta tekintetű partizánokkal, meg egy - tisztesség ne essék - szupersminkkel, -jelmezzel és -díszlettel megbolondított szörnyeset, ami viszont ezúttal mese, és nem horror. Annak ott a valós szál.

1944-ben járunk ugyanis, mely dátum tudvalevően Európa történelmének egy kevésbé vidám korszakára esett; még akkor is, ha Spanyolország történetesen ügyesen kihúzta magát a második világháborúból. Az Ibériai-félsziget ekkorra már megvívta a maga csatáit, amúgy házon belül, ezt hívják úgy, hogy polgárháború. A hatalmat Franco és fasisztái ragadták magukhoz, akik az íródeákok feljegyzései szerint nyúlfarknyival sem bizonyultak humanistábbnak közép-európai kollégáiknál. Egy szó mint száz, a hegyek barlangjai, és az erdők fái között még évekig lapultak partizánsapkás ellenállók, hol több, de inkább kevesebb sikerrel bomlasztva a rendszert, időnként azért egy-egy fegyveres csapást mérve a hadseregre. Arra a seregre, amelynek egyik, történetünk szerint kivételesen véres kezű mocsadék tisztjéhez igyekszik főhősünk, a kis Ofelia, és állapotos édesanyja. A katonai táborban azonban nem sok köszönetet érdemel a vendéglátás. (Gyorsan említsük meg, hogy del Toro Almodóvar producerkedése mellett készült Ördöggerince szintén a spanyol polgárháború idején játszódik, és szintén egy idegen, nem túl barátságos környezetben rekedt gyermek hányattatásait meséli el, nem kevés fantasy-beütéssel.) Nem is csoda, hogy szegény kislány inkább az éj sötétjéből előlopódzó mesés alakok világában lel barátokra - és ellenségekre.

A film (mindkét szála) bár leplezetlenül hatásvadász, alig titkoltan a könnycseppjeink minél fájdalmasabb kicsavarására törekszik, mégsem mondható rá, hogy mindezt olcsó eszközökkel akarná elérni. Szó sincs róla. Del Toro nagyon is finom mozdulatokkal készített precízen felépített, sokra hivatott remeket, s bár néhol azért a könnyebbik végét fogta meg a munkának (főként a jellemrajzokra gondolok), összességében saját munkásságában vitathatatlanul messzebbre jutott, mint eddig bármikor. És valóban, így vagy úgy, de A faun labirintusa senki számára nem lehet hatástalan.