A múmia speciális effektjei 1999-ben azokat is elbűvölték, akik immunisak maradtak a film egyéb vélt vagy valós erényeire, például - a kockás hasával és bumfordi fizimiskájával a kor Channing Tatumjának tekinthető - Brendan Fraser vonzerejére. Mi tagadás, tényleg királyság volt, ahogy a homokból művészien összeállt Imhotep rettegett feje, hogy aztán rovarok röppenjenek ki a száján.
A múmia visszatér még meg tudta tartani az első menettel világsztár-státuszt szerző Rachel Weiszt is, Dwayne Johnson pedig itt tette meg első komoly lépéseit a színművészet rögös útján. (A stáblistán még The Rockként említették, ma pedig már rendes neve is van. Mi ez, ha nem siker?) A Skorpiókirály karaktere két önálló moziban keménykedhetett, de Johnson a másodikat már nem vállalta, ahogy Weisz is távol maradt az anyasorozat 2008-ban bemutatott harmadik részétől. A zsáner így kimúlt, a hasonló horrorkalandok csendben visszacsúsztak a zs-kategóriába (lásd The Mummy Resurrected vagy Day of the Mummy).
Jellemző, hogy mi magyarok jóval a fénykor után, 2015-ben mutatjuk be a saját múmiás alkotásunkat. Nyugaton ez már ciki, mi nem véletlenül tartunk ott, ahol. Csodálkozunk, hogy lelépnek a fiatalok és nő az államadósság? Nézzünk már kicsit magunkba! Így szólhatna a felületes szemlélő A fekete múmia átka cím láttán, de Madarász Isti rendezése egészen mást kínál.
A forgatókönyvet egy Rejtő Jenő-kisregényből, A detektív, a cowboy és a légióból írta Hegedűs Bálint. Az alapul szolgáló műnek nem csak a címében, hanem egészében sem esik szó múmiáról, a Duna Televízión ma debütáló film kreativitása azonban – ha hinni lehet az eddigi kritikáknak - nem csak e módosításban mutatkozik meg.
A szereplők – többek között Hajduk Károly, Kovács Lajos, Schmied Zoltán, Józsa Imre és Radnay Csilla - a misztikus sivatag helyett egy kávéházban küzdenek a boldogulásért, miközben fény derül arra, hogyan állnak össze az olyan ponyvák, amilyenekből Hollywood A múmiát és társait merítette.