A Sanctum 3D az Avatar 2 főpróbája

James Cameron 3D-kameráival extrém látványos lett a vizes-cseppköves föld alatti világ, de szörny, feszültség és jó színész már nem jutott Alister Grierson barlangászdrámájába.

Van egy megszállott búvárkutató, aki egyszer a vihar miatt napokra bennragadt egy föld alatti barlangrendszerben a csapatával. Az ötlethiányban szenvedő Hollywoodnak az ilyesmi igazi aranybánya, sok akcióval, drámával, bezártsággal és elgyötört arccal (ugye a chilei vájárokról is film készül). Ráadásul a bajba jutott kutatót Andrew Wightak hívják, aki olyan dokukat készített régi barátjával, a búvárőrült James Cameronnal, mint az Expedition: Bismarck, A Titanic szellemei vagy az Aliens of the Deep, így a közös melók emlékére megkapta a milliárdos rendezőtől az Avatarhoz használt 3D-technikát.

Ha a Sanctum a Pandora óceáját bemutató Avatar 2 főpróbája volt, akkor Cameronnak nem kell aggódnia a 2014-es premierért. A búvárok első merülésekor a néző is velük együtt csobban a barlangi tóba, mert a 3D-víz szinte lehömpölyög vászonról. A cseppkőbarlangok térhatású, szűk alagútjai kellemesen klausztrofób hangulatot árasztanak, az egymást fojtogató, bepánikolt búvárok csatájánál pedig (amit már a trailer is elspoilerez) mi is levegőért kapkodunk. És ezzel felsoroltuk a film összes pozitívumát.

Sajnos Cameron a 3D-kamerák mellé nem adott se jó társforgatókönyvírót, se tisztességes rendezőt. A barlangászexpedíció ugyan látványos külsőségekkel indul (ejtőernyős ugrás a világ egyik legmélyebb barlangjába, gigantikus CGI-medencék a föld alatt, stb.), de miután az óramű pontossággal kiszámítható történet odaér, hogy egy vihar után a népes tudóscsapatból hatan a járatrendszer legmélyén rekednek, a néző már előre tudja, hogy a B-kategóriás horrorfilmeket idéző karakterhalálokkal egy giccses apa-fia történethez lyukadunk ki.

A 30 milliós büdzséből jó színészeket sem tudtak szerződtetni. Bár a fasisztoid hajlamú expedícióvezető, Richard Roxburgh megvillant némi színészi játékot, a zsarnokuralmától szenvedő fiához (Rhys Wakefield) képest még a szénné gyalázott Negyedik főhőse is Oscar-díjas zseni. A többi túlélőjelöltet egy amatőr színjátszókör is leiskolázza, pláne, hogy mindegyikük tipikus sablonszereplő egy random Sikoly-klónból. Itt van ugye a jópofa afroamerikai szereplők sorstragédiáját magában hordozó sötét bőrű haver (Cramer Cain) a végletesen önfejű, sikoltozó jócsaj (Alice Parkinson), az önfeláldozó barát (Dan Wyllie) és persze a jóképű hős (Ioan Gruffudd) akiről az első másodperc után (és a trailerből is) tudni lehet, hogy baj lesz vele.

Mivel a szemünk egy idő után megszokja a kék-barna látványorgiát, a gyenge karakterek között generált kamufeszültség már nem képes lekötni a nézőt. A földmélyi környezet és a 3D-technológia tökéletes terep lett volna egy Nyolcadik utas rip-offhoz, ahol a lendületes karakterbemutatás után a szörny egyenként kezdi el felkoncolni a csapat tagjait. De a stábból sajna senkinek sem jutott eszébe, hogy a Titanic-dokufilmekkel összeházasított Mélység titkába A bolygó-neve Halált is belecsempéssze. (6/10)