Az irodalmi adaptáció sokszor amolyan szegénységi bizonyítvány: legkésőbb a filmes vágóasztalnál lenyesegetnek minden részletet, ami csak papíron működik.
Mivel az ötvenévesen elhunyt Stieg Larsson svéd író Millennium trilógiája itthon is vezeti a könyveladási listákat, a legtöbben alighanem kárörvendően mennek be a moziba - de biztos, hogy nem így jönnek ki. A tetovált lány ugyanis cseppet sem papírízű, szerencsésen találja meg azokat az eszközöket, amelyekkel két és fél órára lebilincseli a nézőt. Eleinte hűsít és felüdít, mint egy skandináv jégkamra a magyar nyárban, aztán egyre nyomasztóbbá válik, ahogy keresni kezdenénk a kulcsot.
Mikael Blomkvist oknyomozó újságírót éppen elítélik egy sajtóperben, így van fél éve, mielőtt három hónapra bevonul egy fegyintézetbe. Ekkor keresi őt fel egy négy évtizedes rejtéllyel a nagytőkés Vanger család feje, hogy segítsen felkutatni unokahúgát, Harrietet, aki annak idején egy családi összejövetelről (úgy is, mint részvényesi találkozóról) tűnt el. Az újságíróhoz csatlakozik a tetovált hackerlány, Lisbeth, s együtt próbálnak Harriet feltételezett gyilkosának nyomára akadni. A dörzsölt, de joviális riporter és a csiszolatlan gyémánt detektívlány egy már elfeledett rituális gyilkosságsorozatot kezd felgöngyölíteni...
Az adaptáció az alapanyag miatt is sikeres, hiszen a Larsson-könyv sem a filmes eszközökkel feldolgozhatatlan nyelvi leleményekre, hanem a szemléletes környezetrajzra, a hátborzongató atmoszférateremtésre és a fordulatos történetre épít. Niels Arden Oplev rendező ezt fejeli meg a thriller mozis fogásainak magabiztos használatával, és az olyan képi megoldásokkal, amelyek felidézik Antonioni Nagyítás című klasszikusát éppúgy, mint Hitchcock lebegtetős feszültségteremtő technikáját, a suspense-t. S amitől mindez skandináv lesz: a Dogma-filmek naturalista ábrázolásmódja. De a 152 perces játékidőbe az is belefér, hogy az ember gyakran félrenéz.
A svédek az ABBA, a Volvo és az Ikea után újabb világmárkát építettek fel a (hardcore) krimi műfajából. Az amerikaiak ezt hamar felfedezték - David Fincher elkészíti A tetovált lány hollywoodi verzióját. Ismerve a tengerentúli filmipar észjárását (a korhatár szűkíti a nézőszámot), az amerikai feldolgozás vélhetően jóval visszafogottabb lesz: a szexuális aberráció, az erőszak és a hatalomgyakorlás vaslogikája műanyaggá puhul. S még ha a fröccsöntött félelemkeltés láttán könnyebben állunk is fel a film végén, akkor is a skandináv az eredeti.